Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
Authors
Date
2011Access restrictions
The author has not given permission to make the work publicly available electronically. Therefore the material can be read only at the archival workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials.
Laitinen, Sanna Maria
Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-päätösprosessiin?
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 36 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaajat: Salo, Markus, Seppänen, Ville
Kuluttajakäyttäytyminen on yksi markkinoinnin tutkituimmista alueista. Taloudelliset, teknologiset, kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat esimerkiksi siihen, miten paljon ja missä kuluttaja ostaa, mutta niin tekevät myös kuluttajan omat mieltymykset ja persoonallisuus. Varsinainen ostopäätösprosessi etenee askelittain; tässä tutkielmassa on tarkastelussa viisivaiheinen malli. Se koostuu ongelman eli tarpeen tunnistamisesta, tiedon etsinnästä, vaihtoehtojen vertailusta, päätöksestä ostaa sekä hankintaa seuraavasta arvioinnista.
Miten Internet sitten vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin? Verkkokaupankäynnin suosio avaa kuluttajalle uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palveluiden vertailuun kuin myös niiden löytämiseen. Vaihtoehtoja on todennäköisesti enemmän kuin koskaan aiemmin ja niistä on entistä helpompi kommunikoida aiempaa suuremman kuluttajajoukon kanssa. Toisaalta kuluttajia huolestuttaa tietoturva ja yksityisyydensuoja kuin myös informaation laatu. Lisäksi tiedon etsiminen Internetissä ei automaattisesti tarkoita, että myös ostos tapahtuisi verkossa.
Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan tieteellisiin aineistoihin. Jatkossa tarkastellaan lähemmin, mitä niissä kerrottiin osto- ja kuluttajakäyttäytymisestä sekä yksittäisen kuluttajan ostopäätösprosessista Internetissä. Tulosten pohjalta vaikuttaa, että ostopäätösprosessi itsessään ei ole muuttunut mutta sillä on kuitenkin Internetissä omat ominaispiirteensä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5409]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Kuluttajan luottamuksen vaikutus ostopäätösprosessiin verkkokaupassa
Kokko, Iida (2018)Verkkokaupankäynti on digitalisaation myötä kasvanut huomattavasti. Myös kuluttajan luottamuksen merkitys verkkokaupan kontekstissa on lisääntynyt. Kuluttajan ostopäätösprosessi on verkkokaupan myötä monimuotoistunut ja ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...