Neuvostoliitto ja suomalainen soitonopetus : rajoja ja mahdollisuuksia
Mikkonen, S. (2021). Neuvostoliitto ja suomalainen soitonopetus : rajoja ja mahdollisuuksia. Musiikki, 51(3), 74-105. https://doi.org/10.51816/musiikki.111760
Published in
MusiikkiAuthors
Date
2021Copyright
© 2021 Suomen musiikkitieteellinen seura
Artikkelissa käsitellään suomalaisen instrumenttiopetuksen kehitystä. Fokuksessa on Neuvostoliiton vaikutus erityisesti pianon- ja viulunsoiton opetukseen ajanjaksona, jolloin suomalainen musiikkikoulutus kehittyi voimakkaasti, 1960-luvulta 1980-luvulle. This article discusses the development of teaching of musical instruments in Finland. The focus is fixed on the Soviet impact during the decades when Finnish music education was strongly developing, from the 1960s to 1980s. The focus is, in particular, the teaching of two instruments, the piano and the violin. Both received still noticeable influences from the top musicians and their methods in Soviet Union. Attention is paid both on structures and certain individuals and their impact. The article also pays attention to the Soviet motives to support the development of Finnish music education by sending esteemed music professionals to Finland. Soviet professionals arrived both for shorter master courses from the mid-1960s, and from the late 1960s for prolonged periods in regional music colleges suffering from shortage of competent teachers. Also, the Soviet Union granted scholarships to promising young Finnish musicians to continue their studies in the Soviet Union.
...
Publisher
Suomen musiikkitieteellinen seuraISSN Search the Publication Forum
2669-8625Keywords
Publication in research information system
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/101754395
Metadata
Show full item recordCollections
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Dialogeja menneisyyden kanssa
Parkkinen, Jari (Suomen Venäjän ja Itä-Euroopan tutkimuksen seura, 2023) -
Kids, Guns and Gas masks : Military Technology as Part of the Photographs Taken at the Schools of the Leningrad Province in the 1930s
Pitkänen, Silja (University of Turku, 2018) -
Viulunsoitonopettajien kokemuksia improvisaation opettamisesta
Tynys, Tina (2021)Improvisointi on ollut aina osa musiikkia, mutta tästä huolimatta vasta viime vuosien aikana on alettu puhumaan sen tärkeydestä osana musiikin sekä soiton opetusta. Vuonna 2017 julkaistussa taiteen perusopetuksen ... -
Musiikinopettajan näkökulmia kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja yläkoulussa
Kosola, Lotta (2021)Tämä tapaustutkimus selvittää yhden musiikinopettajan näkemyksiä kitaransoiton opetuksesta kansalaisopistossa ja koulun musiikintunnilla. Tutkimuksen aineisto kerättiin kahdella syvähaastattelulla. Haastateltava henkilö ... -
"Ope, miten musta vois tulla laulaja?" : musiikinopettajien valmiudet ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta
Nyyssönen, Tiina (2020)Selvitin tässä tutkimuksessa, miten musiikinopettajat voivat ohjata muusikon ammattia tavoittelevaa oppilasta. Tutkimusaiheeni valikoitui omien henkilökohtaisten kokemusteni pohjalta, sillä jäin lukio- ja peruskouluaikoina ...