Tarina vie viestiä verkossa : sisällöntuottajien käsitteet ja merkitykset
Tekijät
Päivämäärä
2012Pääsyrajoitukset
Aineistoon pääsyä on rajoitettu tekijänoikeussyistä. Aineisto on luettavissa Jyväskylän yliopiston kirjaston arkistotyöasemalta. Ks. https://kirjasto.jyu.fi/fi/tyoskentelytilat/laitteet-ja-tilat.
Tarinaan liittyy tutkimuskirjallisuuden perusteella toisistaan eroavia tutkimuspolkuja, joiden ytimessä tarinan merkitys organisaation viestinnässä tunnustetaan joko kokonaan tai osittain. Tutkimuksen tarkoituksena oli selvittää digitaalisen median sisällöntuottajien tarinaan liittämiä käsitteitä ja merkityksiä. Näin tarkoitus on ymmärtää, miten tarina voi toimia verkossa osana organisaation viestintää. Tutkimustulosten perusteella luotiin tulkinta siitä, miten tuotetaan ja kehitetään hyvää tarinallista sisältöä verkkoon. Tulkinta toimii suosituksena organisaation tarinan rakentamiseen verkossa.
Tutkimus toteutettiin laadullisena. Tutkimusmenetelminä käytettiin teemahaastattelua ja käsitekarttaa. Tutkimustulokset analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimustulokset osoittivat, että tarina on tärkeä osa organisaation viestintää. Verkossa tarina ja tarinankerronta saavat uusia mahdollisuuksia, mutta verkko myös haastaa tarinankertojia. Tarinan merkitys on moniulotteinen organisaation tuotekuva-, maine- ja vaikuttamisviestinnässä. Erityisen vahva merkitys tarinalla on organisaation arvoista kertovana, konkretisoivana, välittävänä ja tukevana viestinnän muotona. Tarinalliselle sisällöntuotannolle luo haastetta sisällöntuottajien totuusvaade. Totuusvaade ilmenee vaateena, jossa totuus voidaan kertoa faktan avulla ja vaateena, jossa totuuden kertominen tapahtuu fiktion avulla.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
Alasalmi, Tuula (2015)Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden käyttöön yritysten markkinointiviestinnän välineenä. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmiö on poikinut ... -
Tarina tarinoiden takana : historiatietoisuus ja ajassa olemisen taito
Hiljanen, Mikko (Suomen Historiallinen Seura; Historian Ystäväin Liitto, 2020) -
Juonellistamisen politiikka : tarinankerronta Irakin sodassa 2003
Hyvärinen, Antti (2008)Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa, kuinka tarina Irakin 2003 sodan käänteistä muodostui julkisuuteen. Tutkimuksen näkökulma on suuren yleisön siinä mielessä, että aineistona käytetään sanomalehtitekstejä liittyen ... -
Olipa kerran organisaatio : portfoliogradu organisaatiotarinoiden ihmeellisestä maailmasta
Hyvärinen, Miia (2015)Työn tarkoituksena on esitellä sekä muodoiltaan että käyttötavoiltaan erilaisia organisaatiotarinoita ja niiden rakentumista. Tavoitteena on antaa käytännön vinkkejä ja apua organisaatiotarinan konkreettiseen rakentamiseen ... -
Suomalaisen oppikirjan tarina osana yrityskuvan muodostumista : case Kustannusosakeyhtiö Otava Oy
Turpeinen, Kati (2013)Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa alakoulun opettajien käsityksiä tutkielmaa varten luodusta suomalaisen oppikirjan tarinasta ja Otavan yrityskuvasta. Lisäksi opettajilta tiedusteltiin mielipiteitä tarinoiden käytöstä ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.