University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa

Icon
350.6 Kb

Authors
Tengvall, Heikki
Date
2012
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
You can request a copy of this thesis here

 
Tengvall, Heikki Hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 27 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Kulutus on viime vuosien aikana lisääntynyt yhä enemmän ja jatkaa edelleen kasvamistaan. Internetin yleistymisen myötä käyttäjät ovat siirtyneet ostamaan tuotteet ja palvelut verkosta. Kuluttajakäyttäytymistä on tutkittu jo vuosikym-menten ajan. Kuluttajien siirtyessä verkkokauppoihin, on myös alettu tutkia, kuinka kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa ostopäätösprosessiin verkkokaupas-sa. Kuluttajakäyttäytyminen on myös muuttunut perinteisestä utilitaristisesta kulutuksesta hedonistiseen kulutukseen, johon liittyy kulutuksen nautinnolli-nen puoli. Tässä tutkielmassa tarkastellaan kuluttajien käyttäytymistä verkkokaup-paympäristössä ja selvitetään sitä, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kulutta-jakäyttäytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdytään myös teknologian hyväksymismalliin, jonka avulla voidaan ennustaa käyttäjien tek-nologian käyttöönottoa. Kandidaatintutkielmassa todetaan, että kuluttajien käyttäytymiseen vai-kuttaa monia tekijöitä. Verkossa kuluttajat vertailevat tuotteiden informaatioita ja etsivät tuotteita edullisesti. Verkkokaupassa, aivan kuten fyysisessäkin maa-ilmassa, kuluttajat viettävät aikaansa myös katsellen tuotteita, vaikka ostoai-komusta ei olisikaan. Verkkokaupassa kuluttajalle voi olla vaikea tarjota he-donistista nautintoa, koska teknologia rajoittaa tuotteesta saatavaa informaatio-ta. Verkkokauppa tarjoaakin kuluttajalle enemmän utilitaristista hyötyä. Jos verkkokaupan suunnittelussa onnistutaan, kuluttajalle voidaan tarjota optimaa-linen flow-kokemus. Flow-kokemus tuottaa kuluttajalle suurta nautintoa. Sen avulla on mahdollista kasvattaa kuluttajan uskollisuutta ja ostotapahtuman to-dennäköisyyttä. ...
Keywords
kuluttajakäyttäytyminen verkkokauppa hedonistinen utilitaristinen TAM flow
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201206261954

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4410]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa 

    Tengvall, Heikki (2015)
    Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä ...
  • Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa 

    Hyvönen, Oona (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...
  • Suostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelu verkkokaupassa : havaittu suostuttelevuus verkko-ostamiseen liittyvän motivoituneisuuden ja sukupuolen mukaan 

    Pennanen, Iina (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, kuinka verkkokaupan suostuttelevia ostokokemuksia voidaan suunnitella. Lisäksi tutkittiin verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaitun suostuttelevuuden eroja verkkokaupan ...
  • Asiakasuskollisuuden muodostuminen verkkokaupassa 

    Hannuksela, Anna (2017)
    Verkkokaupan nopean kasvun ja kehityksen myötä kilpailu on kiristynyt ja asettanut toimijoille suuria haasteita globaalissa toimintaympäristössä. Kannattavien asiakassuhteiden aikaansaaminen on haastavampaa ja asiakasuskollisuuden ...
  • Värien aikaansaamat tunteet ja niiden vaikutukset ostoaikomukseen verkkokaupassa 

    Kaulio, Anna (2021)
    Verkkokauppojen välinen kilpailu alati kasvavista asiakasmääristä on johtanut estetiikan merkityksen korostumiseen verkkokauppojen verkkosivuilla ja käyttöliittymissä. Verkkosivun estetiikalla on merkittävä vaikutus ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre