Naisten hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaatteiden ja asusteiden verkkokaupassa
Abstract
Tämän tutkielman tarkoituksena on selvittää naisten hedonistista ja utilitaristista kuluttajakäyttäytymistä verkkokaupoissa, joissa myydään vaatteita ja asusteita. Tutkielmassa pyritään selvittämään, mitkä ovat niitä verkkokaupan tekijöitä, jotka vaikuttajat naiskuluttajiin heidän asioidessaan verkkokaupassa. Tutkielmassa pyritään selvittämään myös, miten eri tekijät vaikuttavat naiskuluttajiin.
Tutkielma muodostuu kirjallisuuskatsauksesta ja empiirisestä osiosta. Kirjallisuuskatsauksessa tarkastellaan kuluttajien käyttäytymistä verkkokaup-paympäristössä ja selvitetään sitä, kuinka hedonistinen ja utilitaristinen kuluttajakäyttäytyminen vaikuttaa verkkokaupassa. Tutkielmassa perehdytään myös verkkokaupan historiaan ja nykytilanteeseen sekä naisten kulutukseen nykypäi-vänä. Empiirinen osio käsittelee tutkimuksessa käytettävän tutkimusmetodin valintaa ja sen ominaispiirteitä, sekä tutkielman tulokset. Empiirinen aineisto kerättiin käyttäen teemahaastattelua. Tutkielman lopuksi esitellään teemahaastattelun tulokset ja johtopäätökset sekä vastataan tutkimuskysymyksiin.
Tutkielman tuloksissa kävi ilmi, että naisten kuluttajakäyttäytyminen sisäl-tää niin hedonistisia kuin utilitaristisiakin piirteitä. Verkkokaupoissa tärkeitä tekijöitä naisille olivat luottamus, helppokäyttöisyys ja selkeä ulkoasu.
Main Author
Format
Theses
Master thesis
Published
2015
Subjects
The permanent address of the publication
https://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506162338Käytä tätä linkitykseen.
Language
Finnish
Tietueessa on rajoitettuja tiedostoja. You can request a copy of this thesis here The material is available for reading at the archive workstation of the University of Jyväskylä Library.
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.