Verkkokaupan käyttökokemuksen vaikutus kuluttajan ostopäätösprosessiin
Tekijät
Päivämäärä
2017Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tämä on kirjallisuuskatsauksena toteutettu kandidaatin tutkielma, jossa tutkittiin, onko käyttökokemuksella vaikutusta kuluttajan ostopäätösprosessiin. Tutkielmassa ostopäätösprosessin mallin pohjana käytettiin Kotlerin viisivaiheista ostopäätösprosessin mallia, johon muokattiin kuudenneksi vaiheeksi luottamuksen ja turvallisuuden arviointi. Tässä tutkielmassa käyttökokemuksen osa-alueiksi luettiin käytettävyys, visuaaliset tekijät sekä psykologiset tekijät, kuten erilaiset tunteet. Tutkielmassa huomattiin, että kaikki käyttökokemuksen osa-alueet ovat tärkeitä positiivisen käyttökokemuksen luomiseksi, mutta verkkokaupan kannalta luottamuksen luominen käyttäjään nousi tärkeimmäksi. Tutkielmassa myös huomattiin, että visuaalisesti miellyttävä käyttöliittymä on sekä luottamusta herättävä, että käyttäjien mielestä usein helppokäyttöisin. Visuaalisesti miellyttävä käyttöliittymä on käyttäjien mielestä parhain, vaikka käyttöliittymässä olisikin pieniä käytettävyyden ongelmia. Suurten käytettävyyden ongelmien taas huomattiin luovan käyttäjälle turhautuneisuuden tunnetta, jolloin käyttäjä helposti vaihtaa sivustoa. Tutkielmassa todettiin, että käyttökokemuksella voi vaikuttaa lähes jokaiseen ostopäätösprosessin vaiheeseen. Luottamuksen luominen alkaa heti, kun käyttäjä saapuu sivulle ensimmäistä kertaa ja päättyy vasta oston jälkeiseen toimintaan, kuten palautusoikeuksiin. Lisäksi visuaalisesti miellyttävä ja helppokäyttöinen verkkosivusto edistävät ostopäätöksen syntyä.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5329]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokaupan käyttöliittymäsuunnittelun vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen
Jussila, Jenni (2020)Verkkokaupoissa asioinnin suosio on kasvanut huomattavasti Internetin käytön lisääntyessä. Suosion kasvaessa on oleellista tutkia, miten verkkokauppa-suunnittelulla voidaan vahvistaa asiakkaan ostopäätöstä ja täten lisätä ... -
Käytettävyyden vaikutus mobiililaitteen ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta
Flink, Lauri (2018)Tämän pro gradu -tutkielman keskeisenä sisältönä ovat mobiililaitteet, niiden ostopäätös ja käytettävyyden vaikutus ostopäätökseen kuluttajan näkökulmasta. Tutkielmassa selvitetään yleisimpiä ominaisuuksia ja muita tekijöitä, ... -
Käytettävyyden vaikutus verkkokaupan käyttöliittymäsuunnitteluun
Melto, Roosa (2019)Nykypäivänä yrityksille on suhteellisen helppoa ja edullista aloittaa sähköinen kaupankäynti. Tämän ansiosta verkkokauppojen määrä on lisääntynyt oleellisesti viime vuosina, ja kuluttajilla on paljon valinnanvaraa. ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.