University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä omasta opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä

Thumbnail
View/Open
849.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Kehus, Henna
Date
2016
Discipline
Suomen kieliFinnish

 
Maisterintutkielmassa tarkastellaan opettajien käsityksiä lukemisesta ja kirjoittamisesta sekä opetuksestaan monilukutaidon viitekehyksessä. Tarkoituksena on selvittää, millaisia lukemiskäsityksiä opettajilla on. Tutkielman tutkimuskysymyksiä ovat: 1. Millaisia käsityksiä opettajilla on lukemisesta ja kirjoittamisesta? Tätä kysymystä tarkennetaan yhden alakysymyksen avulla: a. Millaisena opettajien opetus näyttäytyy monilukutaidon valossa? Näiden kysymysten lisäksi yksi tutkimuskysymykseni on myös: 2. Millaisia eroja luokanopettajien ja aineenopettajien käsityksissä on? Tutkimuksen teoreettisena viitekehyksenä toimii monilukutaito. Monilukutaidon taustalla vaikuttaa viimeisen 20 vuoden aikana tapahtunut muutos tekstimaisemassa ja tekstikäytänteissä. Monimediaiset ja teknologiset ympäristöt ovat monilukutaidon kannalta keskeisiä. Monilukutaito näyttäytyy merkittävässä roolissa uusimmassa opetussuunnitelmassa (POPS14). Aineistona tutkimuksessa on sähköisen kyselyn avulla kerätyt opettajien vastaukset. Informantteina tutkimuksessa on 12 luokanopettajaa ja 12 aineenopettajaa. Tutkimuksen analyysitapoina ovat sekä sisällönanalyysi että kielellinen analyysi. Sisällönanalyysin analyysitavoista käytössä on kaksi eri analyysitapaa: teorialähtöinen ja aineistolähtöinen analyysitapa. Tämän lisäksi tutkimuksessa tehdään myös kielellistä analyysia, jossa tarkastelunkohteena ovat ne kielelliset piirteet, jotka aineistosta nousevat keskeisesti esiin. Tutkielman tuloksena opettajien lukemiskäsityksistä ei saa monilukutaidon valossa tarkkarajaista kuvaa. Opettajien käsityksissä erottuu selkeästi monia monilukutaitoon kuuluvia osa-taitoja. Nämä taidot nähdään kuitenkin luku- ja kirjoitustaidosta irrallisina taitoina. Opettajat ymmärtävät myös tieto- ja viestintäteknologian merkityksen, mutta korostavat näkemyksissään myös perinteistä opetusta. Tieto- ja viestintäteknologiaan liittyen opettajien näkemyksistä heijastuu huoli resurssipulasta laitemäärän ja koulutuksen suhteen. Tutkimuksen analyysin perusteella monilukutaito näyttäytyy opettajille hieman vieraana käsitteenä. ...
Keywords
lukeminen lukutaito kirjoittaminen kirjoitustaito medialukutaito tekstitaito käsitykset sisällönanalyysi monilukutaito Sisällönanalyysi
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201608253881

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tekstitaidot reaaliaineissa : opettajien käsityksiä reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteistä, oppilaiden tekstitaidoista ja tekstitaitojen opettamisesta 

    Kulmala, Maria (2013)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää yläkoulun reaaliaineiden opetuksen tekstikäytänteitä ja opettajien käsityksiä tekstitaitojen opettamisesta ja oppilaiden tekstitaidoista. Tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen muodostaa ...
  • Rajojen rikkomista, terapiaa vai työkalu? : luokanopettajien, äidinkielen ja kirjallisuuden opettajien sekä sanataiteen opettajien käsityksiä luovasta kirjoittamisesta 

    Kauppinen, Laura (2020)
    Tutkimuksessa tarkastellaan luovan kirjoittamisen opetusta alakoulussa, yläkoulussa ja sanataidekoulussa. Luovuus on keskeinen uudessa kirjoittamisessa vaadittava taito, mutta luovaa kirjoittamista ja sanataidetoimintaa ...
  • Ainedidaktiikan kielitietoinen ulottuvuus : yhdeksäsluokkalaisten käsityksiä monilukutaidosta osana maantiedon tekstikäytänteitä 

    Räty, Tilmaria (2020)
    Tässä tutkimuksessa tarkastelen yhdeksäsluokkalaisten oppilaiden käsityksiä monilukutaidosta maantiedon tekstikäytänteissä. Tutkimus kuuluu ainedidaktiselle tutkimuskentälle, koska se tarkastelee monilukutaitoa maantieteellisessä ...
  • Aikuiset S2-lukutaito-oppijat digitaalisten tekstien äärellä 

    Törmänen, Sanni (2021)
    Tutkielmassani tarkastelen aikuisten S2-lukutaito-oppijoiden digitaalisia tekstitaitoja, jotka ovat tämän päivän tietoyhteiskunnassa perinteisen luku- ja kirjoitustaidon ohella tärkeitä kansalaistaitoja. Aikuiset ...
  • Äidinkielen opettajien näkemyksiä yläkoululaisten digitaalisesta lukutaidosta 

    Heikkilä, Mari (2020)
    Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millä tavoin uudet lukutaidot näkyvät äidinkielen opettajien mukaan yläkoululaisten keskuudessa ja millaisia haasteita ja mahdollisuuksia digitaaliseen lukutaitoon opettajien ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre