Current L2 self-concept of Finnish comprehensive school students : The role of grades, parents, peers, and society
Kangasvieri, T., & Leontjev, D. (2021). Current L2 self-concept of Finnish comprehensive school students : The role of grades, parents, peers, and society. System, 100, Article 102549. https://doi.org/10.1016/j.system.2021.102549
Julkaistu sarjassa
SystemPäivämäärä
2021Tekijänoikeudet
© 2021 The Authors. Published by Elsevier Ltd.
L2 (second/foreign language) motivation research in Finland has been scarce. Furthermore, international motivational research has focused more on ideal and ought-to selves, leaving the current L2 self-concept in the background. In the present study, we attempted to address this gap, exploring what shapes L1 (mother tongue) Finnish students' understanding of themselves as users and learners of L2s. Using structural equation modelling, we studied the relationships between students' (n = 1206) current L2 self-concept and parental encouragement, peer pressure, societal expectations, and grades. We further studied which of these factors are the best predictors of students' current L2 self-concept. We explored these relationships separately for English and languages other than English (LOTEs). The analysis showed that while in both groups, students' grades and societal expectations shaped students' current L2 self-concept the most, other factors played a greater role in the LOTEs group than in the English group. We discuss these findings with reference to the teacher's role in shaping students' current L2 self-concept.
...
Julkaisija
Elsevier BVISSN Hae Julkaisufoorumista
0346-251XAsiasanat
Julkaisu tutkimustietojärjestelmässä
https://converis.jyu.fi/converis/portal/detail/Publication/97808641
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
From the past to the future : self-concepts of English language teachers from Finland and Korea
Park, Noelle (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys, 2015)This article explores 1) how two English language teachers from Finland and Korea develop their self-concept as English learners throughout their English learning trajectory, and 2) the positive motivational effects of ... -
Finnish upper comprehensive school students’ conceptions and opinions on using L2 digital learning materials and other resources for pronunciation learning
Knuutila, Linda (2020)Englannin kieli on lisännyt suosiotaan suomalaisten nuorten elämässä. Ilmiö on huomioitu uudessa opetussuunnitelmassa, jossa todetaan, että nuorten informaali oppiminen vapaa-ajalla tulee ottaa huomioon opetuksen sisältöjä ... -
Teaching English through visual arts to 9th graders in Finnish comprehensive school: a material package
Tolvanen, Nina (2018)Opetushallitus julkaisi vuonna 2014 uudet perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet (OPS), jotka otettiin asteittain käyttöön vuonna 2016. Uudessa OPS:issa kannustetaan muun muassa laaja-alaiseen osaamiseen, oppiaineiden ... -
Tasks that suit the learning of L2 English vocabulary in the Finnish middle school : teachers' and students' perspectives
Keski-Kastari, Marianne (2013)Tiivistelmä – Abstract Tutkielman tarkoituksena oli selvittää yläkoulun oppilaiden ja opettajien mielipiteitä sanaston oppimiseen suunnatuista tehtävistä; millaiset tehtävät heidän mielestään sopivat sanaston oppimiseen ... -
Learning while laughing or learning by laughing? : Finnish EFL teachers’ conceptions of efficient use of humour in the language classroom
Naskali, Milja (2024)Huumori on hyvin arkipäiväinen osa elämäämme, ja viime vuosikymmenten saatossa siitä on tullut yhä tavallisempi ilmiö myös luokkahuoneissa. Tutkimustulokset huumorin vaikutuksista tässä kontekstissa ovat kuitenkin olleet ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.