The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)
Tämä tutkimus käsittelee tietotekniikan roolia alakoulun opetuksessa oppilaan näkökulmasta. Tällä hetkellä alakoulua käyvät oppilaat kuuluvat uuteen, teknologiaorientoituneeseen sukupolveen, ja tämän vuoksi tutkimuksen yhtenä oletuksena oli, että oppilailla olisi näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, kuinka tietotekniikkaa on hyödynnetty ja kuinka sitä voi käyttää luokkahuoneessa sekä lisäksi selvittää oppilaiden ajatuksia ja toiveita siihen liittyen. Esimerkkitapauksena tutkimuksessa käsitellään alakoulun viidennen luokan englannin tunteja ja niillä opetuksessa käytettävää iPad-tablettitietokonetta. Tutkimuksen keskeiset teemat ovat alakoulun opetus, opetusteknologian
hyödyntäminen sekä suullisen kielitaidon harjoittaminen.
Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla oppitunteja ja oppilaiden ryhmähaastattelulla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja tavoitteet ovat sen mukaiset: selventää tutkittavaa ilmiötä tutkittavien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yksi alakoulun englannin kielen opettaja ja hänen viidennen vuosiluokan ryhmänsä, jossa on 18 oppilasta. Ryhmästä tarkkailtiin lisäksi kuutta oppilasta tarkemmin, ja he osallistuivat myös oppituntien videoimisen jälkeen toteutettuun ryhmähaastatteluun.
Tuloksissa oppilaiden näkökulmat ja mielipiteet iPadien käytöstä oppitunneilla olivat suurimmaksi osaksi myönteisiä ja rakentavia. Oppilailla oli tunneilla motivaatiota ja innostusta laitteen käyttämiseen, ja he osoittivat panostusta ongelmanratkaisu- ja yhteistyötilanteisiin sekä keskittymistä itsenäiseen työskentelyyn. Haastattelussa oppilaat kertoivat olleensa tyytyväisiä oppitunteihin, mutta toivoivat tulevaisuudessa enemmän aikaa iPadien käyttöön.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden mielestä tietotekniikan hyödyntäminen opetuksessa on mielekästä ja sitä saisi tulevaisuudessa olla enemmän. Opettajan roolilla on suuri vaikutus laitteiden käyttöön ja tehtävien laatuun, ja oppilaat odottavatkin panostusta ja kiinnostusta aiheeseen myös opettajalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että alakoulun viidennen luokan oppilaat ovat taipuvaisia ja taitavia teknologian käytössä. iPadit mahdollistavat paitsi oppilaiden yhteistyön lisääntymisen oppitunneilla myös luokan ilmapiirissä kehittyvän, innostavan, keskittyneen ja oma-aloitteisen oppimistilanteen,
joka heijastuu myös oppilaiden asenteisiin. Jatkotutkimuksena samasta aiheesta voisi tehdä
pitkäaikaisempia ja aineistoltaan laajempia tutkimuksia.
...
Muu nimeke
Pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th) gradeAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
"Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners
Hallila, Hanna (2019)Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ... -
Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules
Christou, Andria (2020)Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ... -
Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students
Lehtimäki, Hanna (2019)Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ... -
Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students
Härmälä, Jesse (2022)Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.