University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Tarina viestinviejänä : tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna

Thumbnail
View/Open
1.7 Mb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Alasalmi, Tuula
Date
2015
Discipline
KirjoittaminenCreative writing

 
Perehdyn pro gradu -tutkielmassani tarinoiden käyttöön yritysten markkinointiviestinnän välineenä. 2000-luvulla tarinoista ja tarinankerronnasta puhumisen voi sanoa tulleen muotiin yritysmaailmassa, ja ilmiö on poikinut runsaasti alan kirjallisuutta. Olen työssäni selvittänyt, mistä tarinailmiössä on kyse: mitä tarinoiden kertomisesta ja niillä vaikuttamisesta ajattelevat tutkijat, mitä viestinnän ja yritystoiminnan asiantuntijat, ja lopuksi, millaisia neuvoja käytännön viestintää toteuttaville annetaan ja mihin neuvot perustuvat. Viimeiseksi analysoin leipiä markkinoivia viestintätarinoita. Tuon työssäni yhteen viestinnäntutkimuksen, yhteiskunnallisen tutkimuksen, kirjallisuudentutkimuksen ja yritysmaailman näkemyksiä siitä, mitä tarinakerronta voi olla. Esittelen lyhyesti narratologiaa ja kirjallisuudentutkijoiden näkemyksiä tarinoiden vaikutusvallasta (mm. Eagleton 1991, Rimmon-Kenan 1991 ja Tammi 1992). Koska tarinoiden kerrontaan liitetään usein myyttinen aines (mm. Torkki 2014), olen sivunnut myös tutkijoiden ajatuksia myyttien sulauttamisesta osaksi kerrontaa (Frye 1957/2000 ja Barthes 1957/1994). Laajemmin esittelen Walter R. Fisherin (1987) narratiivisen paradigman, joka tuo työhön viestinnäntutkimuksellisen selkärangan tarinoiden merkityksestä ja käytöstä. Markkinointiviestinnän kirjallisuudesta laajimmin esittelen Seth Godinin (2008) ajatuksia. Hänen mukaansa kuluttaja itse kertoo itselleen maailmankuvansa mukaisia tarinoita, joihin hän saa ainekset markkinoijan tarjoamasta materiaalista. Tutkielmani osoittaa, että tarinankerrontaa pidetään yleisesti vaikutusvaltaisena ja käytännössä toimivana tapana toteuttaa yritysten viestintää ja markkinointia. Vaikuttavuudella on myös kääntöpuolensa: tarinankerronta yhdistetään myös manipulointiin ja totuuden kiertämiseen. Lisäksi tarinankerronnalla on lievä uskottavuusongelma, eli sitä pidetään joko kevyenä koristeluna tai suoranaisena satujen kertomisena, joka saattaa viestin epäilyksenalaiseksi. ...
Alternative title
Tarinankerronta yritysten markkinointiviestinnän työkaluna
Keywords
tarina markkinointiviestintä mainonta yritystarina narratiivinen paradigma maailmankuva tarinat yritysviestintä narratiivisuus paradigmat brändit
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201506022149

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24518]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Tarina vie viestiä verkossa : sisällöntuottajien käsitteet ja merkitykset 

    Snellman, Heidi (2012)
    Tarinaan liittyy tutkimuskirjallisuuden perusteella toisistaan eroavia tutkimuspolkuja, joiden ytimessä tarinan merkitys organisaation viestinnässä tunnustetaan joko kokonaan tai osittain. Tutkimuksen tarkoituksena oli ...
  • The story of Fazer : a multimodal analysis of storytelling on the websites of a company 

    Penttinen, Riikka (2022)
    Pro graduni tarkoituksena oli selvittää, miten ja millaisia tarinoita yritys Oy Karl Fazer Ab (tutkimuksessa nimellä Fazer) käyttää nettisivuillaan. Tutkimusaihe on tärkeä, sillä tarinankerronnan on todistettu olevan ...
  • Applen tuotteiden markkinointiviestinnän vaikutukset digitaalisesti luotavilla aistillisilla kokemuksilla 

    Salonkari, Lasse (2022)
    Tämän pro gradu -tutkielman tarkoituksena on tutkia, miten Applen tuotteiden markkinointivideoista koettavat aistilliset, taiteelliset sekä opettavaiset kokemukset vaikuttavat kohteena olevan kuluttajan haluun ostaa ...
  • Suostuttelevan markkinointiviestinnän metodit brändipersoonallisuuden luomiseksi Twitter-kontekstissa 

    Laitinen, Timo (2014)
    Tutkielman tutkimusongelma on määritelty kolmen käsitteen kautta: markkinointiviestintä, brändipersoonallisuus ja suostuttelu. Tutkimusongelman ytimenä on brändin mahdollisuus hyödyntää suostuttelua markkinointiviestinnässään, ...
  • Juonellistamisen politiikka : tarinankerronta Irakin sodassa 2003 

    Hyvärinen, Antti (2008)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena on tunnistaa, kuinka tarina Irakin 2003 sodan käänteistä muodostui julkisuuteen. Tutkimuksen näkökulma on suuren yleisön siinä mielessä, että aineistona käytetään sanomalehtitekstejä liittyen ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre