Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
Authors
Date
2012Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
Tengvall, Heikki
Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa
Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 27 s.
Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma
Ohjaaja: Salo, Markus
Kulutus on viime vuosien aikana lisääntynyt yhä enemmän ja jatkaa edelleen kasvamistaan. Internetin yleistymisen myötä käyttäjät ovat siirtyneet ostamaan tuotteet ja palvelut verkosta. Kuluttajakäyttäytymistä on tutkittu jo vuosikym-menten ajan. Kuluttajien siirtyessä verkkokauppoihin, on myös alettu tutkia, kuinka kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa ostopäätösprosessiin verkkokaupas-sa. Kuluttajakäyttäytyminen on myös muuttunut perinteisestä utilitaristisesta kulutuksesta hedonistiseen kulutukseen, johon liittyy kulutuksen nautinnolli-nen puoli.
Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien käyttäytymistä verkkokaup-paympäristössä ja selvitetään sitä, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kulutta-jakäyttäytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdytään myös teknologian hyväksymismalliin, jonka avulla voidaan ennustaa käyttäjien tek-nologian käyttöönottoa.
Kandidaatintutkielmassa todetaan, että kuluttajien käyttäytymiseen vai-kuttaa monia tekijöitä. Verkossa kuluttajat vertailevat tuotteiden informaatioita ja etsivät tuotteita edullisesti. Verkkokaupassa, aivan kuten fyysisessäkin maa-ilmassa, kuluttajat viettävät aikaansa myös katsellen tuotteita, vaikka ostoai-komusta ei olisikaan. Verkkokaupassa kuluttajalle voi olla vaikea tarjota he-donistista nautintoa, koska teknologia rajoittaa tuotteesta saatavaa informaatio-ta. Verkkokauppa tarjoaakin kuluttajalle enemmän utilitaristista hyötyä. Jos verkkokaupan suunnittelussa onnistutaan, kuluttajalle voidaan tarjota optimaa-linen flow-kokemus. Flow-kokemus tuottaa kuluttajalle suurta nautintoa. Sen avulla on mahdollista kasvattaa kuluttajan uskollisuutta ja ostotapahtuman to-dennäköisyyttä.
...


Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [4410]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
Tengvall, Heikki (2015)Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä ... -
Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa
Hyvönen, Oona (2020)Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ... -
Suostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelu verkkokaupassa : havaittu suostuttelevuus verkko-ostamiseen liittyvän motivoituneisuuden ja sukupuolen mukaan
Pennanen, Iina (2022)Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, kuinka verkkokaupan suostuttelevia ostokokemuksia voidaan suunnitella. Lisäksi tutkittiin verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaitun suostuttelevuuden eroja verkkokaupan ... -
Asiakasuskollisuuden muodostuminen verkkokaupassa
Hannuksela, Anna (2017)Verkkokaupan nopean kasvun ja kehityksen myötä kilpailu on kiristynyt ja asettanut toimijoille suuria haasteita globaalissa toimintaympäristössä. Kannattavien asiakassuhteiden aikaansaaminen on haastavampaa ja asiakasuskollisuuden ... -
Värien aikaansaamat tunteet ja niiden vaikutukset ostoaikomukseen verkkokaupassa
Kaulio, Anna (2021)Verkkokauppojen välinen kilpailu alati kasvavista asiakasmääristä on johtanut estetiikan merkityksen korostumiseen verkkokauppojen verkkosivuilla ja käyttöliittymissä. Verkkosivun estetiikalla on merkittävä vaikutus ...