dc.description.abstract | Tutkielma keskittyy oppimistyylien merkitykseen suomalaisille suunnatuissa ranskan alakoulun oppikirjoissa.
Kiinnostukseni oppimistyylejä kohtaan heräsi opettajakoulutuksen aikana, jolloin painotettiin paljon oppilaiden
yksilöllisyyttä ja yksilöllistä tapaa oppia ja omaksua asioita. Tämän perusteella kiinnostuin tutkimaan sitä, miten
hyvin oppikirjat ottavat erilaiset oppijat huomioon. Aihetta oli helpoin lähteä tarkastelemaan eri oppimistyylien
kautta.
Ensimmäisessä osassa avataan oppimistyylin käsitettä eri teorioiden avulla. Käsite ei ole yksiselitteinen ja siihen on
olemassa monta eri näkökulmaa. Työssä keskitytään erityisesti oppimistyyleihin, jotka on määritelty
aistihavaintojen kautta. Lisäksi tarkastellaan teoriapohjalta sitä, miten oppimistyylit on yleensä otettu huomioon
oppimateriaaleissa ja niiden suunnittelussa. Pyrkimyksenä on myös selvittää hieman sitä, miten luotettava käsite
oppimistyyli on. Onko sillä ylipäätään merkitystä, tietävätkö opettajat oppilaidensa oppimistyylit vai riittääkö
pelkkä pyrkimys monipuoliseen ja erilaisia oppilaita tasapuolisesti tukevaan opetukseen? Entä mitä hyötyä eri
aistikanavia ja erilaisia oppimistyylejä tukevasta opetuksesta mahdollisesti on?
Toisessa osassa tarkastellaan kolmen eri kirjasarjan oppikirjoja. Koska tutkimuksen kohteena ovat erityisesti
oppikirjojen tarjoamat tehtävät suomalaisissa kouluissa, tarkemman tarkastelun kohteeksi valittiin näistä kolmesta
kirjasarjasta yhteensä kuusi alakoulun oppi- ja harjoituskirjaa: Alex ja Zoé ja kumppanit harjoituskirja ja sanasto 1-
3, Petite Chouette sekä Tous ensemble 1-2. Tutkimuskohteiksi valikoituivat alakoulun oppikirjat, sillä tässä
ikävaiheessa oppilas alkaa rakentaa kuvaa kielenoppimisesta sekä itsestään vieraankielen oppijana. Koska oppilaan
omaa oppimistyyliä tukevalla opetuksella katsotaan olevan positiivinen vaikutus yksilön oppimiseen ja tätä kautta
siihen, millaisen kuvan hän oppiaineesta muodostaa, on tärkeää selvittää, miten hyvin oppikirjat vastaavat erilaisten
oppijoiden tarpeisiin. Oppimistyylit jaetaan kuuten kategoriaan: visuaaliset tehtävät, auditiiviset tehtävät,
kinesteettiset tehtävät, taktiiliset tehtävät, yksilötehtävät sekä ryhmätehtävät. Kussakin kategoriassa tuodaan esille
esimerkkitehtäviä kustakin kirjasarjasta ja kiinnitetään huomiota siihen, kuinka paljon ja kuinka monipuolisia
tehtäviä kirjasarjat tarjoavat erityyppisille oppijoille.
Tutkimustuloksista selviää kinesteettisiä ja taktiilisa oppijoita tukevia tehtäviä olevan selvästi muita oppimistyylejä
tukevia tehtäviä vähemmän. Niiden tukeminen olisi kuitenkin tärkeää etenkin alakouluissa, jolloin oppilaat vielä
suurimmaksi osaksi tarvitsevat kinesteettisiä ja taktiilisa aktiviteettejä. Myös kirjasarjojen välillä on eroavaisuuksia,
ja on otettava esimerkiksi huomioon, että Alex ja Zoé ja kumppanit on suunniteltu täydentämään sarjan
ranskalaisen version Cahier d’activitéta ottamalla nimenomaan suomalaiset oppilaat huomioon. Tästä voi ainakin
osittain johtua sarjan tehtävien osittainen yksipuolisuus. Kuitenkin, kuten tutkimuksesta selviää, tärkeintä on
oppilaiden monipuolinen tukeminen, jotta he saavat onnistumisen kokemuksia ja pystyvät kehittämään itseään. | fi |