Suomalaisen oppikirjan tarina osana yrityskuvan muodostumista : case Kustannusosakeyhtiö Otava Oy
Tutkielman tarkoituksena oli kartoittaa alakoulun opettajien käsityksiä tutkielmaa varten luodusta suomalaisen oppikirjan tarinasta ja Otavan yrityskuvasta. Lisäksi opettajilta tiedusteltiin mielipiteitä tarinoiden käytöstä ylipäänsä. Tutkielma tehdään tapaustutkimuksena Kustannusosakeyhtiö Otavalle.
Tutkielman teoreettisen viitekehyksen muodostavat tarinat, tarinat osana viestintää ja markkinointia sekä yrityskuvaa ja mainetta käsittelevät tutkimukset. Tutkielma toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin ja tutkimustulokset analysoitiin teemoittelemalla. Tutkimusaineisto kerättiin fokusryhmähaastattelun ja yksilöhaastatteluiden avulla.
Tulokset osoittivat, että tarinasta pidettiin ja se toi haastateltaville uutta tietoa oppikirjan syntyprosessista ja Otavan kotimaisesta taustasta. Tarina herätti haastateltavissa ajatuksia siitä, että oppikirjojen valmistuksessa otetaan käyttäjät huomioon. Tarinaa pidettiin kuitenkin liian pitkänä ja sen rinnalle toivottiin kuvia
tai tarinan muuntamista digitaaliseen muotoon. Otavaa pidettiin oppikirjakustantajana luotettava, selkeänä ja käyttäjäystävällisenä.
Opettajat kertoivat, että tarinat ovat hyödyllisiä opetuksessa, koska ne auttavat muun muassa muistiin palauttamisessa, muistamisessa ja syy-seuraus suhteiden ymmärtämisessä. Opetuksessa niitä haluttiin selkeästi hyödyntää nykyistä enemmän. Yleisesti suomalaisten tarinankerrontataitoja pidettiin heikkoina.
...
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Pro gradu -tutkielmat [29743]
Lisenssi
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Tarina tarinoiden takana : historiatietoisuus ja ajassa olemisen taito
Hiljanen, Mikko (Suomen Historiallinen Seura; Historian Ystäväin Liitto, 2020) -
Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
Alasalmi, Tuula (2015)Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden käyttöön yritysten markkinointiviestinnän välineenä. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmiö on poikinut ... -
Tarina vie viestiä verkossa : sisällöntuottajien käsitteet ja merkitykset
Snellman, Heidi (2012)Tarinaan liittyy tutkimuskirjallisuuden perusteella toisistaan eroavia tutkimuspolkuja, joiden ytimessä tarinan merkitys organisaation viestinnässä tunnustetaan joko kokonaan tai osittain. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.