Yhteisöllisyys musiikinopetuksessa : alakoulun opettajien pedagogisia ratkaisuja yhteisöllisyyden näkökulmasta
Tässä tutkielmassa selvitettiin, mikä on yhteisöllisyyden asema musiikintunneilla ja kuinka yhteisöllisyyttä voisi tukea musiikintunneilla. Yhteisöllisyydestä keskustellaan paljon, mutta se on käsitteenä epäselvä, moniselitteinen ja abstrakti. Yhteisöllisyyden on tutkittu vaikuttavan terveyteen ja eliniän pituuteen.
Tutkielman tutkimusmenetelmänä olen käyttänyt avointa teemahaastattelua, jonka kysymykset on laadittu tässä tutkielmassa käytettyjen yhteisöllisyyden kriteerien pohjalta. Haastattelu on tehty kevään 2011 aikana viidelle opettajalle, joista yksi työskenteli pääkaupunkiseudulla ja loput Keski-Suomessa. Kaikki haastatelluista opettavat musiikkia alaluokille.
Tämän tutkielman tuloksista ilmenee, että musiikki koetaan vahvasti yhteisöllisenä aineena suhteessa muihin kouluaineisiin. Musiikki on suurelta osin yhdessä yhdenaikaisesti tapahtuvaa toimintaa, jossa täytyy ottaa huomioon kanssamusisoijat sekä soittotilanteessa tapahtuva vuorottelu. Kävi ilmi myös, ettei yhteisöllisyys synny automaattisesti, vaan sen eteen on nähtävä vaivaa ja tehtävä töitä myös musiikintunneilla. Se tarkoittaa jatkuvaa harjoittelua ja yhteisöllisten toimintatapojen käyttämistä ja harjoittelemista. Musiikintunneilla käytetyt toimintatavat vaikuttavat oleellisesti yhteisöllisyyden syntymiseen. Yhdessä mietityt säännöt, eriyttäminen, selkeä päämäärä sekä opettajan malli sosiaalisesta käyttäytymisestä luovat pohjan yhteisöllisyyden syntymiselle.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29509]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Oppilasarviointi alakoulun musiikinopetuksessa luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmasta
Törmänen, Salla (2016)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää luokanopettajaopiskelijoiden näkökulmia oppilasarviointiin musiikinopetuksessa. Tutkimus on laadullinen ja aineiston hankintamenetelmänä on käytetty puolistrukturoitua teemahaastattelua. ... -
Pedagogisia merkityksiä koulun musiikintunneilla perusopetuksen yläluokkien oppilaiden näkökulmasta
Lindström, Tuija Elina (University of Jyväskylä, 2011) -
Musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta alakoulun musiikinopetuksessa
Javanainen, Jenna; Kaartinen, Jenni (2023)Tämän tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää musiikkiin erikoistuneiden luokanopettajien kokemuksia tunnekasvatuksesta osana alakoulun musiikinopetusta ja opetussuunnitelmaa. Tutkimusta lähestyttiin fenomenologis-hermeneuttisen ... -
Laulaminen on ihanaa! : laulamisen asema alakoulun musiikinopetuksessa
Airaksinen, Erika (2023)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, mitä mieltä opettajat, jotka opettavat musiikkia alakoulussa ovat laulamisen ja äänenkäytön opetuksesta sekä sen merkityksestä musiikin oppiaineeseen. Tutkimuksen tavoitteena on myös ... -
Yhteisöllisyyden rakentuminen laulusuzukimenetelmässä : Grounded theory -tutkimus lasten näkökulmasta
Ekström, Ulrika (2018)Tutkimuksen tavoitteena oli Grounded theory -menetelmää käyttäen käsitteellistää lasten antamia merkityksiä laulusuzukimenetelmälle. Tutkimukseen haastateltiin kahdeksaa 6–12 vuotiasta laulusuzukioppilasta, joista ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.