Corporate online presence : a study of eight Finnish exporting companies' corporate websites
Yritykset käyttävät verkkosivujaan tuotteiden ja palveluiden markkinoinnin ohella myös yrityksen mainostamiseen ja verkkoidentiteetin luomiseen. Verkkoidentiteetti heijastaa kielen ja visuaalisen ilmeen kautta yrityksen identiteettiä sekä tavoiteltua yrityskuvaa. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää kriittisen diskurssianalyysin avulla millä tavalla suomalaiset vientiyritykset ilmentävät verkkoidentiteettiään sekä kielellisesti että visuaalisesti yritysprofiileissaan. Yritysprofiilit rakentuvat yritystarinoista, joiden tehtävänä on esitellä keskeisiä asioita yrityksestä ja samalla rakentaa tietynlaista kuvaa yrityksestä. Verkkoidentiteetin lisäksi tarkoituksena oli selvittää onko yritystarinoilla tyypillisiä kielellisiä ja visuaalisia piirteitä ja millaisia tekstityyppejä tarinoissa käytetään.
Tutkimuksen kohteena olivat kahdeksan suomalaisen vientiyrityksen verkkosivujen yritysprofiilit. Analyysi koostui kahdesta osasta, joista ensimmäisessä tarkasteltiin kielellisiä käytänteitä ja toisessa kuvien ja sommitelman roolia verkkoidentiteetin luomisessa. Tuloksista kävi ilmi, että niin kielelliset kuin visuaalisetkin käytänteet vaikuttavat verkkoidentiteettiin. Yritykset käyttävät samanlaisia kielellisiä resursseja verkkoidentiteettinsä rakentamiseen, tosin toimialakohtaisia erojakin löytyi. Lisäksi aineistosta kävi ilmi, että yritykset useimmiten korostavat enemmän tuotteitaan kuin yritystä. Visuaalisuuden näkökulmasta yrityksille on tärkeää tulla tunnistetuksi, ja siksi lähes kaikilla yrityksillä yrityksen logo on sijoitettu keskeiselle paikalle. Yritysprofiilien kuvat taas useimmiten sisältävät tuotteeseen tai toimialaan viittaavia tekijöitä. Tutkimustulokset osoittivat, että yritysprofiilit muodostavat oman genrensä tiettyine kielellisine sekä visuaalisine piirteineen ja tyyliltään yritystarinat muistuttavat eniten informatiivista tekstityyppiä.
Tutkimuksessa korostuu sekä kielen merkitys yritysviestinnässä että visuaalinen puoli diskurssien tutkimuksessa. Tulokset myös viittaavat siihen, että verkkosivut ovat olennainen osa yritysten maineenhallintaa, ja sen vuoksi yritysten tulisi kiinnittää huomiota kielen laatuun verkkosivuillaan. Tulevissa tutkimuksissa kielellisten ja visuaalisten käytänteiden analysoinnin lisäksi olisi tärkeää ottaa huomioon myös verkkosivujen vierailijoiden näkökulma.
...


Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [23404]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The representation of Sámi people on Finnish and Norwegian tourism websites in English
Lindholm, Maiju (2014)Tutkielman tarkoituksena oli selvittää, minkälaisia representaatioita saamelaisista rakennetaan norjalaisessa sekä suomalaisessa matkailumarkkinoinnissa englanniksi. Aineistona oli yksi kunkin maan virallisen matkailumar ... -
"Experience the real New Zealand - Maori culture as it is today" : representations of New Zealand and Maoris in Maori tourism websites
Lähteenmäki, Suvi (2012)Matkailu on maailmanlaajuisesti merkittävä ja kasvava ala. Uudessa-Seelannissa matkailulla on ollut jo pitkään merkittävä vaikutus talouteen ja koko yhteiskuntaan. Maorit ovat Uuden-Seelannin alkuperäiskansa ja ... -
“Nice to get to know you” : Social presence in virtual exchange discourse
Háhn, Judit (Suomen soveltavan kielitieteen yhdistys ry, 2020)Virtual exchange comprises online collaborative activities in facilitated, educational contexts across borders. This paper offers a multimodal approach to the study of social presence in students’ asynchronous online ... -
“Therefore go and make disciples of all nations” (except of those who do not speak Finnish) : investigating language policies and self-representations on three websites of the Evangelical Lutheran Church of Finland
Peijonen, Pauliina (2019)Tutkimuksen tavoitteena on selvittää, miten Suomen evankelis-luterilainen kirkko suhtautuu vieraskielisiin verkkoviestintänsä perusteella. Tutkimuksessa tarkastellaan Suomen evankelisluterilaista kirkkoa yhtenä superdiversiteetin ...