Kuunteleminen työyhteisössä
Tutkielmassa tarkastellaan johtajien sekä työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia
kuuntelemisesta työyhteisössä. Tavoitteena on ymmärtää kuuntelemisilmiötä ja
luoda siitä kokonaiskuva yhden työyhteisön jäsenten näkökulmasta. Relationaalinen
näkökulma ohjaa tarkastelua, ja kuunteleminen ymmärretään vuorovaikutussuhteessa
olevaksi ilmiöksi. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen aineisto kerättiin
kolmen johtajan ja kahdeksan työntekijän teemahaastatteluina.
Tutkimushenkilöt määrittelevät kuuntelemisen esimerkiksi asian ymmärtämiseksi
ja toisen huomioon ottamiseksi. Kuuntelemisen tärkeys muun muassa tiedonkulussa
ja vuorovaikutussuhteiden ylläpidossa tuodaan esille, mutta sen arvostus
koetaan vaihtelevaksi. Jokaisen työyhteisön jäsenen ymmärretään vaikuttavan työyhteisön
kuuntelemisympäristöön ja johtajan roolia pidetään siinä erityisen tärkeänä.
Työyhteisössä luonnehditaan olevan monenlaisia kuuntelijoita, joiden asennetta
kuuntelemista kohtaan pidetään yhtenä keskeisenä kuuntelemisedellytyksenä
tai -esteenä. Kuuntelemisen kehittämiselle koetaan olevan tarvetta ja sen uskotaan
parantavan työyhteisön jäsenten välistä vuorovaikutusta myös laajemmin.
Tutkielman mukaan kuunteleminen on keskeinen tekijä työyhteisöjen toimivuudessa
ja hyvinvoinnissa. Relationaalisen näkökulman soveltaminen osoitti, että
työyhteisön vuorovaikutussuhteisiin kuuluu sekä tehtävä- että suhdetason kuuntelua.
Kuunteleminen kietoutuu muihin työyhteisön vuorovaikutusilmiöihin, erityisesti
viestintäilmapiiriin ja vuorovaikutussuhteisiin, ja sen tutkiminen yksittäisenä
ilmiönä on haastavaa. Johtaja voi toimia kuuntelemisen näkökulmasta työyhteisössä
tietynlaisena roolimallina ja edistää tasavertaisella kuuntelemisella työntekijöiden
hyvinvointia ja tyytyväisyyttä. Asenteet kuuntelemista kohtaan voivat
heijastaa myös laajemmin asenteita muuhun työyhteisössä toimimiseen. Tuloksia
voidaan hyödyntää työyhteisöjen viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittämisessä,
esimerkiksi kuuntelemiskoulutuksen järjestämisessä.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29052]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Näkyvää ja kestävää vuorovaikutusta : vuorovaikutusteknologian tarjoamia mahdollisuuksia työyhteisöviestintään
Kujala, Laura; Yli-Knuuttila, Helmi (2017)Tämän pro gradu -tutkielman kokonaistavoitteena on syventää ymmärrystä ja lisätä asiantuntemusta teknologiavälitteisestä vuorovaikutuksesta työyhteisöviestinnässä. Tässä tutkielmassa pyritään myös kehittämään uutta tietoa ... -
Relationaalinen dialektiikka työyhteisön vertaissuhteissa
Hämäläinen, Milla (2017)Tässä maisterintutkielmassa tarkasteltiin relationaalisen dialektiikan teoriaa ja analysoitiin sen sovellusmahdollisuuksia työyhteisöjen vuorovaikutussuhteiden tutkimukseen. Tutkielman tavoitteena oli kuvata, analysoida ... -
Vertaissuhteesta johtaja-alaissuhteeksi : lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vuorovaikutuksen ja vuorovaikutussuhteen muutoksista
Jokinen, Hanna-Maria (2021)Tutkielmani tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää lähijohtajien ja alaisten kokemuksia vertaissuhteen muutoksesta johtaja-alaissuhteeksi. Tarkastelemani ilmiö oli vertaissuhteen muutos hierarkkiseksi suhteeksi. Tutkielmassa ... -
Interpersonal communication competence and collaborative interaction in SME internationalization
Purhonen, Pipsa (University of Jyväskylä, 2012) -
Harrastajanäyttelijöiden relationaaliset odotukset ohjaajaa ja ohjaussuhdetta kohtaan
Horila, Tessa (2013)Tiivistelmä – Abstract Tämän tutkimuksen tavoitteena oli kuvata ja ymmärtää niitä relationaalisia odotuksia, joita harrastajanäyttelijöillä on teatteriproduktion ohjaajan viestintää kohtaan, sekä ohjaussuhteeseen ...