University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites

Thumbnail
View/Open
678.6Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lähteenmäki, Suvi
Date
2012
Discipline
Englannin kieliEnglish

 
Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja vähemmistökulttuuri, sillä heitä on noin 15 prosenttia maan väestöstä. Tähän vähemmistöasemaan liittyen onkin mielenkiintoista tutkia minkälaisia representaatioita he luovat itse omasta kulttuuristaan. Matkailuun liittyy vahvasti mielikuvien luominen, sillä useimmat kulttuureihin liittyvistä matkailutuotteista perustuvat elämysten tarjoamiseen konkreettisten tuotteiden sijaan. Nämä mielikuvat ja representaatiot ovatkin tutkielman keskiössä. Tämän tutkielman tavoitteena on selvittää, minkälaisia representaatioita Uudesta-Seelannista ja Maoreista luodaan Maori-matkailuyritysten Internet-sivuilla. Tätä aihetta lähestytään hyödyntäen diskurssianalyysia, korpuslingvistiikkaa sekä multimodaalisuutta aineiston tarkastelussa. Diskurssianalyysi on tutkimuksen teoreettisen viitekehyksen pohjana, johon liittyy sekä matkailudiskurssien että representaatioiden tarkastelu. Aineiston analyysin apuna ovat diskurssianalyysin lisäksi myös korpuslingvistiikka, joka tuo tutkimukseen kvantitatiivista näkökulmaa, sekä multimodaalisuus, jonka kautta tarkastellaan aineiston kannalta olennaista visuaalista puolta. Aineisto koostuu viidentoista Maori matkailuyrityksen Internet-sivusta. Niiden sisältöä ja representaatioita tutkitaan erityisesti sanojen kontekstien, useimmiten esiintyvien sanojen sekä kuvien kautta. Analyysi paljastaa, että Uusi-Seelanti on enimmäkseen esillä Maorikulttuurin historiallisena ja maantieteellisenä kontekstina. Maorit esitetään useimmiten stereotyyppisesti, vaikka samalla painotetaan matkailuyritysten ja niiden tarjoamien elämysten aitoutta ja ainutlaatuisuutta. Samalla rakennetaan myös Maorien kulttuurin perinteikkyyttä ja toiseutta suhteessa länsimaisiin turisteihin ja valtaväestöön. Nämä matkailun kautta syntyvät representaatiot voivat myös vaikuttaa yleisiin mielikuviin Maoreista yhteiskunnallisella tasolla. ...
Keywords
Representation discourse tourism websites Maori New Zealand multimodality Diskurssianalyysi representaatio matkailu maorit diskurssi WWW-sivut multimodaalisuus Uusi-Seelanti
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201202131165

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23362]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English 

    Lindholm, Maiju (2014)
    Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ...
  • Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites 

    Tauriainen, Anniina (2012)
    Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen ...
  • “Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland 

    Peijonen, Pauliina (2019)
    Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ...
  • A cultural analysis of the visual signs in the Zapatistas websites 

    Escalona Urenda, Sandra (2012)
    A political movement initiated in Mexico known as Zapatism is analysed through the visual objects displayed in their websites on the Internet. The objective is to make a cultural analysis and interpretation of the visual ...
  • "Finland - where everything is extraordinary" : representations of Finland in tourism brochures between 1973 and 2008 

    Sourander, Lasse (2009)
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre