Diverse yet similar : English teachers' conceptions of multicultural teaching and pupils of multicultural background
Maahanmuuttajien määrä Suomessa on kasvanut viimeisten kahden vuosikymmenen
aikana merkittävästi. Tämä on vaikuttanut myös suomalaisten koulujen
väestörakenteeseen ja sitä kautta opettajien työhön. Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaiset käsitykset yläkoulun englannin opettajilla on monikulttuurisesta opetuksesta ja maahanmuuttajaoppilaista ja miten he ovat selviytyneet opettajan arjesta monikielisessä luokkaympäristössä. Teoriataustan valossa tutkimuksessa haetaan vastauksia seuraaviin kysymyksiin: 1) Mitä englannin opettajat käsittävät termillä monikulttuurinen opetus? 2) Millaista englannin opettaminen heidän mielestään monikulttuurisessa luokkaympäristössä on? ja 3) Mitkä heidän käsityksensä maahanmuuttajataustaisista oppilaista ovat?
Tutkielman aineistoina on kahdeksan puolistrukturoitua teemahaastattelua.
Haastateltavat ovat kaikenikäisiä yläkoulun englannin opettajia ja he opettavat kouluissa, joissa on suuri määrä maahanmuuttajataustaisia oppilaita. Haastattelut nauhoitettiin ja litteroitiin ja tämän jälkeen aineisto analysoitiin sisällönanalyysin periaatteita apuna käyttäen.
Tutkielman tulokset osoittavat, että opettajat ovat jo tottuneet maahanmuuttajataustaisiin oppilaisiin. Toisaalta opettajat kohtelevat monikielisiä oppilaitaan samalla tavalla kuin suomalaistaustaisiakin oppilaita eivätkä ota oppilaita millään erityistavalla huomioon. Heidän käsityksensä monikulttuurisen opetuksen perusperiaatteista ovat hatarat ja heidän mielestään paras ratkaisu on tarjota kaikille samanlaista opetusta, kielestä ja kulttuurista riippumatta. Opettajat ovat kokeneet maahanmuuttajataustaisten oppilaiden opettamisen haastavaksi ja oman tietopohjansa rajalliseksi jossain vaiheessa, mutta osa opettajista näki myös monikulttuurisen luokkaympäristön hyvät puolet ja piti erilaisten kulttuurien kohtaamista elämää rikastuttavana tekijänä. Englannin opetuksessa useimmat puhuvat suomea ja vaikka he tietävät sen, että mahdollisesti osa oppilaista ei ymmärrä suomenkielistä opetusta, he eivät usko englannin käytön tarjoavan tähän ratkaisua. Rakenteiden opettaminen ja maahanmuuttajataustaisten oppilaiden puutteelliset suomen kielen taidot koetaan suurimmiksi haasteiksi monikielisten oppilaiden kieltenopetuksessa.
Tutkielman tuloksista voidaan päätellä, että opettajat eivät tiedä, mitä
monikulttuurinen opetus pitää sisällään, koska he eivät ole saaneet tarvittavaa
koulutusta siihen, ja siksi he eivät osaa tukea maahanmuuttajataustaisten oppilaiden oppimista riittävästi. Monikulttuurinen opetus pitäisi ottaa selkeämmin osaksi Suomen opettajankoulutusta. Tämä tukisi sekä oppilaiden että opettajien henkistä hyvinvointia ja oppimista 2000-luvun muuttuvassa Suomessa.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From being assessed to becoming an assessor : exploring the professional identities of student and novice teachers of English in assessment literacy
Vesala, Vera (2022)Tämän laadullisen maisterintutkielman tarkoituksena oli tarkastella kuuden nuoren englannin opettajan ammattiiidentiteettiä arvioijana. Erityinen kiinnostuksen kohde oli uran nivelvaihe, jossa arvioitava kasvaa arvioijaksi. ... -
Demotivation in learning English among immigrant pupils in the ninth grade of comprehensive school
Hirvonen, Marianne (2010) -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
Students at the core of English-medium instruction : research on the study paths of international master's degree students and the role of academic English and literacies
Konttinen, Miia (Jyväskylän yliopisto, 2018) -
Lower-secondary school English teachers' attitudes towards different self-assessment methods
Kostiainen, Tommi (2021)Itsearvioinnin merkitys on korostunut niin kotimaisessa kuin kansainvälisessä opetustyössä, ja esimerkiksi vuoden 2014 perusopetuksen opetussuunnitelma (POPS) korostaa itsearvioinnin tärkeyttä vaatimalla monipuolista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.