Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin?
Authors
Date
2011Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Laitinen, Sanna Maria
Kuluttajakäyttäytyminen Internetissä: Miten Internet vaikuttaa kuluttajan osto-päätösprosessiin?
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2010, 36 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaajat: Salo, Markus, Seppänen, Ville
Kuluttajakäyttäytyminen on yksi markkinoinnin tutkituimmista alueista. Ta-loudelliset, teknologiset, kulttuuriset ja sosiaaliset tekijät vaikuttavat esimerkik-si siihen, miten paljon ja missä kuluttaja ostaa, mutta niin tekevät myös kulutta-jan omat mieltymykset ja persoonallisuus. Varsinainen ostopäätösprosessi ete-nee askelittain; tässä tutkielmassa on tarkastelussa viisivaiheinen malli. Se koos-tuu ongelman eli tarpeen tunnistamisesta, tiedon etsinnästä, vaihtoehtojen ver-tailusta, päätöksestä ostaa sekä hankintaa seuraavasta arvioinnista.
Miten Internet sitten vaikuttaa kuluttajan ostopäätösprosessiin? Verkkokau-pankäynnin suosio avaa kuluttajalle uusia mahdollisuuksia tuotteiden ja palve-luiden vertailuun kuin myös niiden löytämiseen. Vaihtoehtoja on todennäköi-sesti enemmän kuin koskaan aiemmin ja niistä on entistä helpompi kommuni-koida aiempaa suuremman kuluttajajoukon kanssa. Toisaalta kuluttajia huoles-tuttaa tietoturva ja yksityisyydensuoja kuin myös informaation laatu. Lisäksi tiedon etsiminen Internetissä ei automaattisesti tarkoita, että myös ostos tapah-tuisi verkossa.
Tämä tutkielma toteutettiin kirjallisuuskatsauksena alan tieteellisiin aineistoihin. Jatkossa tarkastellaan lähemmin, mitä niissä kerrottiin osto- ja kuluttajakäyttäy-tymisestä sekä yksittäisen kuluttajan ostopäätösprosessista Internetissä. Tulos-ten pohjalta vaikuttaa, että ostopäätösprosessi itsessään ei ole muuttunut mutta sillä on kuitenkin Internetissä omat ominaispiirteensä.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4410]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Kuluttajan ostopäätösprosessin vaiheen merkitys hakukonemainonnassa
Eronen, Lauri (2020)Tämän pro gradu -tutkielman tavoitteena on tutkia kuluttajan ostopäätösprosessia sekä sen vaiheiden vaikutusta kuluttajien hakukonekäyttäytymiseen ja yrityksen hakukonemainontaan. Tutkimus toteutettiin huonekalualan ... -
Vaikuttajamarkkinoinnin keskeiset vaikutukset kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa
Liimatainen, Oona (2020)Tässä tutkielmassa tutkittiin vaikuttajamarkkinoinnin keskeisiä vaikutuksia kuluttajan ostopäätökseen verkkokaupassa systemaattisena kirjallisuuskatsauksena. Tutkielman tavoitteena oli myös selvittää, miksi vaikuttajamar ... -
Tekoälyn hyödyntäminen kuluttajan ostopäätösprosessissa
Vuolle, Niko (2019)Tämä tutkimus käsittelee tekoälyä ja sen hyödyntämistä osana kuluttajan ostopäätösprosessia. Tekoälystä on ollut puhetta jo 1950-luvulta lähtien, mutta vasta viimeaikainen teknologinen kehitys on tuonut tekoälyratkaisut ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Digitalisoitumisen vaikutus ostokäyttäytymiseen kauneus- ja terveystuotteiden toimialalla
Liefveld, Laura (2013)Internetin merkitys kuluttajien jokapäiväisessä toiminnassa kasvaa jatkuvasti ja tämä vaikuttaa väistämättä myös siihen, kuinka kuluttajat toimivat etsiessään ja ostaessaan tuotteita tai palveluita. Markkinoijien ja ...