"The world has gotten smaller" : third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choice
Tämän kvalitatiivisen tutkielman tavoitteena oli selvittää viimeisen vuosikurssin käyneiden IB-lukiolaisten käsityksiä opiskelusta suomalaisessa IB-lukiossa. Aineiston keruussa käytettiin puolistrukturoituja teemahaastatteluja, ja tutkimusta varten haastateltiin seitsemää suomalaisen IB-lukion oppilasta. Tutkimuskysymykset koostuivat seuraavista aihealueista: IB-lukioon hakeminen ja koulutuksen rakenne, IB-opiskelijaprofiili, englannin kielen rooli koulutuksessa, jatkokoulutus- ja uraodotukset sekä kansainvälisyys.
Tutkimustulokset osoittavat, että suomalaiset IB-lukiolaiset kokevat jo kouluaikana olevansa hyvin kansainvälisesti suuntautuneita. He pitävät opiskelua englannin kielellä tärkeänä ja luontevana sekä aikovat hakeutua jatkossa opiskelemaan ulkomaille ja työskentelemään kansainvälisissä tehtävissä. Opiskelijat olivat tyytyväisiä IB-lukion opinto-ohjelmaan. Heidän englannin kielen taitonsa oli parantunut, ja he olivat oppineet työskentelemään paineen alla sekä sietämään stressiä, jota vaativa IB-ohjelma voi aiheuttaa. He kokivat saaneensa valmiuksia kansainväliseen kommunikointiin sekä koulussa että sen ulkopuolella.
Edellä mainitut tutkimustulokset ovat hyvin samansuuntaisia tutkimuksessa vertailtujen kansainvälisten tutkimustulosten kanssa. Yllättävä tulos tässä tutkimuksessa sen sijaan oli, että IB-ohjelmaan olennaisena osana kuuluva tietoteorian kurssi (Theory of Knowledge) ei opiskelijoiden mielestä ollut merkittävästi lisännyt heidän taitojaan kriittiseen ajatteluun, ja he olisivat toivoneet enemmän tietoa oppimisstrategioista. Suomessa opiskelijoiden kokemuksia IB-diplomin suorittamisesta ei juurikaan ole tutkittu aiemmin. IB-ohjelman edelleen kehittämiseksi olisikin tärkeää tehdä kansainvälistä tutkimusta, jossa mm. verrattaisiin eri maissa ja kulttuureissa sijaitsevien IB-koulujen opiskelijoiden asenteita toisiinsa.
...
Muu nimeke
Third year IB high school students' perceptions on the international baccalaureate diploma programme: internationalisation, English medium instruction and career choiceAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29537]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
“I Have More Courage Now” : Students’ Perceptions of Content Learning and the Development of Their English Self-Concept during the Pre-DP Year
Roiha, Anssi; Salonen, Elise; Salminen, Jenna; Kivimäki, Riia; Laakkonen, Eero (MDPI, 2024)This study investigates students’ (n = 30) experiences of the pre-Diploma Programme (pre-DP) year in Finland. We examined how the students perceived the impact of English-medium teaching on their content learning, how their ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Nursing students' professional oral English communication skills in simulated data
Hämäläinen, Mirja S. (2017)1990-luvun alussa Suomen lainsäädäntö mahdollisti opetuksen vieraalla kielellä (CLIL – Content and Language Integrated Learning). Tässä tutkimuksessa tarkastellaan englanninkielipainotteisessa sisätauti-kirurgisessa ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.