The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina myös ylioppilastutkintoihin, sillä vuodesta 2016 alkaen ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan sähköisesti tietokoneita hyödyntäen. Myös englannin kielen opetukselle tekstinkäsittelyohjelmilla kirjoitettavat ylioppilasaineet asettavat haasteita ja mahdollisuuksia. Tässä tutkielmassa tarkasteltiin lukiolaisten englanninkielisen kantaa ottavan tekstin tuottamisen taitoja tekstinkäsittelyohjelmien asettamien mahdollisuuksien näkökulmasta.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten lukiolaiset muokkaavat tekstinkäsittelyohjelmaa hyödyntäen kirjoittamansa mielipidekirjoituksen argumentaatiota saatuaan lisäohjeistusta. Tutkimus on vertaileva tutkimus, jonka aineistona on yhden lukioluokan (20 opiskelijaa) kahdessa eri vaiheessa kirjoittamat mielipidekirjoitukset. Ensimmäisessä vaiheessa opiskelijat kirjoittivat mielipidekirjoituksen. Tämän jälkeen he saivat ohjeita mielipidekirjoituksen parantamiseksi, ja toisessa vaiheessa, ohjeiden jälkeen he muokkasivat kirjoituksiaan. Tekstien argumentaatiotekniikoita analysoitiin soveltaen Chaïm Perelmanin argumentaatioteoriaa tutkimuksen teoriapohjana.
Tutkimuksessa selvisi, että opiskelijat hyödynsivät Perelmanin argumentointitekniikoita mielipideteksteissään monipuolisesti. Eniten käytettiin lopetusta, seuraavaksi eniten syy- ja seurausargumentteja sekä esimerkkejä ja neljänneksi yleisimpiä olivat vertailut. Analyysi osoitti, että annettujen ohjeiden vaikutus opiskelijoiden jälkimmäisiin tekstiversioihin näytti olleen ilmeinen, koska kaikkien lisättyjen argumenttien tulkittiin kuuluvan ohjeissa ehdotettuihin luokkiin. Lisäksi voidaan todeta, että ohjeistus paransi mielipidetekstien argumentoinnin vakuuttavuutta. Tutkielman tulokset osoittivat, että argumentaatiotaitojen opettamista lisäämällä englannin kielessä opiskelijoiden tuotokset paranivat. Tutkimus antaakin yhden mallin, jolla mielipidekirjoitusten kirjoittamista on mahdollista kehittää. Argumentointi on tärkeä taito, jonka tutkimusta eri teksteissä ja konteksteissa onkin tarpeen jatkaa.
...
Muu nimeke
Study on upper secondary school students' written performance in EnglishAsiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29105]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
Hauta-Aho, Sanna (2013)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ... -
Finnish upper secondary students' perceptions of how well current English teaching prepares for the matriculation examination
Raatikainen, Tuuli (2024)Ylioppilaskokeiden painoarvo Suomessa on kasvanut merkittävästi vuosina 2018–2020 toteutetun opiskelijavalintauudistuksen myötä: useat korkeakoulut ovat siirtyneet valitsemaan enemmistön opiskelijoistaan ylioppilastodistusten ... -
Investment in English language learning in Finnish upper secondary school
Koskinen, Oona (2024)Tämän englannin kielen maisterintutkielman tarkoituksena oli selvittää, miten suomalaisten lukiolaisten investoiminen (engl. investment) englannin kielen oppimiseen vaikuttaa heidän oppimistuloksiinsa lukion englannintunneilla. ... -
"[Grammar is] even pleasant" : Finnish upper secondary school students' attitudes towards grammar instruction as active users of internet English
Kämäräinen, Heini (2022)Kieliopin opettaminen on ollut jo kauan aikaa varsin suosittu tutkimuskohde ja usein tutkijat pyrkivät selvittämään, miten kielioppia tulisi opettaa. Kieltenopetus pyritään nykyään yhdistämään autenttisiin puhetilanteisiin, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.