"The world has gotten smaller" : third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice
Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena oli selvittää viimeisen vuosikurssin käyneiden IB-lukiolaisten käsityksiä opiskelusta suomalaisessa IB-lukiossa. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ja tutkimusta varten haastateltiin seitsemää suomalaisen IB-lukion oppilasta. Tutkimuskysymykset koostuivat seuraavista aihealueista: IB-lukioon hakeminen ja koulutuksen rakenne, IB-opiskelijaprofiili, englannin kielen rooli koulutuksessa, jatkokoulutus- ja uraodotukset sekä kansainvälisyys.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset IB-lukiolaiset kokevat jo kouluaikana olevansa hyvin kansainvälisesti suuntautuneita. He pitävät opiskelua englannin kielellä tärkeänä ja luontevana sekä aikovat hakeutua jatkossa opiskelemaan ulkomaille ja työskentelemään kansainvälisissä tehtävissä. Opiskelijat olivat tyytyväisiä IB-lukion opinto-ohjelmaan. Heidän englannin kielen taitonsa oli parantunut, ja he olivat oppineet työskentelemään paineen alla sekä sietämään stressiä, jota vaativa IB-ohjelma voi aiheuttaa. He kokivat saaneensa valmiuksia kansainväliseen kommunikointiin sekä koulussa että sen ulkopuolella.
Edellä mainitut tutkimustulokset ovat hyvin samansuuntaisia tutkimuksessa vertailtujen kansainvälisten tutkimustulosten kanssa. Yllättävä tulos tässä tutkimuksessa sen sijaan oli, että IB-ohjelmaan olennaisena osana kuuluva tietoteorian kurssi (Theory of Knowledge) ei opiskelijoiden mielestä ollut merkittävästi lisännyt heidän taitojaan kriittiseen ajatteluun, ja he olisivat toivoneet enemmän tietoa oppimisstrategioista. Suomessa opiskelijoiden kokemuksia IB-diplomin suorittamisesta ei juurikaan ole tutkittu aiemmin. IB-ohjelman edelleen kehittämiseksi olisikin tärkeää tehdä kansainvälistä tutkimusta, jossa mm. verrattaisiin eri maissa ja kulttuureissa sijaitsevien IB-koulujen opiskelijoiden asenteita toisiinsa.
...


Alternative title
Third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choiceKeywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25559]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018)The present study focuses on the International Master’s Degree Programs (IMDP) of the University of Jyväskylä and issues related to English-medium instruction (EMI). At the core of the present study are the IMDP students’ ... -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ... -
English teaching in Finnish upper secondary schools : students' and teachers' perceptions
Korhonen, Kaisa (2014)Englannin opetus on käynyt läpi monia muutoksia ajan kuluessa. Globalisoituvan yhteiskunnan myötä englannin käyttö on yleistynyt ja kieltä opitaan myös muualla kuin koulumaailmassa. Tämä asettaa haasteita englannin opetukselle ... -
"I can't come up with any reason why English could not be integrated with any other subject" : English teachers' perceptions of integrating English with other subjects in upper grades of comprehensive school
Kurki, Riikka (2016)Nykykoulussa on edessä muutoksia, kun perusopetuksen uusi opetussuunnitelma otetaan käyttöön vuoden 2016 syksystä eteenpäin. Uusi opetussuunnitelma painottaa eheyttämistä ja monialaisia oppimiskokonaisuuksia enemmän ...