Usability of the testing criteria for English proficiency in competence tests : assessor perceptions
Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää arvioijien näkemyksiä englannin kielen taidon arvioimiseen laadittujen näyttökriteerien käytettävyydestä hotellivirkailijan ja matkailun ohjelmapalvelujen ammattitutkinnoissa. Ilman ammatillista pätevyyttä pitkään työssä olleet aikuiset voivat hankkia ammattitutkinnon Suomessa osoittamalla ammattitaitonsa näyttötutkintojen avulla. Näyttöä vastaanottava oppilaitos laatii näyttökriteerit tutkinnon perusteissa määriteltyjen arviointikriteerien pohjalta.
Tarkastelun kohteina tässä tutkimuksessa eivät ole vain arvioijien yleiset näkemykset näyttökriteerien käytöstä pitkällä aikavälillä, vaan myös heidän mielipiteensä hyödyllisistä ja hyödyttömistä kriteereistä sekä kriteereihin toivotuista lisäyksistä ja poistoista. Lisäksi selvitetään, onko kriteerien käytössä havaittu ongelmia ja tulevaisuuden kehittämistoiveita. Tutkimusaineistona on viisi puolistrukturoitua teemahaastattelua. Haastateltavat edustavat yhtä oppilaitosta, minkä vuoksi tutkimus toteutetaan tapaustutkimuksena. Aineiston analyysimenetelmänä käytetään sisällönanalyysiä, koska tutkimuksen lähtökohtana on haastattelujen sisältö.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että englannin kielen näyttökriteereitä hotelli- ja matkailualan ammattitutkinnoissa pidetään käytettävyydeltään melko hyvinä, jos niihin tehdään tiettyjä muutoksia. Kielelliset, ammattispesifit ja aktiivista kulttuurista ymmärtämystä esiintuovat ominaisuudet tekevät joistakin kriteereistä hyödyllisiä, kun taas epämääräisyys saa aikaan hyödyttömyyttä. Epämääräisiksi tai väljiksi havaittuihin kriteereihin tarvittaisiin selkeyttä, samoin kuin hyväksytyn ja hylätyn suorituksen välisen rajamaaston kuvaamiseen. Näyttökriteerien tulkinnan ja työelämässä vaadittavan kielitaidon arvioinnin ongelmia voitaisiin vähentää arvioimalla mallisuorituksia arvioijakoulutuksen aikana. Kielenopettajilla pitäisi aina olla mahdollisuus osallistua ammattitutkinnossa edellytettävän kielitaidon arviointiin.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29747]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Prose fiction in the English classoom : perceptions of IB students
Teppo, Saara (2013)Kirjallisuuden opiskelun merkitystä kielenoppimisessa on tutkittu laajalti, ja se on todettu tärkeäksi ja toimivaksi menetelmäksi. Opiskelijoiden omat näkemykset asiasta saattavat myös vaikuttaa oppimistuloksiin, mutta ne ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
English language needs and language proficiency of academic professionals as a basis for developing language training : a case study of environmental researchers
Ekola, Tytti (2016)Suomalainen työelämä on monilla aloilla kansainvälistynyt ja sen myötä työtekijöiden kielitarpeet ovat lisääntyneet. Erityisesti tieteellisen tutkimuksen tekeminen vaatii tekijältään laadun ylläpitämiseksi kansainvälistä ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013)
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.