Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
Tekijät
Päivämäärä
2011Pääsyrajoitukset
Luettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.
Laitinen, Sanna Maria
Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-päätösprosessiin?
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 36 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaajat: Salo, Markus, Seppänen, Ville
Kuluttajakäyttäytyminen on yksi markkinoinnin tutkituimmista alueista. Ta-loudelliset, teknologiset, kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat esimerkik-si siihen, miten paljon ja missä kuluttaja ostaa, mutta niin tekevät myös kulutta-jan omat mieltymykset ja persoonallisuus. Varsinainen ostopäätösprosessi ete-nee askelittain; tässä tutkielmassa on tarkastelussa viisivaiheinen malli. Se koos-tuu ongelman eli tarpeen tunnistamisesta, tiedon etsinnästä, vaihtoehtojen ver-tailusta, päätöksestä ostaa sekä hankintaa seuraavasta arvioinnista.
Miten Internet sitten vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin? Verkkokau-pankäynnin suosio avaa kuluttajalle uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palve-luiden vertailuun kuin myös niiden löytämiseen. Vaihtoehtoja on todennäköi-sesti enemmän kuin koskaan aiemmin ja niistä on entistä helpompi kommuni-koida aiempaa suuremman kuluttajajoukon kanssa. Toisaalta kuluttajia huoles-tuttaa tietoturva ja yksityisyydensuoja kuin myös informaation laatu. Lisäksi tiedon etsiminen Internetissä ei automaattisesti tarkoita, että myös ostos tapah-tuisi verkossa.
Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan tieteellisiin aineistoihin. Jatkossa tarkastellaan lähemmin, mitä niissä kerrottiin osto- ja kuluttajakäyttäy-tymisestä sekä yksittäisen kuluttajan ostopäätösprosessista Internetissä. Tulos-ten pohjalta vaikuttaa, että ostopäätösprosessi itsessään ei ole muuttunut mutta sillä on kuitenkin Internetissä omat ominaispiirteensä.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5332]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla
Liefveld, Laura (2013)Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.