Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorVihersalo, Katariina
dc.date.accessioned2012-07-02T08:08:06Z
dc.date.available2012-07-02T08:08:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1218993
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/38130
dc.description.abstractTutkimuksen aiheena on kansainvälisen ’Girl Effect’-kampanjan verkkoviestintä ja sivuston käyttäjälle rakennettu toimijuus. Nykyisin yksilön vastuuta painotetaan kehitysyhteistyössä kampanjoiden tukijoina, muutokseen velvoittajina, lahjoittajina sekä vapaaehtoistyöntekijöinä. Etenkin verkkokampanjointi perustuu yksilön toimijuuden korostamiseen; sivuston käyttäjä pyritään vakuuttamaan omasta tarpeellisuudestaan ja toimintojensa merkityksestä. Samalla kampanjoissa myös luodaan ”pohjoisen ja etelän” välisiä suhteita ja merkityksiä. Tutkimuksen tavoitteena on tarkastella, minkälaista toimijuutta verkkosivun käyttäjälle rakennetaan. Samalla myös pohditaan, miten toimijuus perustellaan ja miten sen pätevyys ja paikkaansapitävyys luodaan diskursiivisin, tekstuaalisin ja monimodaalisin keinoin. Menetelmänä käytetään monimodaalista diskurssin tutkimusta, joka mahdollistaa teksti- ja kuva-aineiston analysoinnin genren näkökulmasta. Tutkimuksen aineistona toimii kehitysmaiden tyttöjen asemaan keskittyvä ’Girl Effect’ -kampanjan verkkosivusto, joka pyrkii aktivoimaan sivuston käyttäjän osaksi kampanjaa. Tutkimus osoittaa, että kampanjan rakentama toimijuus perustuu muutamaan keskeiseen toimintoon verkkosivustolla; oppimiseen, lahjoittamiseen ja toisten saamiseen mukaan kampanjaan. Toimijuus on siten ennalta rajattu. Tärkeintä toimijuuden rakentumisessa on yksilön valtuuttaminen yhteiskunnalliseksi vaikuttajaksi. Toisin sanoen toimijuus mielletään moraalisesti oikeaksi valinnaksi, jolla on konkreettisia vaikutuksia, ja tyttöjen osoitetaan olevan kannattava sijoitus. Lisäksi toimijuus esitetään hauskana ja helppona, mikä saadaan aikaan kampanjan visuaalisen ilmeen ja kielellisten piirteiden avulla. Kampanjan analysoinnin perusteella näyttää siltä, että länsimaiseen yleisöön tähtäävä viestintä korostaa ”pohjoisen” toimijuutta ja tärkeyttä kuvaten kehitysmaat riippuvaiseksi länsimaiden avusta. Nopeutta ja helppoutta korostava verkkokampanja saattaa kuitenkin olla ristiriidassa yksilöllisen toimijuuden kanssa.
dc.format.extent75 sivua
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherGirl effect -kampanja
dc.titleAgency in the Girl Effect campaign website : a multimodal discourse analytic study
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201207021988
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.subject.methodDiskurssianalyysi
dc.date.updated2012-07-02T08:08:07Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysokehitysyhteistyö
dc.subject.ysoverkkoviestintä
dc.subject.ysokampanjat
dc.subject.ysotoimijuus
dc.subject.ysoWWW-sivut


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot