Mediakasvatuksen kulisseissa : opettajien käsityksiä mediakasvatuksen toteuttamisesta alakoulussa
Tutkimuksen tarkoituksena oli tutkia yhden alakoulun opettajien käsityksiä siitä, millaiset mahdollisuudet heillä on mediakasvatuksen toteuttamiseen koulussaan. Tarkastelun kohteena olivat koulun sisäiset ja ulkoiset toimintaympäristöt sekä opettajan oman mediasuhteen vaikutus mediakasvatuksen toteuttamiseen.
Kyseessä oli tapaustutkimus, ja tutkittavana jyväskyläläinen alakoulu, jota tarkasteltiin osin etnografisesti. Koulun opettajat toimivat tutkimuksen varsinaisina tiedonlähteinä. Aineistoa kerättiin opettajilta lomakekyselyllä ja teemahaastatteluilla sekä analysoitiin laadullisesti.
Tutkimus osoitti, että koulun sisäisiä ja ulkoisia mahdollisuuksia mediakasvatuksen toteuttamiseen hyödynsi jonkin verran noin puolet opettajista. Hyödyntämiseen vaikuttivat opettajan mediakasvatukselliset tiedot ja taidot, opettajan oma suhde mediaan, kiinnostus ja innostuneisuus mediakasvatuksesta sekä ajalliset, materiaaliset ja rahalliset resurssit. Tällä hetkellä mediakasvatusta toteutetaan koulussa hyvin vaihtelevasti eivätkä opetussuunnitelman mediakasvatukselle asettamat tavoitteet välttämättä täyty.
Tutkimuksen perusteella voidaan sanoa, että koulun sisäisiä ja ulkoisia mahdollisuuksia ei hyödynnetä kovinkaan tehokkaasti koulun mediakasvatuksessa. Opettajien oman suuntautumisen ja motivaation vuoksi mediakasvatukselliset sisällöt voivat vaihdella suuresti jopa koulun sisällä.
...
Muu nimeke
Opettajien käsityksiä mediakasvatuksen toteuttamisesta alakoulussaAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Mediatekstit monilukutaidon opetuksessa alakoulussa
Ruuskanen, Jenna (2022)Pro gradu -tutkielmani käsittelee mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa. vuosiluokilla 1–6. Tutkimukseni tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin opettajat kuvaavat mediatekstien käyttöä monilukutaidon opetuksessa ... -
Viidesluokkalaisten digitaalisiin medioihin liittyviä käsityksiä ja käyttötottumuksia : "alakoululainen on oikea media-ahmatti"
Jumpponen, Matti (2014)Koulu ja media ovat yhdessä merkittäviä osallisia lasten ja nuorten arjessa. Jatkuvan kehityksen mukanaan tuomat muutokset viestinnässä ja opetuksessakin asettavat haasteita kouluille. Samalla opettajilta odotetaan vastausta ... -
Opettajien näkökulmia sosiaalisesta mediasta mediakasvatuksessa
Ruismäki, Annika (2021)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää opettajien kokemuksia mediakasvatuksesta liittyen sosiaalisen median turvalliseen käyttöön. Tavoitteena oli saada tietoa opettajien havainnoimista oppilaiden kohtaamista sosiaalisen ... -
“Se resurssin tuominen sinne on ehkä se kaiken a ja o.” : opettajien käsityksiä inklusiivisen liikunnanopetuksen toteuttamisesta ja sen vaatimasta ammattitaidosta
Lehtinen, Paula; Siimekselä, Sini (2019)Koulutuksellisen inkluusion pyrkimyksenä on luoda kaikille oppilaille yhdenvertaiset mahdollisuudet opiskella ja oppia. Tässä tutkimuksessa koulutuksellista inkluusiota tarkasteltiin käytännön toteutuksen näkökulmasta. ... -
Opettajien käsityksiä toimivasta valmistavasta opetuksesta alakoulussa
Fahlström, Piia (2023)Maahanmuuttajataustaisten oppilaiden määrä perusopetuksessa on jatkuvassa kasvussa ja valmistavan ja S2 -opetuksen perustana on suomen kielen opiskelu ja oppiminen. Valmistavassa opetuksessa nimensä mukaisesti valmistetaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.