University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin

Thumbnail
View/Open
391.0 Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Renko, Jenni
Date
2013
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science

 
Renko, Jenni Mobiilien tuotesuosittelupalveluiden vaikutukset ostopäätösprosessiin Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2013, 30 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatin tutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Verkkokaupoissa usein käytetyt tuotesuositukset ovat levinneet myös mobiili-ympäristöön. Langatonta teknologiaa ja mobiililaitteita hyödyntävät mobiilit tuotesuosittelupalvelut tarjoavat kuluttajille tietoa päätöksenteon tueksi ajasta ja paikasta riippumatta. Suositukset voivat perustua käyttäjiltä eksplisiittisesti tai implisiittisesti kerättyyn tietoon tai asiantuntijoiden tekemiin arvioihin ja ar-vosteluihin. Osa palveluista mahdollistaa tuotteen tunnistamisen lähitunnistus-teknologian tai mobiililaitteen kameran avulla. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kirjallisuuskatsauksen keinoin mobiilien tuotesuosittelupalveluiden mahdollisia vaikutuksia kuluttajan ostopäätöspro-sessiin. Aiheeseen syvennytään selvittämällä, mitä mobiilit tuotesuosittelupal-velut ovat, esittelemällä kuluttajan ostopäätösprosessi viisivaiheisen mallin avulla ja lopulta yhdistämällä nämä näkökulmat mobiiliavusteiseksi ostopää-tösprosessiksi. Tarkastelun kohteena ovat erityisesti fyysisessä kauppaympäris-tössä käytettäviksi tarkoitetut palvelut. Tutkielman keskeisimpänä tuloksena todetaan mobiilien tuotesuosittelu-palveluiden voivan vaikuttaa ostopäätösprosessin jokaiseen vaiheeseen. Palve-lut voivat herättää tarpeen, tarjota tuotteista lisäinformaatiota, mahdollistaa tuotevertailun ja tuotteiden arvioinnin, parantaa harkintajoukon ja ostopäätök-sen laatua sekä lieventää oston jälkeistä kognitiivista dissonanssia. Lisäksi pal-velut voivat lyhentää ostopäätösprosessin kestoa ja pienentää kuluttajan koke-mia riskejä. Toisaalta ne voivat myös vaikeuttaa päätöksentekoa esimerkiksi tarjoamalla tuotteista liikaa tietoa ja aiheuttaa kuluttajille tietoturvaan ja yksityi-syyteen liittyviä riskejä. Todelliset vaikutukset riippuvat kuitenkin pääasiassa suosittelupalvelun ominaisuuksista, palvelun laadusta, suositeltavan tuotteen tyypistä ja kulutta-jan tarpeista. Lisäksi mobiiliavusteisen ostopäätösprosessin todetaan olevan useimmiten luonteeltaan monikanavainen, sillä useimpien kuluttajien saatavilla olevien ja kirjallisuudessa esiteltyjen palveluiden ei ole mahdollista vaikuttaa prosessin jokaiseen vaiheeseen. ...
Keywords
kuluttajakäyttäytyminen ostopäätösprosessi mobiilipalvelu suosittelu
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201305211733

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4607]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa 

    Kokko, Iida (2018)
    Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ...
  • Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa 

    Eronen, Lauri (2020)
    Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ...
  • Vastuullinen kulutus digitaalisessa ostoympäristössä 

    Luhtanen, Venla (2021)
    Digitaalisten ostoympäristöjen suosio on kasvussa, kuten myös kuluttajien tarve huomioida vastuullisuus osana kulutuspäätöksiä. Tämän tutkielman tavoite oli selvittää, kuinka vastuullinen kuluttajakäyttäytyminen ...
  • Vapaa-ajanmatkustajien hotellin valintaan vaikuttavat tekijät 

    Laurén, Miitta (2021)
    Vaikeina taloudellisina aikoina hotelliyritykset joutuvat kilpailemaan asiakkaista, ja hotelliyrityksille on elintärkeää ymmärtää, mitä asiakkaat odottavat hotelleilta ja mistä he ovat valmiita maksamaan. Koropandemian ...
  • Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa 

    Vuolle, Niko (2019)
    Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre