University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

The role of ICT in primary education : pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th grade)

Thumbnail
View/Open
2.0 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Tervo, Anette
Date
2014
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Tämä tutkimus käsittelee tietotekniikan roolia alakoulun opetuksessa oppilaan näkökulmasta. Tällä hetkellä alakoulua käyvät oppilaat kuuluvat uuteen, teknologiaorientoituneeseen sukupolveen, ja tämän vuoksi tutkimuksen yhtenä oletuksena oli, että oppilailla olisi näkemyksiä aiheesta. Tutkimuksen tarkoituksena on kartoittaa, kuinka tietotekniikkaa on hyödynnetty ja kuinka sitä voi käyttää luokkahuoneessa sekä lisäksi selvittää oppilaiden ajatuksia ja toiveita siihen liittyen. Esimerkkitapauksena tutkimuksessa käsitellään alakoulun viidennen luokan englannin tunteja ja niillä opetuksessa käytettävää iPad-tablettitietokonetta. Tutkimuksen keskeiset teemat ovat alakoulun opetus, opetusteknologian hyödyntäminen sekä suullisen kielitaidon harjoittaminen. Tutkimuksen aineisto kerättiin videoimalla oppitunteja ja oppilaiden ryhmähaastattelulla. Tutkimus on luonteeltaan laadullinen, ja tavoitteet ovat sen mukaiset: selventää tutkittavaa ilmiötä tutkittavien henkilöiden näkökulmasta. Tutkimukseen osallistui yksi alakoulun englannin kielen opettaja ja hänen viidennen vuosiluokan ryhmänsä, jossa on 18 oppilasta. Ryhmästä tarkkailtiin lisäksi kuutta oppilasta tarkemmin, ja he osallistuivat myös oppituntien videoimisen jälkeen toteutettuun ryhmähaastatteluun. Tuloksissa oppilaiden näkökulmat ja mielipiteet iPadien käytöstä oppitunneilla olivat suurimmaksi osaksi myönteisiä ja rakentavia. Oppilailla oli tunneilla motivaatiota ja innostusta laitteen käyttämiseen, ja he osoittivat panostusta ongelmanratkaisu- ja yhteistyötilanteisiin sekä keskittymistä itsenäiseen työskentelyyn. Haastattelussa oppilaat kertoivat olleensa tyytyväisiä oppitunteihin, mutta toivoivat tulevaisuudessa enemmän aikaa iPadien käyttöön. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaiden mielestä tietotekniikan hyödyntäminen opetuksessa on mielekästä ja sitä saisi tulevaisuudessa olla enemmän. Opettajan roolilla on suuri vaikutus laitteiden käyttöön ja tehtävien laatuun, ja oppilaat odottavatkin panostusta ja kiinnostusta aiheeseen myös opettajalta. Tulosten perusteella voidaan todeta, että alakoulun viidennen luokan oppilaat ovat taipuvaisia ja taitavia teknologian käytössä. iPadit mahdollistavat paitsi oppilaiden yhteistyön lisääntymisen oppitunneilla myös luokan ilmapiirissä kehittyvän, innostavan, keskittyneen ja oma-aloitteisen oppimistilanteen, joka heijastuu myös oppilaiden asenteisiin. Jatkotutkimuksena samasta aiheesta voisi tehdä pitkäaikaisempia ja aineistoltaan laajempia tutkimuksia. ...
Alternative title
Pupils' views about iPad-oriented oral communication tasks in English lessons (5th) grade
Keywords
IPAD EDUCATIONAL TECHNOLOGY BASIC EDUCATION FOREIGN LANGUAGE LEARNING ORAL COMMUNICATION Kvalitatiivinen tutkimus iPad opetusteknologia kielen oppiminen perusopetus suullinen ilmaisu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404281589

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • "Vähän heitettiin syvään päähän ja katottiin et uidaanko" : primary school teachers' readiness to teach early English to young learners 

    Hallila, Hanna (2019)
    Suomessa kielten opiskelu on aloitettu perinteisesti kolmannelta luokalta, joka on Euroopan viitekehyksessä verrattain myöhäinen aloitusaika. Varhennetun kieltenopetuksen puolesta puhuvat useat 2000-luvulla toteutetut ...
  • Teacher perceptions of integrating EFL into primary-level Multidisciplinary Learning Modules 

    Christou, Andria (2020)
    Suomalaisen koulureformin myötä vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS 2014) esitteli monialaiset oppimiskokonaisuudet (MOK), jotka määritettiin osaksi jokaisen peruskoulun jokavuotista opetusta. Monialaisten ...
  • Utilizing our language repertoires : a resource package for lower secondary school English lessons for classrooms with migrant students 

    Lehtimäki, Hanna (2019)
    Maahanmuutto ja globalisaatio ovat tuoneet Suomeen viime vuosien aikana ennätysmäärän ulkomaalaisia. Tämä näkyy myös kouluissa ja mediassa, joissa maahanmuuton ongelmat ovat yleinen puheenaihe. Vähemmän puhutaan siitä, ...
  • Spoken foreign language anxiety during English lessons among junior high school students 

    Härmälä, Jesse (2022)
    Vieraan kielen puhuminen voi aiheuttaa ihmisissä jännityksen tunteita. Vieraan kielen puhumisesta aiheutuvaa jännitystä ja kieliahdistusta on tutkittu jo 1980-luvun loppupuolelta lähtien. Kieliahdistukseen voi liittyä ...
  • Fake it 'till you make it : helping foreign language trainee teachers use ICT confidently 

    Hirvonen, Kaisa (2017)
    Tieto- ja viestintäteknologia (TVT) on nyky-yhteiskunnassa erittäin tärkeässä osassa, ja jokaisen kansalaisen tulee omata tarvittavat taidot tietoyhteiskunnassa selviämiseen. Näitä tietoja ja taitoja opetellaan perusopetuksessa ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre