dc.contributor.author | Hauta-Aho, Sanna | |
dc.date.accessioned | 2013-08-26T17:32:42Z | |
dc.date.available | 2013-08-26T17:32:42Z | |
dc.date.issued | 2013 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1278406 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/42021 | |
dc.description.abstract | Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ja samoissa kouluissa toimivista kansallisista lukioista. Vastaajia oli yhteensä 184. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaisia asenteita Suomen lukiolaisilla on englannin suullista kielitaitoa kohtaan. Samalla selvitettiin myös opiskelijoiden asenteita suullisen kielitaidon testaamista kohtaan varsinkin kansallisen- ja IB-lukion päättövaiheessa. Tutkimuksen päätavoitteena oli vertailla kansallisten lukiolaisten ja IB-lukiolaisten asenteita toisiinsa.
Suullisen kielitaidon kasvava tarve on johtanut siihen että sitä on alettu painottaa enemmän myös opetuksessa. Koska englanti on globaali kieli, jota puhutaan lähes kaikkialla maailmassa, pitäisi englannin suullista kielitaitoa harjoitella kouluissa mahdollisimman paljon. Jos suullista kielitaitoa painotetaan opetuksessa, on loogista ajatella, että sitä myös testataan koulussa. Kansallisissa lukioissa kaikkia muita kielitaidon osa-alueita testataan lukion päättövaiheessa ylioppilaskokeilla paitsi kielten suullista taitoa vaikka lukiolaisilta odotetaankin melko hyvää suullistakin kielitaitoa.
Asenteet vaikuttavat käsityksiin kielistä ja tätä kautta myös kielten oppimiseen. Positiivinen asenne kieltä kohtaan auttaa myös sen opiskelussa. Tässä tutkimuksessa asenne-käsite määriteltiin ensin yleisellä tasolla, sen jälkeen tarkasteltiin suomalaisten asenteita englantia kohtaan ja keskityttiin varsinkin suomalaisten oppijoiden asenteisiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että yleisesti molemmilla ryhmillä on positiivinen asenne englannin suullista kielitaitoa kohtaan ja molemmat ryhmät pitävät suullista kielitaitoa erittäin tärkeänä. Kansalliset lukiolaiset kokevat, että he saavat ehkä liian vähän opetusta suullisen kielitaidon saralla ja tämä johtaa siihen, että he suhtautuvat suullisen kielitaidon testaamiseen hieman IB-lukiolaisia negatiivisemmin. IB-lukiolaiset puolestaan saavat päivittäin paljon harjoitusta suullisessa kielitaidossa ja he myös tietävät, että heillä on lukion lopussa pakollinen suullisen kielitaidon koe. Tämän seurauksena IB-lukiolaiset suhtautuvat englannin suullisen kielitaidon testaamiseen paljon rennommin ja myönteisemmin kuin kansalliset lukiolaiset. | fi |
dc.format.extent | 1 verkkoaineisto. | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | eng | |
dc.rights | This publication is copyrighted. You may download, display and
print it for Your own personal use. Commercial use is
prohibited. | en |
dc.rights | Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty. | fi |
dc.subject.other | oral skills | |
dc.subject.other | attitudes | |
dc.subject.other | national upper secondary school | |
dc.subject.other | IB upper secondary school | |
dc.subject.other | matriculation examination | |
dc.subject.other | suullinen kielitaito | |
dc.subject.other | asenteet | |
dc.subject.other | kansallinen lukio | |
dc.subject.other | IB-lukio | |
dc.subject.other | ylioppilaskirjoitukset | |
dc.title | IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201308262196 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Kielten laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Languages | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Englannin kieli | fi |
dc.contributor.oppiaine | English | en |
dc.date.updated | 2013-08-26T17:32:42Z | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 301 | |
dc.subject.yso | suullinen kielitaito | |
dc.subject.yso | asenteet | |
dc.subject.yso | lukio | |
dc.subject.yso | lukiolaiset | |
dc.subject.yso | ylioppilaskirjoitukset | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.type.okm | G2 | |