Everyday English at work - does it work? : evaluation of an English language course
Kurssiarvioinnista on tehty paljon tutkimuksia, mutta pääosa alan kirjallisuudesta
keskittyy kurssiarviointiin yleensä. Kielikurssien arviointiin keskittyvää
kirjallisuutta on huomattavasti vähemmän. Julkaistut tutkimukset on yleensä tehty
julkisella sektorilla, ja aiempaa tutkimusta yksityissektorilta on vaikea löytää.
Tämä kurssiarviointi arvioi yksityisen koulutuskeskuksen kielikurssia.
Tutkielman tarkoituksena on tehdä kurssiarviointi, joka selvittää Itä-
Suomessa sijaitsevan kansainvälisen yrityksen henkilöstölleen tarjoaman
englannin kurssin tuloksellisuutta. Tutkielma keskittyy oppijoiden ja opettajien
tavoitteisiin sekä niiden saavuttamiseen. Myös molempien ryhmien erityisiä
tyytyväisyyden ja tyytymättömyyden kohteita tutkitaan. Lisäksi kerätään
oppijoiden ja opettajien ehdotuksia kurssin kehittämiseksi. Lopuksi vertaillaan
oppijoiden ja opettajien näkemyksiä, sekä annetaan ehdotuksia tutkimustulosten
soveltamiseksi käytäntöön. Kurssilla oli yhteensä 42 osallistujaa. Aineisto
koostuu 18 kurssilaisen täyttämistä tavoitelomakkeista kurssin alussa ja
keskivaiheilla sekä seitsemän kurssilaisen ja kahden opettajan haastatteluista.
Haastatteluissa käytettiin haastattelurunkoa, jotta haastatteluaineisto
olisi vertailukelpoinen, mutta haastattelutilanteessa annettiin tilaa myös
haastateltavan omalle ajatuksen virralle. Aineiston analyysissa käytettiin
sisältöanalyysia, jonka kategoriat nousivat enimmäkseen haastateltavien
vastauksista, ja analyysi oli pääosin laadullista.
Vaikuttaa siltä, että kurssin päätavoite, suullisen kielitaidon ja
puhevarmuuden lisääntyminen, saavutettiin sekä oppijoiden että opettajien
mielestä. Pieni otanta kuitenkin rajoittaa tuloksen yleistettävyyttä. Ilmeni myös,
että oppijoiden tavoitteet tai niiden tärkeysjärjestys muuttuivat kurssin edetessä.
Näyttää siltä että oppijat olivat pääosin tyytyväisiä kurssin opettajiin ja
opetustekniikoihin, mutta olisivat toivoneet selkeämpää kurssisuunnitelmaa.
Oppijoilta tuli parannusehdotuksia, joista osa on toteuttamiskelpoisia.
Tutkimuksen tuloksia voidaan käyttää kyseisen kurssin
kehittämisessä, mutta esimerkiksi tavoitteenasettelun osalta myös muiden
aikuisten kielikurssien suunnittelussa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Acceptance and inclusivity in the classroom : English teacher trainees' attitudes toward gender-neutral language in their future teaching of English
Vellamo, Pinja (2022)Sukupuolineutraalin kielen ja yksikkömuotoisen ’they’-pronominin kasvava käyttö englannin kielessä on herättänyt nykypäivänä paljon julkista keskustelua. Tämä tutkimus pyrkii selvittämään englanninopettajaopiskelijoiden ... -
“RIP English!” : language ideological debate in a comment field of a Finnish entertainment site
Karjalainen, Reeta (2018)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää, millaisia kieli-ideologioita ja ideologisia mielipiteitä ei-standardinmukaista englantia kohtaan esiintyy suomalaisten hyödyntämässä sosiaalisessa mediassa, miten näitä ideologioita ... -
Culture and kultur - what is the difference, or is there any? : a comparative analysis of cultural content in English and Swedish textbook series for upper secondary school
Lamponen, Susanna (2012)Vieraiden kielten opettaminen on vuosikymmenten myötä muuttunut yhä kommunikatiivisempaan suuntaan ja oppimisteorioissa on alettu kritisoimaan kielioppikeskeisyyttä, minkä myötä kielten opetuksen keskiöön on jo vuosien ... -
English pronunciation teaching in Finland
Tergujeff, Elina (University of Jyväskylä, 2013) -
Usability of the testing criteria for English proficiency in competence tests : assessor perceptions
Purhonen, Seija (2010)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää arvioijien näkemyksiä englannin kielen taidon arvioimiseen laadittujen näyttökriteerien käytettävyydestä hotellivirkailijan ja matkailun ohjelmapalvelujen ammattitutkinnoissa. Ilman ...