Les changements de l'enseignement de la grammaire français en Finlande à travers l'étude de deux manuels publiés en 1910 et en 2018
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Tämän kyseisen tutkimuksen aiheena on ranskan kielen opetuksen muutokset kieliopin opetuksessa Suomessa vuosien 1910–2018 välisenä aikana kahden oppikirjan välillä. Aineistona käytän kahta ranskan kielen oppikirjaa, jotka on suunnattu aloittelijoille. Vanhempi kirja, jota tutkimuksessa käytetään, on Axel Rosendahlin julkaisema kirja ”Ranskan kielen oppikirja aloitteleville”. Tämä teos on ensimmäisen kerran julkaistu vuonna 1905. Tässä tutkimuksessa käytämme vuonna 1910 Porvoossa julkaistua toista painosta. Ensimmäisen ja toisen oppikirjan välillä ei juurikaan ole muutoksia, muuten kuin kielen hienosäädöllä ja kuvien lisäyksellä. Nämä toisen painoksen lisäykset ovat Rosendahlin mielestä parannuksia, eivätkä ole vaikuttaneet suuresti sisällön rakenteeseen. Toisena kirjana käytämme mahdollisesti monelle 2000-luvun ranskan kielen opiskelijalle tuttua oppikirjaa nimeltään ”Escalier 1”, joka sisältää kurssit 1 ja 2. Tässä tutkimuksessa käytämme lähteenä vain kurssia 1. Kirjasta on julkaistu yhteensä 7. painosta, joista käytämme 2018 julkaistua digikirjaa.
Tutkimusmenetelmänä on käytetty laadullista ja määrällistä tutkimusmenetelmää. Tutkittavan ilmiön ymmärtämiseksi aihe vaatii paljon taustatyötä. Tutkimuksen haittapuolena on, että 1900-alkuvuoden didaktiikan säädösdokumentteja ei ole hyvin säilötty, eli niitä ei juurikaan löytynyt samalla tavalla kuin tämän päivän dokumentteja. Oppikirjat analysoidaan määrällistä tutkimusmenetelmää käyttäen, josta saadut tiedot puretaan laadullista tutkimusmenetelmää käyttäen ymmärtääksemme ilmiön.
Tutkimuksen asiayhteys kappaleessa tutustumme yleisesti suomalaiseen koulutusjärjestelmään ennen ja nyt, jonka myötä pohdimme kyseisten vaikuttavien tekijöiden osallisuutta sen aikaiseen opetukseen, sekä niiden vaatimuksiin. 1900-luvun kielten opetus ei ole täysin verrattavissa tämänhetkiseen kielenopetukseen uusien lisäyksien vuoksi, josta osa vaikuttaa koko Euroopassa. Teoria osuudessa tutkimme syvemmin asiayhteyden ilmeneviä tekijöitä, sekä suurta vaikuttavaa tekijää – didaktiikkaa. Tutkimuksessa syvennytään mm. Euroopan neuvoston laatimaan eurooppalaiseen viitekehykseen, eri opetussuunnitelmiin sekä 1900-luvun opetuksen tyyliin. Kaikki käytetyt lähteet on valittu aikakausien yhteensopivuuksien myötä. Näitä löydettyjä ja tietoja pohdimme, sekä nostamme esiin eroavaisuudet ja samankaltaisuudet.
Tutkimus vahvistaa oppikirjojen väliset muutokset, sekä havainnollistaa kieliopin aseman 1900-luvun alussa ja nyt. Tutkimuksessa selviää, että samat kielioppi asiat mitä on opetettu 1900-luvun alussa, opetetaan tänäkin päivänä. Erittäin mielenkiintoinen ja yllättävä käänne löytyy analysoitaessa materiaalia. Axel Rosendahl on historiassa tunnettu kirjailija, joka on muuttanut oppikirjojen opetusmenetelmää. Hän julkaisi oppikirjan, jossa kielioppi ei ollut enää niin tärkeässä asemassa kuin se ennen oli ollut.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5334]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Les chansons et les comptines dans les manuels de FLE de l'enseignement primaire en Finlande
Tiusanen, Titta (2013)Tarkastelen työssäni laulujen ja lorujen roolia suomalaisissa alakouluille suunnatuissa ranskan oppikirjoissa. Omassa opetustyössäni olen huomannut, että musiikin käytöllä on suuri potentiaali etenkin nuorempien ... -
La prise en compte du programme national d’enseignement dans des manuels scolaires finlandais de français de l’enseignement primaire
Kuhna, Roosa (2019)Tutkielman tavoitteena oli selvittää, noudattavatko suomalaiset ranskan kielen oppikirjat opetussuunnitelmaa ja miten oppikirjat ovat muuttuneet opetussuunnitelmauudistuksen myötä. Perusopetuksen opetussuunnitelman perusteet ... -
L’intégration de l’éducation au dé-veloppement durable dans l’enseignement du FLE en Finlande
Ratava, Paula (2010)Kestävä kehitys on pohja hyvinvoinnillemme ja mahdollistaa tulevienkin sukupolvien hyvän elämän. Asiaan perehtyneille on selvää, että tarvitsemme luonnon tarjoamia tuotteita ja palveluita omaan selviämiseemme, puhumattakaan ... -
Les effets de l'enseignement à distance sur l'enseignement du français en Finlande
Mäkinen, Sanni (2023)Maailmanlaajuinen koronapandemia vaikutti kaikkien elämään ja arkeen. Koulut suljettiin sosiaalisten kontaktien välttämiseksi ja pandemian laajenemisen ehkäisemiseksi maaliskuussa 2020. Koulut, opettajat sekä oppilaat ... -
La participation active des enfants dans l'enseignement précoce du français du manuel "Vas-y !"
Välkki, Iida (2020)Tutkimus käsittelee varhennettua ranskankielen opettamista toiminnallisten tehtävien (les activités participatives) avulla. Tutkimuksen teoriapohjana käsitellään varhaista kielenopettamista (l’enseignement précoce) pääosin ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.