dc.contributor.author | Tervo, Anette | |
dc.date.accessioned | 2014-04-28T12:51:03Z | |
dc.date.available | 2014-04-28T12:51:03Z | |
dc.date.issued | 2014 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1360387 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43294 | |
dc.description.abstract | Tämä tutkimus käsittelee tietotekniikan roolia alakoulun opetuksessa oppilaan näkökulmasta. Tällä hetkellä alakoulua käyvät oppilaat kuuluvat uuteen, teknologiaorientoituneeseen sukupolveen, ja tämän vuoksi tutkimuksen yhtenä oletuksena oli, että oppilailla olisi näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, kuinka tietotekniikkaa on hyödynnetty ja kuinka sitä voi käyttää luokkahuoneessa sekä lisäksi selvittää oppilaiden ajatuksia ja toiveita siihen liittyen. Esimerkkitapauksena tutkimuksessa käsitellään alakoulun viidennen luokan englannin tunteja ja niillä opetuksessa käytettävää iPad-tablettitietokonetta. Tutkimuksen keskeiset teemat ovat alakoulun opetus, opetusteknologian
hyödyntäminen sekä suullisen kielitaidon harjoittaminen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla oppitunteja ja oppilaiden ryhmähaastattelulla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja tavoitteet ovat sen mukaiset: selventää tutkittavaa ilmiötä tutkittavien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yksi alakoulun englannin kielen opettaja ja hänen viidennen vuosiluokan ryhmänsä, jossa on 18 oppilasta. Ryhmästä tarkkailtiin lisäksi kuutta oppilasta tarkemmin, ja he osallistuivat myös oppituntien videoimisen jälkeen toteutettuun ryhmähaastatteluun.
Tuloksissa oppilaiden näkökulmat ja mielipiteet iPadien käytöstä oppitunneilla olivat suurimmaksi osaksi myönteisiä ja rakentavia. Oppilailla oli tunneilla motivaatiota ja innostusta laitteen käyttämiseen, ja he osoittivat panostusta ongelmanratkaisu- ja yhteistyötilanteisiin sekä keskittymistä itsenäiseen työskentelyyn. Haastattelussa oppilaat kertoivat olleensa tyytyväisiä oppitunteihin, mutta toivoivat tulevaisuudessa enemmän aikaa iPadien käyttöön.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden mielestä tietotekniikan hyödyntäminen opetuksessa on mielekästä ja sitä saisi tulevaisuudessa olla enemmän. Opettajan roolilla on suuri vaikutus laitteiden käyttöön ja tehtävien laatuun, ja oppilaat odottavatkin panostusta ja kiinnostusta aiheeseen myös opettajalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että alakoulun viidennen luokan oppilaat ovat taipuvaisia ja taitavia teknologian käytössä. iPadit mahdollistavat paitsi oppilaiden yhteistyön lisääntymisen oppitunneilla myös luokan ilmapiirissä kehittyvän, innostavan, keskittyneen ja oma-aloitteisen oppimistilanteen,
joka heijastuu myös oppilaiden asenteisiin. Jatkotutkimuksena samasta aiheesta voisi tehdä
pitkäaikaisempia ja aineistoltaan laajempia tutkimuksia. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto (137 sivua) | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | IPAD | |
dc.subject.other | EDUCATIONAL TECHNOLOGY | |
dc.subject.other | BASIC EDUCATION | |
dc.subject.other | FOREIGN LANGUAGE LEARNING | |
dc.subject.other | ORAL COMMUNICATION | |
dc.title | The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade) | |
dc.title.alternative | Pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th) grade | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201404281589 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.subject.method | Kvalitatiivinen tutkimus | |
dc.date.updated | 2014-04-28T12:51:04Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | iPad | |
dc.subject.yso | opetusteknologia | |
dc.subject.yso | kielen oppiminen | |
dc.subject.yso | perusopetus | |
dc.subject.yso | suullinen ilmaisu | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |