Show simple item record

dc.contributor.authorHämäläinen, Susanna
dc.date.accessioned2012-12-17T20:25:10Z
dc.date.available2012-12-17T20:25:10Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1240553
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/40587
dc.description.abstractTutkielmassa tarkastellaan johtajien sekä työntekijöiden käsityksiä ja kokemuksia kuuntelemisesta työyhteisössä. Tavoitteena on ymmärtää kuuntelemisilmiötä ja luoda siitä kokonaiskuva yhden työyhteisön jäsenten näkökulmasta. Relationaalinen näkökulma ohjaa tarkastelua, ja kuunteleminen ymmärretään vuorovaikutussuhteessa olevaksi ilmiöksi. Tämän laadullisen tapaustutkimuksen aineisto kerättiin kolmen johtajan ja kahdeksan työntekijän teemahaastatteluina. Tutkimushenkilöt määrittelevät kuuntelemisen esimerkiksi asian ymmärtämiseksi ja toisen huomioon ottamiseksi. Kuuntelemisen tärkeys muun muassa tiedonkulussa ja vuorovaikutussuhteiden ylläpidossa tuodaan esille, mutta sen arvostus koetaan vaihtelevaksi. Jokaisen työyhteisön jäsenen ymmärretään vaikuttavan työyhteisön kuuntelemisympäristöön ja johtajan roolia pidetään siinä erityisen tärkeänä. Työyhteisössä luonnehditaan olevan monenlaisia kuuntelijoita, joiden asennetta kuuntelemista kohtaan pidetään yhtenä keskeisenä kuuntelemisedellytyksenä tai -esteenä. Kuuntelemisen kehittämiselle koetaan olevan tarvetta ja sen uskotaan parantavan työyhteisön jäsenten välistä vuorovaikutusta myös laajemmin. Tutkielman mukaan kuunteleminen on keskeinen tekijä työyhteisöjen toimivuudessa ja hyvinvoinnissa. Relationaalisen näkökulman soveltaminen osoitti, että työyhteisön vuorovaikutussuhteisiin kuuluu sekä tehtävä- että suhdetason kuuntelua. Kuunteleminen kietoutuu muihin työyhteisön vuorovaikutusilmiöihin, erityisesti viestintäilmapiiriin ja vuorovaikutussuhteisiin, ja sen tutkiminen yksittäisenä ilmiönä on haastavaa. Johtaja voi toimia kuuntelemisen näkökulmasta työyhteisössä tietynlaisena roolimallina ja edistää tasavertaisella kuuntelemisella työntekijöiden hyvinvointia ja tyytyväisyyttä. Asenteet kuuntelemista kohtaan voivat heijastaa myös laajemmin asenteita muuhun työyhteisössä toimimiseen. Tuloksia voidaan hyödyntää työyhteisöjen viestinnän ja vuorovaikutuksen kehittämisessä, esimerkiksi kuuntelemiskoulutuksen järjestämisessä.fi
dc.format.extent107 sivua
dc.language.isofin
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherjohtaminen
dc.subject.otherkuunteleminen
dc.subject.otherpuheviestintä
dc.subject.otherrelationaalinen kuunteleminen
dc.subject.othertyöyhteisöviestintä
dc.subject.othervuorovaikutus
dc.titleKuunteleminen työyhteisössä
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201212173366
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosViestintätieteiden laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Communicationen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiainePuheviestintäfi
dc.contributor.oppiaineSpeech Communicationen
dc.subject.methodTapaustutkimus
dc.date.updated2012-12-17T20:25:10Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi3132
dc.subject.ysojohtaminen
dc.subject.ysokuunteleminen
dc.subject.ysopuheviestintä
dc.subject.ysotyöyhteisöt
dc.subject.ysovuorovaikutus


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record