Yhteisöllisyyden rakentuminen laulusuzukimenetelmässä : Grounded theory -tutkimus lasten näkökulmasta
Authors
Date
2018Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Tutkimuksen tavoitteena oli Grounded theory -menetelmää käyttäen käsitteellistää lasten antamia merkityksiä laulusuzukimenetelmälle. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa 6–12 vuotiasta laulusuzukioppilasta, joista kaikki olivat olleet mukana menetelmän toiminnassa kaksi vuotta tai pidempään.
Lapsilta kerätyn aineiston pohjalta syntyi teoria, joka kuvaa yhteisöllisyyden rakentumista laulusuzukimenetelmässä. Teorian keskeisimmät prosessit olivat jakaminen, oppiminen ja itsenäistyminen. Näiden kolmen prosessin kannalta merkittäviä tapahtumapaikkoja olivat laulutunnin lisäksi perheen arki ja menetelmän toimintaan kuuluvat sosiaaliset tapahtumat. Lasten antamien merkitysten pohjalta syntyneet jakamisen, oppimisen ja itsenäistymisen käsitteet kuvaavat läheisen ihmisen kanssa vietettyä aikaa laulamisen parissa, toisilta oppimista, yhteenkuuluvuuden tunnetta sekä läheisyyden ja yhteisöllisyyden kautta tapahtuvaa kasvua ja rohkaistumista.
Yhteisöllisyyden rakentumisteoriaan löytyy yhteyksiä kehityspsykologisista teorioista ja sosiaalisista oppimisteorioista, jotka tukevat tutkimuksen tuloksia. Näistä teorioista ja yhteisöllisyyden rakentumisteoriasta on pääteltävissä, että yhteisöllisyydellä on merkitystä lasten oppimiselle ja itsenäistymiselle ja yhdessä vietetty aika mieluisan tekemisen parissa luo myös emotionaalisia siteitä perheenjäsenten ja vertaisten välille.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [25543]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Lasten ottamat valokuvat osallisuuden vahvistajana
Lyytinen, Leena (2020)Lasten oikeudet ja osallisuus ovat nousseet vahvasti yhteiskunnalliseen keskusteluun. Pääministeri Marinin hallitus on käynnistänyt kansallisen lapsistrategian valmistelun ja on sitoutunut arvioimaan päätösten lapsivaikutuksia ... -
Yhteisöllisyys musiikinopetuksessa : alakoulun opettajien pedagogisia ratkaisuja yhteisöllisyyden näkökulmasta
Sipola, Ulla (2012)Tässä tutkielmassa selvitettiin, mikä on yhteisöllisyyden asema musiikintunneilla ja kuinka yhteisöllisyyttä voisi tukea musiikintunneilla. Yhteisöllisyydestä keskustellaan paljon, mutta se on käsitteenä epäselvä, ... -
"Cheekin semmosia lauluja, joissa Cheekki ei kiroile" : lasten kuuntelema musiikki 5-6-vuotiaiden kertomana
Keränen, Anne (2019)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää, millaista musiikkia 5-6-vuotiaat kuuntelevat. Lapsuuden ja aikuisuuden rajan hämärtymisen myötä lastenmusiikki ei ole tänä päivänä enää vain aikuisten lapsille varta vasten ... -
Yksisarvinen, Bisnesmies-panda ja Taikuri-apina : tutkielma 10 - 12 vuotiaiden lasten taiteellisen toimijuuden ilmiöistä ja haasteista peruskoulun kontekstissa
Nisonen, Ida Elina (2020)Tässä pro-gradu tutkielmassani pureudun lasten taiteellisen toimijuuden muotoihin ja haasteisiin peruskoulun kontekstissa, kun taidekasvatus jalkautuu peruskoulun aikatilaan väliaikaisena ja määräaikaisena hanketoimintana. ... -
Pienen lapsen arjen rakentuminen työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta
Turunen, Maija (2020)Tämän tutkimuksen tarkoituksena on selvittää työssäkäyvien vanhempien näkökulmasta pienten lasten arkea. Lapsen arjen tiedetään olevan sidoksissa muun perheen arkeen (ks. Repo 2009) sekä lapsen kasvuympäristöön (ks. ...