Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorMiettinen, Elisa
dc.date.accessioned2013-07-04T08:46:34Z
dc.date.available2013-07-04T08:46:34Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1271828
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41876
dc.description.abstractKielten opiskelu on yksipuolistunut Suomessa viime vuosina. Englannilla on vahva asema lähes pakollisena ensimmäisenä kielenä, kun taas vapaaehtoisten kielten opiskelu on vähentynyt. Kehityksen suuntaa on koetettu kääntää erilaisilla projekteilla ja esimerkiksi kielisuihkuttamalla oppilaita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koululaiset suhtautuvat englannin, saksan, ranskan ja venäjän kieliin sekä voisiko kielisuihkutukseen osallistuminen antaa oppilaille parempia valmiuksia valita muitakin kieliä englannin lisäksi. Motivaatio on yksi tärkeimmistä kielivalintaan vaikuttavista tekijöistä, joten tutkimus hyödynsi motivaatiotutkimuksen perinteitä ja metodeja. Tutkimusote oli määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lopulliseen aineistoon kuuluivat vastaukset 239 oppilaalta, joista 103 oli osallistunut ranskan kielisuihkutukseen. Vertailuryhmässä oli 136 oppilasta. Oppilaat olivat aineistonkeruun aikaan viides-, kuudes- ja seitsemäsluokkalaisia. Analyysissä pyrittiin paitsi kuvaamaan oppilaiden suhtautumista kyselyn kieliin, myös etsimään eroja kielisuihkutettujen ja muiden oppilaiden välillä. Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat olivat enimmäkseen hyvin motivoituneita opiskelemaan englantia. Englanti sai kaikilla asteikoilla korkeimmat pisteet, oppilaat olivat valmiita näkemään eniten vaivaa sen oppimiseksi ja se oli myös selvästi suosituin kielivalinta. Saksa ja ranska arvioitiin varsin neutraalisti, mutta asenteet venäjää kohtaan olivat melko negatiivisia. Kielisuihkutukseen osallistuneet oppilaat suhtautuivat merkittävästi positiivisemmin ranskaa ja osittain myös saksaa kohtaan kuin vertailuryhmä. Nämä oppilaat myös ilmaisivat useammin haluavansa oppia ranskaa. Tyttöjen suhtautuminen kieliä ja niiden opiskelua kohtaan oli selvästi myönteisempi kuin poikien. Englanti, saksa, ranska ja ruotsi olivat ne kielet, joita oppilaat useimmiten haluaisivat oppia. Englannin valinnan motiivit olivat enimmäkseen instrumentaalisia, kun taas muun kielen valinnan yleisin syy oli positiivinen asenne ja kiinnostus kieltä kohtaan. Muutenkin englannin opiskelumotivaatiossa painottui instrumentaalinen orientaatio. Tulosten perusteella kielisuihkutukseen osallistuminen parantaa oppilaiden suhtautumista ainakin suihkutettavaa kieltä kohtaan. Englannin asemaan suosituimpana kielellä sillä ei ole vaikutusta. Lisätutkimusta tarvitaan siitä, monipuolistaako kielisuihkutus lopulta myös kielivalintoja.fi
dc.format.extent1 verkkoaineisto.
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isoeng
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherkielisuihku
dc.titleFinnish comprehensive school pupils' language disposition : language shower as a means of diversifying language choices
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201307042072
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2013-07-04T08:46:34Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysotoinen kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright