Show simple item record

dc.contributor.authorKaipiainen, Santeri
dc.date.accessioned2013-10-03T07:11:33Z
dc.date.available2013-10-03T07:11:33Z
dc.date.issued2014
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1311815
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/43122
dc.description.abstractTyössäni tutkin, millaisia vaikutuksia länsimaisen taidemusiikin jatkumosta kumpuavan, modernistisen estetiikan vaikutuksen läpikäyneen nykymusiikkikappaleen harjoittelemisella on soittajien kokemuksiin kyseisestä kappaleesta. Tutkimus keskittyy nuoriin klassisen pianon perusopetuksen oppilaisiin, pohjautuen tutkimuskirjallisuuteen musiikkimausta ja sen muodostumisesta, musiikin ja soittamisen merkityksellisyydestä, opetuksen vaikutuksesta musiikkimakuun sekä henkilökohtaisiin nykymusiikin oppimis- ja opetusprosessien kuvauksiin. Kaksiosaisessa tutkimuksessani kuuntelutin neljällä 13–16–vuotiaalla piano-oppilaalla Krzysztof Olczakin (s. 1956) vuonna 1999 sävelletyn Toccatinan kahdelle pianolle. Tämän jälkeen haastattelin heitä heidän ensivaikutelmistaan kappaleen suhteen. Haastattelin heitä uudelleen noin kolme kuukautta myöhemmin molempien soittoparien harjoiteltua Toccatinan konsertissa soitettavaksi. Toisessa haastattelussa kysyin soittajilta kokemuksia kappaleen harjoittelusta ja sen soittamisesta, sekä heidän sen hetkisiä vaikutelmiaan kappaleesta ja sen edustamasta tyylistä. Tutkimuskysymykseni liittyivät oppilaiden kokemusten muutokseen harjoittelun myötä, heidän kuvailemiinsa opetteluprosessin vaikutuksiin ja opettajien näkemyksiin kappaleen harjoittelun vaikutuksista. Luon oppilaiden käyttämistä kuvailuista luokittelun, jossa tarkastelen näkemyksien määrää ja laatua sekä oppilaskohtaisesti että kokonaisuutena. Haastatteluaineistojen pohjalta luon narratiivisen tapauskertomuksen jokaisen oppilaan prosessista Toccatinan suhteen. Harjoittelun alussa Toccatina miellettiin sekavana ja vaikeana, ja mieltymykset sitä kohtaan vaihtelivat, mutta siitä myös oltiin kiinnostuneita. Harjoittelun jälkeen kaikki oppilaat kokivat suhtautuvansa kappaleeseen positiivisesti, ja jokainen piti siitä enemmän kuin alussa. Kappale oli myös kaikkien mielestä muuttunut selkeämmäksi, ja osan mielestä se oli odotettua järkevämpi tai helpompi. Myös opettajat kokivat kappaleen olleen oppilaille hyödyllinen ja avartava.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto (66 sivua)
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.othermusiikkioppilaitokset
dc.subject.othernykymusiikki
dc.subject.othermusiikkimaku
dc.subject.othermusiikkipedagogiikka
dc.subject.otheromaksuminen
dc.title"Ei se ollukaan niin vaikee" : nuorten pianistien kokemukset nykymusiikkikappaleesta ennen opetteluprosessia ja sen jälkeen
dc.title.alternativeNuorten pianistien kokemukset nykymusiikkikappaleesta ennen opetteluprosessia ja sen jälkeen
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201404011428
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2013-10-03T07:11:34Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysomusiikkioppilaitokset
dc.subject.ysonykymusiikki
dc.subject.ysomusiikkimaku
dc.subject.ysomusiikkipedagogiikka
dc.subject.ysoomaksuminen
dc.format.contentfulltext
dc.type.okmG2


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record