dc.contributor.author | Sipola, Ulla | |
dc.date.accessioned | 2013-01-07T11:21:41Z | |
dc.date.available | 2013-01-07T11:21:41Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.other | oai:jykdok.linneanet.fi:1241298 | |
dc.identifier.uri | https://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40651 | |
dc.description.abstract | Tässä tutkielmassa selvitettiin, mikä on yhteisöllisyyden asema musiikintunneilla ja kuinka yhteisöllisyyttä voisi tukea musiikintunneilla. Yhteisöllisyydestä keskustellaan paljon, mutta se on käsitteenä epäselvä, moniselitteinen ja abstrakti. Yhteisöllisyyden on tutkittu vaikuttavan terveyteen ja eliniän pituuteen.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt avointa teemahaastattelua, jonka kysymykset on laadittu tässä tutkielmassa käytettyjen yhteisöllisyyden kriteerien pohjalta. Haastattelu on tehty kevään 2011 aikana viidelle opettajalle, joista yksi työskenteli pääkaupunkiseudulla ja loput Keski-Suomessa. Kaikki haastatelluista opettavat musiikkia alaluokille.
Tämän tutkielman tuloksista ilmenee, että musiikki koetaan vahvasti yhteisöllisenä aineena suhteessa muihin kouluaineisiin. Musiikki on suurelta osin yhdessä yhdenaikaisesti tapahtuvaa toimintaa, jossa täytyy ottaa huomioon kanssamusisoijat sekä soittotilanteessa tapahtuva vuorottelu. Kävi ilmi myös, ettei yhteisöllisyys synny automaattisesti, vaan sen eteen on nähtävä vaivaa ja tehtävä töitä myös musiikintunneilla. Se tarkoittaa jatkuvaa harjoittelua ja yhteisöllisten toimintatapojen käyttämistä ja harjoittelemista. Musiikintunneilla käytetyt toimintatavat vaikuttavat oleellisesti yhteisöllisyyden syntymiseen. Yhdessä mietityt säännöt, eriyttäminen, selkeä päämäärä sekä opettajan malli sosiaalisesta käyttäytymisestä luovat pohjan yhteisöllisyyden syntymiselle. | fi |
dc.format.extent | 68 sivua | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | fin | |
dc.rights | In Copyright | en |
dc.subject.other | Yhteisöllisyys | |
dc.subject.other | musiikkikasvatus | |
dc.subject.other | alakoulu/community | |
dc.subject.other | music education | |
dc.subject.other | elementary school | |
dc.title | Yhteisöllisyys musiikinopetuksessa : alakoulun opettajien pedagogisia ratkaisuja yhteisöllisyyden näkökulmasta | |
dc.type | master thesis | |
dc.identifier.urn | URN:NBN:fi:jyu-201301071013 | |
dc.type.dcmitype | Text | en |
dc.type.ontasot | Pro gradu -tutkielma | fi |
dc.type.ontasot | Master’s thesis | en |
dc.contributor.tiedekunta | Humanistinen tiedekunta | fi |
dc.contributor.tiedekunta | Faculty of Humanities | en |
dc.contributor.laitos | Musiikin laitos | fi |
dc.contributor.laitos | Department of Music | en |
dc.contributor.yliopisto | University of Jyväskylä | en |
dc.contributor.yliopisto | Jyväskylän yliopisto | fi |
dc.contributor.oppiaine | Musiikkikasvatus | fi |
dc.contributor.oppiaine | Music Education | en |
dc.date.updated | 2013-01-07T11:21:41Z | |
dc.type.coar | http://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc | |
dc.rights.accesslevel | openAccess | fi |
dc.type.publication | masterThesis | |
dc.contributor.oppiainekoodi | 3052 | |
dc.subject.yso | yhteisöllisyys | |
dc.subject.yso | musiikkikasvatus | |
dc.subject.yso | alakoulu | |
dc.subject.yso | vapaaehtoisuus | |
dc.subject.yso | luottamus | |
dc.subject.yso | luokkatyöskentely | |
dc.format.content | fulltext | |
dc.rights.url | https://rightsstatements.org/page/InC/1.0/ | |
dc.type.okm | G2 | |