Finnish Matriculation Examination, National Curriculum, and teachers’ attitudes, perspectives, and practices : when the two assessment cultures meet
Leontjev, D. (2022). Finnish Matriculation Examination, National Curriculum, and teachers’ attitudes, perspectives, and practices : when the two assessment cultures meet. In T. Seppälä, S. Lesonen, P. Iikkanen, & S. D'hondt (Eds.), Kieli, muutos ja yhteiskunta (pp. 133-150). Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA. AFinLA:n vuosikirja, 2022. https://doi.org/10.30661/afinlavk.113656
Julkaistu sarjassa
AFinLA:n vuosikirjaTekijät
Päivämäärä
2022Tekijänoikeudet
© Kirjoittaja & Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2022
The Finnish National Core Curriculum (NCC) and the Matriculation Examination (ME) are likely to shape what happens in classrooms around Finland, including classroom assessment. The present study aimed at exploring English academically oriented upper secondary school English teachers’ (n = 85) (1) attitudes to changes in the NCC and the ME, (2) their perspectives on these changes, and (3) how their assessment practices were shaped by the NCC and the ME. The data were collected roughly at the time both changes came into force. The data came from a survey and follow-up interviews with four teachers. The results indicated that teachers were quite positive about the changes but anticipated both positive and negative changes in the classroom. Their assessment practices appeared to be shaped more strongly by the ME than the NCC and seemed to impact their attitudes to and perspectives on the two changes.
Julkaisija
Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLAEmojulkaisun ISBN
978-951-9388-74-8Kuuluu julkaisuun
Kieli, muutos ja yhteiskuntaISSN Hae Julkaisufoorumista
2343-2608Asiasanat
Alkuperäislähde
https://journal.fi/afinlavk/article/view/113656Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/164224306
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Finnish upper secondary students' perceptions of how well current English teaching prepares for the matriculation examination
Raatikainen, Tuuli (2024)Ylioppilaskokeiden painoarvo Suomessa on kasvanut merkittävästi vuosina 2018–2020 toteutetun opiskelijavalintauudistuksen myötä: useat korkeakoulut ovat siirtyneet valitsemaan enemmistön opiskelijoistaan ylioppilastodistusten ... -
Health Education Teachers’ Assessment Conceptions and Practices : Identifying Assessment Profiles
Paakkari, Olli; Paakkari, Leena; Haapala, Henna; Hirvensalo, Mirja (Routledge, 2022)The study explored the latent construct underlying the assessment conceptions and practices of Finnish Health Education teachers (n = 165) in the context of curricula, seeking thereby to identify the teachers’ assessment ... -
Iranian EFL Teachers’ Assessment Literacy Knowledge : The Impact of The Educational System on Teachers’ Classroom Assessment Practices
Rezagah, Karim (Tabaran Institute of Higher Education, 2022)English language teachers’ assessment ability to assess all areas of pupils’ learning is important for comprehending how learners advance across the curriculum and guiding them in their development (Livingston & Hutchinson, ... -
IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
Hauta-Aho, Sanna (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ... -
Finnish Matriculation Examination computer-based : the impact of pictures and video in assessing listening comprehension
von Zansen, Anna (2016)This research is about using visual support like videos and pictures in testing foreign language listening comprehension. The study limits to the foreign language testing in the Finnish Matriculation Examination, which is ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.