A hot-headed grandma : the use of idiomatic expressions in the compositions of Finnish upper secondary school students
Metaforisuus on tärkeä osa kieltä. Vähitellen myös kielen oppimisessa ja opettamisessa on alettu ymmärtää idiomaattisen kielen merkitys. Uusia tutkimuksia idiomeista ja niiden oppimisesta tehdään jatkuvasti ympäri maailmaa, myös Suomessa.
Tämän tutkielman tarkoituksena oli selvittää, paljonko suomalaiset lukio-opiskelijat käyttävät idiomaattisia ilmauksia tuotoksissaan. Lisäksi tutkielmassa etsittiin eroja idiomaattisten ilmausten käytössä eritasoisten opiskelijoiden välillä, tarkasteltiin sitä, millaisia ilmauksia käytetään sekä sitä, millaisia ongelmia kyseisten ilmausten käyttö aiheuttaa.
Aineisto kerättiin kahdesta koulusta 3. vuosikurssin kursseilta. Abiturientit eli kolmannen vuoden opiskelijat valittiin kohderyhmäksi, sillä he ovat opiskelleet englantia pisimpään ja näin ollen oletettavasti osaavat ryhmänä enemmän kuin alempien vuosiluokkien opiskelijat. Aineiden yhteismäärä oli 42 ja niiden pituus vaihteli 150–250 sanaan. Aineista etsittiin ilmauksia, joita voidaan pitää idiomaattisina. Idiomaattisuuden määrittämisessä käytettiin apuna sekä idiomisanakirjoja että perinteisiä sanakirjoja.
Yhteensä vain 44 ilmausta löydettiin ja ne jaettiin kategorioihin (idiomit, fraasiverbit, allegoriat sekä sekalaiset, jotka eivät sopineet muihin kategorioihin). Suppean datan vuoksi yleistyksien tekeminen tutkielman pohjalta on mahdotonta. Voidaan kuitenkin sanoa, että lukio-opiskelijoiden idiomaattisten ilmausten käyttö on vähäistä ja etenkin prepositiot aiheuttavat vaikeuksia ilmausten käytössä.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Kandidaatintutkielmat [5358]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
The separation of grammar and vocabulary in Finnish secondary school EFL learning materials : encountering and learning new vocabulary in 7th-grade grammar exercises
Bertel, Elina (2013)Tutkimuksen tarkoituksena on selvittää, tarjoavatko yläkoulun 7. luokan oppimateriaalien kielioppitehtävät oppilaille mahdollisuuden uusien sanojen oppimiseen tai omaksumiseen sisällyttämällä kielioppitehtäviin oppilaille ... -
Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
Lahtinen, Lauri (2013)Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ... -
An analysis of student preferred oral English teaching methods and their benefits in Finnish upper secondary schools
Tamminen, Tuulia (2021)Tämän kandidaatintutkielman aiheena on englannin kielen suullisen kielitaidon opetusmetodit. Tutkimuksen pääongelmana on suullisen kielitaidon opetuksen puute lukion englannin kielen opetuksen pakollisilla kursseilla. ... -
Finnish upper secondary school students’ perspectives on self-assessment of English oral skills
Suomalainen, Enni (2022)Itsearviointitaidot ja niiden kehittäminen ovat nykyään selkeä osa sekä perusopetuksen että lukion arviointikulttuuria (NCCBE 2016, NCCGUSE 2020). Esimerkiksi Nieminen (2019) on todennut, että itsearviointia on tärkeä ... -
EFL reading habits and motivations of Finnish upper secondary school students
Lensu, Linnea (2024)Lukemisen ja sosiaalisen median välinen suhde on muuttunut erityisesti viime vuosina, kun lukijat keskustelevat kirjoista ja suosittelevat niitä toisilleen verkon välityksellä. Sosiaalisen median lukuyhteisöissä sisällön ...