Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorSipola, Ulla
dc.date.accessioned2013-01-07T11:21:41Z
dc.date.available2013-01-07T11:21:41Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1241298
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40651
dc.description.abstractTässä tutkielmassa selvitettiin, mikä on yhteisöllisyyden asema musiikintunneilla ja kuinka yhteisöllisyyttä voisi tukea musiikintunneilla. Yhteisöllisyydestä keskustellaan paljon, mutta se on käsitteenä epäselvä, moniselitteinen ja abstrakti. Yhteisöllisyyden on tutkittu vaikuttavan terveyteen ja eliniän pituuteen. Tutkielman tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt avointa teemahaastattelua, jonka kysymykset on laadittu tässä tutkielmassa käytettyjen yhteisöllisyyden kriteerien pohjalta. Haastattelu on tehty kevään 2011 aikana viidelle opettajalle, joista yksi työskenteli pääkaupunkiseudulla ja loput Keski-Suomessa. Kaikki haastatelluista opettavat musiikkia alaluokille. Tämän tutkielman tuloksista ilmenee, että musiikki koetaan vahvasti yhteisöllisenä aineena suhteessa muihin kouluaineisiin. Musiikki on suurelta osin yhdessä yhdenaikaisesti tapahtuvaa toimintaa, jossa täytyy ottaa huomioon kanssamusisoijat sekä soittotilanteessa tapahtuva vuorottelu. Kävi ilmi myös, ettei yhteisöllisyys synny automaattisesti, vaan sen eteen on nähtävä vaivaa ja tehtävä töitä myös musiikintunneilla. Se tarkoittaa jatkuvaa harjoittelua ja yhteisöllisten toimintatapojen käyttämistä ja harjoittelemista. Musiikintunneilla käytetyt toimintatavat vaikuttavat oleellisesti yhteisöllisyyden syntymiseen. Yhdessä mietityt säännöt, eriyttäminen, selkeä päämäärä sekä opettajan malli sosiaalisesta käyttäytymisestä luovat pohjan yhteisöllisyyden syntymiselle.fi
dc.format.extent68 sivua
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isofin
dc.rightsIn Copyrighten
dc.subject.otherYhteisöllisyys
dc.subject.othermusiikkikasvatus
dc.subject.otheralakoulu/community
dc.subject.othermusic education
dc.subject.otherelementary school
dc.titleYhteisöllisyys musiikinopetuksessa : alakoulun opettajien pedagogisia ratkaisuja yhteisöllisyyden näkökulmasta
dc.typemaster thesis
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201301071013
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradu -tutkielmafi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosMusiikin laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Musicen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineMusiikkikasvatusfi
dc.contributor.oppiaineMusic Educationen
dc.date.updated2013-01-07T11:21:41Z
dc.type.coarhttp://purl.org/coar/resource_type/c_bdcc
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.type.publicationmasterThesis
dc.contributor.oppiainekoodi3052
dc.subject.ysoyhteisöllisyys
dc.subject.ysomusiikkikasvatus
dc.subject.ysoalakoulu
dc.subject.ysovapaaehtoisuus
dc.subject.ysoluottamus
dc.subject.ysoluokkatyöskentely
dc.format.contentfulltext
dc.rights.urlhttps://rightsstatements.org/page/InC/1.0/
dc.type.okmG2


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot

In Copyright
Ellei muuten mainita, aineiston lisenssi on In Copyright