IB upper secondary school and national upper secondary school students' attitudes towards English oral skills : a comparative study
Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli kartoittaa suomalaisten lukio-opiskelijoiden asenteita englannin suullista kielitaitoa ja sen testaamista kohtaan. Tietoa kerättiin kyselylomakkeen avulla kahden kaupungin IB-lukioista ja samoissa kouluissa toimivista kansallisista lukioista. Vastaajia oli yhteensä 184. Tutkimuksessa haluttiin selvittää, millaisia asenteita Suomen lukiolaisilla on englannin suullista kielitaitoa kohtaan. Samalla selvitettiin myös opiskelijoiden asenteita suullisen kielitaidon testaamista kohtaan varsinkin kansallisen- ja IB-lukion päättövaiheessa. Tutkimuksen päätavoitteena oli vertailla kansallisten lukiolaisten ja IB-lukiolaisten asenteita toisiinsa.
Suullisen kielitaidon kasvava tarve on johtanut siihen että sitä on alettu painottaa enemmän myös opetuksessa. Koska englanti on globaali kieli, jota puhutaan lähes kaikkialla maailmassa, pitäisi englannin suullista kielitaitoa harjoitella kouluissa mahdollisimman paljon. Jos suullista kielitaitoa painotetaan opetuksessa, on loogista ajatella, että sitä myös testataan koulussa. Kansallisissa lukioissa kaikkia muita kielitaidon osa-alueita testataan lukion päättövaiheessa ylioppilaskokeilla paitsi kielten suullista taitoa vaikka lukiolaisilta odotetaankin melko hyvää suullistakin kielitaitoa.
Asenteet vaikuttavat käsityksiin kielistä ja tätä kautta myös kielten oppimiseen. Positiivinen asenne kieltä kohtaan auttaa myös sen opiskelussa. Tässä tutkimuksessa asenne-käsite määriteltiin ensin yleisellä tasolla, sen jälkeen tarkasteltiin suomalaisten asenteita englantia kohtaan ja keskityttiin varsinkin suomalaisten oppijoiden asenteisiin.
Tutkimustulokset osoittavat, että yleisesti molemmilla ryhmillä on positiivinen asenne englannin suullista kielitaitoa kohtaan ja molemmat ryhmät pitävät suullista kielitaitoa erittäin tärkeänä. Kansalliset lukiolaiset kokevat, että he saavat ehkä liian vähän opetusta suullisen kielitaidon saralla ja tämä johtaa siihen, että he suhtautuvat suullisen kielitaidon testaamiseen hieman IB-lukiolaisia negatiivisemmin. IB-lukiolaiset puolestaan saavat päivittäin paljon harjoitusta suullisessa kielitaidossa ja he myös tietävät, että heillä on lukion lopussa pakollinen suullisen kielitaidon koe. Tämän seurauksena IB-lukiolaiset suhtautuvat englannin suullisen kielitaidon testaamiseen paljon rennommin ja myönteisemmin kuin kansalliset lukiolaiset.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29685]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Finnish Matriculation Examination, National Curriculum, and teachers’ attitudes, perspectives, and practices : when the two assessment cultures meet
Leontjev, Dmitri (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys AFinLA, 2022)The Finnish National Core Curriculum (NCC) and the Matriculation Examination (ME) are likely to shape what happens in classrooms around Finland, including classroom assessment. The present study aimed at exploring English ... -
Finnish upper secondary students' perceptions of how well current English teaching prepares for the matriculation examination
Raatikainen, Tuuli (2024)Ylioppilaskokeiden painoarvo Suomessa on kasvanut merkittävästi vuosina 2018–2020 toteutetun opiskelijavalintauudistuksen myötä: useat korkeakoulut ovat siirtyneet valitsemaan enemmistön opiskelijoistaan ylioppilastodistusten ... -
Upper secondary school students’ views on the new digitalized Matriculation examination
Sormunen, Emmi (2019)Ylioppilaskokeiden sähköistymisprosessi on aloitettu vuonna 2016 ja on nyt loppusuoralla. Englannin ylioppilaskoe sähköistettiin keväällä 2018 ja toteutettiin toista kertaa syksyllä 2018. Digitaalisessa kokeessa on pyritty ... -
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
The effect of instructions on writing an argumentative text : a study on upper secondary school students' written performance in English
Keskitalo, Venla (2014)Tietoyhteiskunnan kehitys heijastuu tulevina vuosina myös ylioppilastutkintoihin, sillä vuodesta 2016 alkaen ensimmäiset ylioppilaskirjoitukset suoritetaan sähköisesti tietokoneita hyödyntäen. Myös englannin kielen opetukselle ...