Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRenko, Jenni
dc.date.accessioned2013-05-21T11:46:50Z
dc.date.available2013-05-21T11:46:50Z
dc.date.issued2013
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/41520
dc.description.abstractRenko, Jenni Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkokaupoissa usein käytetyt tuotesuositukset ovat levinneet myös mobiili-ympäristöön. Langatonta teknologiaa ja mobiililaitteita hyödyntävät mobiilit tuotesuosittelupalvelut tarjoavat kuluttajille tietoa päätöksenteon tueksi ajasta ja paikasta riippumatta. Suositukset voivat perustua käyttäjiltä eksplisiittisesti tai implisiittisesti kerättyyn tietoon tai asiantuntijoiden tekemiin arvioihin ja ar-vosteluihin. Osa palveluista mahdollistaa tuotteen tunnistamisen lähitunnistus-teknologian tai mobiililaitteen kameran avulla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin mobiilien tuotesuosittelupalveluiden mahdollisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöspro-sessiin. Aiheeseen syvennytään selvittämällä, mitä mobiilit tuotesuosittelupal-velut ovat, esittelemällä kuluttajan ostopäätösprosessi viisivaiheisen mallin avulla ja lopulta yhdistämällä nämä näkökulmat mobiiliavusteiseksi ostopää-tösprosessiksi. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti fyysisessä kauppaympäris-tössä käytettäviksi tarkoitetut palvelut. Tutkielman keskeisimpänä tuloksena todetaan mobiilien tuotesuosittelu-palveluiden voivan vaikuttaa ostopäätösprosessin jokaiseen vaiheeseen. Palve-lut voivat herättää tarpeen, tarjota tuotteista lisäinformaatiota, mahdollistaa tuotevertailun ja tuotteiden arvioinnin, parantaa harkintajoukon ja ostopäätök-sen laatua sekä lieventää oston jälkeistä kognitiivista dissonanssia. Lisäksi pal-velut voivat lyhentää ostopäätösprosessin kestoa ja pienentää kuluttajan koke-mia riskejä. Toisaalta ne voivat myös vaikeuttaa päätöksentekoa esimerkiksi tarjoamalla tuotteista liikaa tietoa ja aiheuttaa kuluttajille tietoturvaan ja yksityi-syyteen liittyviä riskejä. Todelliset vaikutukset riippuvat kuitenkin pääasiassa suosittelupalvelun ominaisuuksista, palvelun laadusta, suositeltavan tuotteen tyypistä ja kulutta-jan tarpeista. Lisäksi mobiiliavusteisen ostopäätösprosessin todetaan olevan useimmiten luonteeltaan monikanavainen, sillä useimpien kuluttajien saatavilla olevien ja kirjallisuudessa esiteltyjen palveluiden ei ole mahdollista vaikuttaa prosessin jokaiseen vaiheeseen.fi
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherkuluttajakäyttäytyminenfi
dc.subject.otherostopäätösprosessifi
dc.subject.othermobiilipalvelufi
dc.subject.othersuosittelufi
dc.titleMobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiinfi
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201305211733
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelopenAccessfi


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot