"Ei se ollukaan niin vaikee" : nuorten pianistien kokemukset nykymusiikkikappaleesta ennen opetteluprosessia ja sen jälkeen
Abstract
Työssäni tutkin, millaisia vaikutuksia länsimaisen taidemusiikin jatkumosta kumpuavan, modernistisen estetiikan vaikutuksen läpikäyneen nykymusiikkikappaleen harjoittelemisella on soittajien kokemuksiin kyseisestä kappaleesta. Tutkimus keskittyy nuoriin klassisen pianon perusopetuksen oppilaisiin, pohjautuen tutkimuskirjallisuuteen musiikkimausta ja sen muodostumisesta, musiikin ja soittamisen merkityksellisyydestä, opetuksen vaikutuksesta musiikkimakuun sekä henkilökohtaisiin nykymusiikin oppimis- ja opetusprosessien kuvauksiin.
Kaksiosaisessa tutkimuksessani kuuntelutin neljällä 13–16–vuotiaalla piano-oppilaalla Krzysztof Olczakin (s. 1956) vuonna 1999 sävelletyn Toccatinan kahdelle pianolle. Tämän jälkeen haastattelin heitä heidän ensivaikutelmistaan kappaleen suhteen. Haastattelin heitä uudelleen noin kolme kuukautta myöhemmin molempien soittoparien harjoiteltua Toccatinan konsertissa soitettavaksi. Toisessa haastattelussa kysyin soittajilta kokemuksia kappaleen harjoittelusta ja sen soittamisesta, sekä heidän sen hetkisiä vaikutelmiaan kappaleesta ja sen edustamasta tyylistä. Tutkimuskysymykseni liittyivät oppilaiden kokemusten muutokseen harjoittelun myötä, heidän kuvailemiinsa opetteluprosessin vaikutuksiin ja opettajien näkemyksiin kappaleen harjoittelun vaikutuksista. Luon oppilaiden käyttämistä kuvailuista luokittelun, jossa tarkastelen näkemyksien määrää ja laatua sekä oppilaskohtaisesti että kokonaisuutena. Haastatteluaineistojen pohjalta luon narratiivisen tapauskertomuksen jokaisen oppilaan prosessista Toccatinan suhteen.
Harjoittelun alussa Toccatina miellettiin sekavana ja vaikeana, ja mieltymykset sitä kohtaan vaihtelivat, mutta siitä myös oltiin kiinnostuneita. Harjoittelun jälkeen kaikki oppilaat kokivat suhtautuvansa kappaleeseen positiivisesti, ja jokainen piti siitä enemmän kuin alussa. Kappale oli myös kaikkien mielestä muuttunut selkeämmäksi, ja osan mielestä se oli odotettua järkevämpi tai helpompi. Myös opettajat kokivat kappaleen olleen oppilaille hyödyllinen ja avartava.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2014
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201404011428Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish