Finnish comprehensive school pupils' language disposition : language shower as a means of diversifying language choices
Kielten opiskelu on yksipuolistunut Suomessa viime vuosina. Englannilla on vahva asema lähes pakollisena ensimmäisenä kielenä, kun taas vapaaehtoisten kielten opiskelu on vähentynyt. Kehityksen suuntaa on koetettu kääntää erilaisilla projekteilla ja esimerkiksi kielisuihkuttamalla oppilaita. Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, miten koululaiset suhtautuvat englannin, saksan, ranskan ja venäjän kieliin sekä voisiko kielisuihkutukseen osallistuminen antaa oppilaille parempia valmiuksia valita muitakin kieliä englannin lisäksi.
Motivaatio on yksi tärkeimmistä kielivalintaan vaikuttavista tekijöistä, joten tutkimus hyödynsi motivaatiotutkimuksen perinteitä ja metodeja.
Tutkimusote oli määrällinen ja aineisto kerättiin kyselylomakkeella. Lopulliseen aineistoon kuuluivat vastaukset 239 oppilaalta, joista 103 oli osallistunut ranskan kielisuihkutukseen. Vertailuryhmässä oli 136 oppilasta. Oppilaat olivat aineistonkeruun aikaan viides-, kuudes- ja seitsemäsluokkalaisia. Analyysissä pyrittiin paitsi kuvaamaan oppilaiden suhtautumista kyselyn kieliin, myös etsimään eroja kielisuihkutettujen ja muiden oppilaiden välillä.
Tutkimuksen tulokset osoittavat, että oppilaat olivat enimmäkseen hyvin motivoituneita opiskelemaan englantia. Englanti sai kaikilla asteikoilla korkeimmat pisteet, oppilaat olivat valmiita näkemään eniten vaivaa sen oppimiseksi ja se oli myös selvästi suosituin kielivalinta. Saksa ja ranska arvioitiin varsin neutraalisti, mutta asenteet venäjää kohtaan olivat melko negatiivisia. Kielisuihkutukseen osallistuneet oppilaat suhtautuivat merkittävästi positiivisemmin ranskaa ja osittain myös saksaa kohtaan kuin vertailuryhmä. Nämä oppilaat myös ilmaisivat useammin haluavansa oppia ranskaa. Tyttöjen suhtautuminen kieliä ja niiden opiskelua kohtaan oli selvästi myönteisempi kuin poikien. Englanti, saksa, ranska ja ruotsi olivat ne kielet, joita oppilaat useimmiten haluaisivat oppia. Englannin valinnan motiivit olivat enimmäkseen instrumentaalisia, kun taas muun kielen valinnan yleisin syy oli positiivinen asenne ja kiinnostus kieltä kohtaan. Muutenkin englannin opiskelumotivaatiossa painottui instrumentaalinen orientaatio. Tulosten perusteella kielisuihkutukseen osallistuminen parantaa oppilaiden suhtautumista ainakin suihkutettavaa kieltä kohtaan. Englannin asemaan suosituimpana kielellä sillä ei ole vaikutusta. Lisätutkimusta tarvitaan siitä, monipuolistaako kielisuihkutus lopulta myös kielivalintoja.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Current L2 self-concept of Finnish comprehensive school students : The role of grades, parents, peers, and society
Kangasvieri, Teija; Leontjev, Dmitri (Elsevier BV, 2021)L2 (second/foreign language) motivation research in Finland has been scarce. Furthermore, international motivational research has focused more on ideal and ought-to selves, leaving the current L2 self-concept in the ... -
Idols and peeves : positive and negative rolemodels for Finnish youngsters learning English
Pekkarinen, Beate (2022)Nuoreen englannin kielenoppijaan vaikuttaa merkittävästi se, ketä hän ihailee tai inhoaa. Toisen kielen oppiminen määrittyy usean eri tekijän ja tason kautta, mutta motivaatio lienee niistä merkittävin. Nuoruus on muutenkin ... -
Demotivation in learning English among immigrant pupils in the ninth grade of comprehensive school
Hirvonen, Marianne (2010) -
Let's go! : an early English language showering material package
Virtanen, Anssi (2022)Varhennettu vieraan kielen opettaminen ja oppiminen on noussut suureen suosioon varsinkin Euroopassa 2000-luvun aikana. Myös Suomessa vieraan ja toisen kielen opettamista on varhennettu uusimmassa perusopetuksen ... -
Using differentiation to teach English for learners with dyslexia in Finnish upper comprehensive schools
Aalto, Armi (2019)Lukivaikeutta esiintyy Suomessa kohtalaisen usein. Inkluusion periaatteiden mukaisesti oppilaita, joilla on lukivaikeus, opetetaan yhä enenevässä määrin tavallisissa luokissa. Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.