Agency in the Girl Effect campaign website : a multimodal discourse analytic study
Tutkimuksen aiheena on kansainvälisen ’Girl Effect’-kampanjan verkkoviestintä ja sivuston käyttäjälle rakennettu toimijuus. Nykyisin yksilön vastuuta painotetaan kehitysyhteistyössä kampanjoiden tukijoina, muutokseen velvoittajina, lahjoittajina sekä vapaaehtoistyöntekijöinä. Etenkin verkkokampanjointi perustuu yksilön toimijuuden korostamiseen; sivuston käyttäjä pyritään vakuuttamaan omasta tarpeellisuudestaan ja toimintojensa merkityksestä. Samalla kampanjoissa myös luodaan ”pohjoisen ja etelän” välisiä suhteita ja merkityksiä.
Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, minkälaista toimijuutta verkkosivun käyttäjälle rakennetaan. Samalla myös pohditaan, miten toimijuus perustellaan ja miten sen pätevyys ja paikkaansapitävyys luodaan diskursiivisin, tekstuaalisin ja monimodaalisin keinoin. Menetelmänä käytetään monimodaalista diskurssin tutkimusta, joka mahdollistaa teksti- ja kuva-aineiston analysoinnin genren näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona toimii kehitysmaiden tyttöjen asemaan keskittyvä ’Girl Effect’ -kampanjan verkkosivusto, joka pyrkii aktivoimaan sivuston käyttäjän osaksi kampanjaa.
Tutkimus osoittaa, että kampanjan rakentama toimijuus perustuu muutamaan keskeiseen toimintoon verkkosivustolla; oppimiseen, lahjoittamiseen ja toisten saamiseen mukaan kampanjaan. Toimijuus on siten ennalta rajattu. Tärkeintä toimijuuden rakentumisessa on yksilön valtuuttaminen yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Toisin sanoen toimijuus mielletään moraalisesti oikeaksi valinnaksi, jolla on konkreettisia vaikutuksia, ja tyttöjen osoitetaan olevan kannattava sijoitus. Lisäksi toimijuus esitetään hauskana ja helppona, mikä saadaan aikaan kampanjan visuaalisen ilmeen ja kielellisten piirteiden avulla.
Kampanjan analysoinnin perusteella näyttää siltä, että länsimaiseen yleisöön tähtäävä viestintä korostaa ”pohjoisen” toimijuutta ja tärkeyttä kuvaten kehitysmaat riippuvaiseksi länsimaiden avusta. Nopeutta ja helppoutta korostava verkkokampanja saattaa kuitenkin olla ristiriidassa yksilöllisen toimijuuden kanssa.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The success of communication in the Adventures of Joe Fin campaign : self-evaluated effects on health behaviour
Mäkilä, Martta (2010)Yli puolet suomalaisista liikkuu terveytensä kannalta riittämättömästi. Keski-ikäiset miehet ovat yksi vähiten liikkuvista väestöryhmistä. Kunnossa kaiken ikää -ohjelman SuomiMies seikkailee -kampanja alkoi vuonna 2007, ... -
Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Tauriainen, Anniina (2012)Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ... -
"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
Lähteenmäki, Suvi (2012)Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ... -
Awaking the motivation for change : relationships between physical fitness, physical activity and psychosocial factors among men in the Adventures of Joe Finn Campaign
Kaasalainen, Karoliina (University of Jyväskylä, 2017)This thesis examined how physical fitness is associated with self-reported physical activity (PA), eating habits and psychosocial factors among Finnish men who engaged in the Adventures of Joe Finn Campaign. The thesis ...