"Ei se ollukaan niin vaikee" : nuorten pianistien kokemukset nykymusiikkikappaleesta ennen opetteluprosessia ja sen jälkeen
Työssäni tutkin, millaisia vaikutuksia länsimaisen taidemusiikin jatkumosta kumpuavan, modernistisen estetiikan vaikutuksen läpikäyneen nykymusiikkikappaleen harjoittelemisella on soittajien kokemuksiin kyseisestä kappaleesta. Tutkimus keskittyy nuoriin klassisen pianon perusopetuksen oppilaisiin, pohjautuen tutkimuskirjallisuuteen musiikkimausta ja sen muodostumisesta, musiikin ja soittamisen merkityksellisyydestä, opetuksen vaikutuksesta musiikkimakuun sekä henkilökohtaisiin nykymusiikin oppimis- ja opetusprosessien kuvauksiin.
Kaksiosaisessa tutkimuksessani kuuntelutin neljällä 13–16–vuotiaalla piano-oppilaalla Krzysztof Olczakin (s. 1956) vuonna 1999 sävelletyn Toccatinan kahdelle pianolle. Tämän jälkeen haastattelin heitä heidän ensivaikutelmistaan kappaleen suhteen. Haastattelin heitä uudelleen noin kolme kuukautta myöhemmin molempien soittoparien harjoiteltua Toccatinan konsertissa soitettavaksi. Toisessa haastattelussa kysyin soittajilta kokemuksia kappaleen harjoittelusta ja sen soittamisesta, sekä heidän sen hetkisiä vaikutelmiaan kappaleesta ja sen edustamasta tyylistä. Tutkimuskysymykseni liittyivät oppilaiden kokemusten muutokseen harjoittelun myötä, heidän kuvailemiinsa opetteluprosessin vaikutuksiin ja opettajien näkemyksiin kappaleen harjoittelun vaikutuksista. Luon oppilaiden käyttämistä kuvailuista luokittelun, jossa tarkastelen näkemyksien määrää ja laatua sekä oppilaskohtaisesti että kokonaisuutena. Haastatteluaineistojen pohjalta luon narratiivisen tapauskertomuksen jokaisen oppilaan prosessista Toccatinan suhteen.
Harjoittelun alussa Toccatina miellettiin sekavana ja vaikeana, ja mieltymykset sitä kohtaan vaihtelivat, mutta siitä myös oltiin kiinnostuneita. Harjoittelun jälkeen kaikki oppilaat kokivat suhtautuvansa kappaleeseen positiivisesti, ja jokainen piti siitä enemmän kuin alussa. Kappale oli myös kaikkien mielestä muuttunut selkeämmäksi, ja osan mielestä se oli odotettua järkevämpi tai helpompi. Myös opettajat kokivat kappaleen olleen oppilaille hyödyllinen ja avartava.
...


Alternative title
Nuorten pianistien kokemukset nykymusiikkikappaleesta ennen opetteluprosessia ja sen jälkeenMetadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [24525]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ... -
"Tuntui, että huolet meni pois" : musiikin hyvinvointivaikutukset musiikin perusteiden opetuksessa
Miettinen, Veera (2020)Maisterintutkielmassani tutkin musiikin hyvinvointivaikutuksia musiikin perusteiden opetuksessa. Tutkimukseni ydinajatuksena on terapeuttisen näkökulman merkittävyys musiikkikasvatuksessa. Lilja-Viherlampi kuvaa musiikin ... -
Neuvostoliitto ja suomalainen soitonopetus : rajoja ja mahdollisuuksia
Mikkonen, Simo (Suomen musiikkitieteellinen seura, 2021)Artikkelissa käsitellään suomalaisen instrumenttiopetuksen kehitystä. Fokuksessa on Neuvostoliiton vaikutus erityisesti pianon- ja viulunsoiton opetukseen ajanjaksona, jolloin suomalainen musiikkikoulutus kehittyi voimakkaasti, ... -
"Laulu on paras harrastus" : lasten laulunopetuksen kehittäminen musiikkioppilaitoksessa
Juvonen, Mirja (2022)Tutkielmani käsittelee lasten laulunopetuksen kehittämistä musiikkioppilaitoksessa. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää lauluoppilaiden ja heidän vanhempiensa kokemuksia kehitteillä olevasta lasten laulunopetuksesta. ... -
Musiikin merkitys Lähi-idästä tulleiden nuorten kotoutumiseen
Rytkönen, Aino (2020)Tutkielma käsittelee musiikin merkitystä nuorten maahanmuuttajien kotoutumiseen suomalaisessa yhteiskunnassa. Tavoitteena oli selvittää, millaisia merkityksiä musiikki luo Suomeen tulleille nuorille, esimerkiksi tukeeko ...