Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen identiteettiä sekä tavoiteltua yrityskuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kriittisen diskurssianalyysin avulla millä tavalla suomalaiset vientiyritykset ilmentävät verkkoidentiteettiään sekä kielellisesti että visuaalisesti yritysprofiileissaan. Yritysprofiilit rakentuvat yritystarinoista, joiden tehtävänä on esitellä keskeisiä asioita yrityksestä ja samalla rakentaa tietynlaista kuvaa yrityksestä. Verkkoidentiteetin lisäksi tarkoituksena oli selvittää onko yritystarinoilla tyypillisiä kielellisiä ja visuaalisia piirteitä ja millaisia tekstityyppejä tarinoissa käytetään.
Tutkimuksen kohteena olivat kahdeksan suomalaisen vientiyrityksen verkkosivujen yritysprofiilit. Analyysi koostui kahdesta osasta, joista ensimmäisessä tarkasteltiin kielellisiä käytänteitä ja toisessa kuvien ja sommitelman roolia verkkoidentiteetin luomisessa. Tuloksista kävi ilmi, että niin kielelliset kuin visuaalisetkin käytänteet vaikuttavat verkkoidentiteettiin. Yritykset käyttävät samanlaisia kielellisiä resursseja verkkoidentiteettinsä rakentamiseen, tosin toimialakohtaisia erojakin löytyi. Lisäksi aineistosta kävi ilmi, että yritykset useimmiten korostavat enemmän tuotteitaan kuin yritystä. Visuaalisuuden näkökulmasta yrityksille on tärkeää tulla tunnistetuksi, ja siksi lähes kaikilla yrityksillä yrityksen logo on sijoitettu keskeiselle paikalle. Yritysprofiilien kuvat taas useimmiten sisältävät tuotteeseen tai toimialaan viittaavia tekijöitä. Tutkimustulokset osoittivat, että yritysprofiilit muodostavat oman genrensä tiettyine kielellisine sekä visuaalisine piirteineen ja tyyliltään yritystarinat muistuttavat eniten informatiivista tekstityyppiä.
Tutkimuksessa korostuu sekä kielen merkitys yritysviestinnässä että visuaalinen puoli diskurssien tutkimuksessa. Tulokset myös viittaavat siihen, että verkkosivut ovat olennainen osa yritysten maineenhallintaa, ja sen vuoksi yritysten tulisi kiinnittää huomiota kielen laatuun verkkosivuillaan. Tulevissa tutkimuksissa kielellisten ja visuaalisten käytänteiden analysoinnin lisäksi olisi tärkeää ottaa huomioon myös verkkosivujen vierailijoiden näkökulma.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company
Penttinen, Riikka (2022)Pro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan ... -
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
Lähteenmäki, Suvi (2012)Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ... -
”From Skin to Soul" : a case study of a beauty brand website
Muikku, Kaisa (2022)Tatcha on amerikkalainen kauneusbrändi, joka on saanut inspiraationsa japanilaisesta kulttuurista. Heidän lähestymistapansa kauneuteen ja ihonhoitoon on holistinen ja kokonaisvaltainen: itsestä huolehtiminen on välittämistä ... -
“This was terrorism.” : multimodal representation of the Capitol Hill invasion on January 6th, 2021, in Tumblr posts
Partanen, Liisa (2023)Donald Trumpin kannattajien tunkeutuminen Yhdysvaltain kongressitaloon tammikuun kuudentena päivänä 2021 herätti runsaasti huomiota niin perinteisessä kuin sosiaalisessa mediassakin. Yksi sosiaalisen median sovelluksista, ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.