Finnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs
Vieraiden kielien osaamisen merkitys on kasvanut globalisoituneessa maailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää lukion opiskelijoiden asenteita, kokemuksia, odotuksia ja uskomuksia eri vieraita kieliä kohtaan. Toinen kotimainen kieli lasketaan vieraiden kielten joukkoon tässä tutkimuksessa. Englannin kieli on korostetussa asemassa sen kansainvälisen tärkeyden takia, ja siihen paneudutaan tutkimuksessa muita kieliä enemmän.
Tutkimusaineisto kerättiin kaksiosaisella kyselylomakkeella syksyllä 2011 Jyväskylässä. Kaikki vastaajat (N= 58) olivat lukion toisen vuosikurssin A1-englannin opiskelijoita. Tulokset osoittivat, että vastaajilla oli ylivoimaisesti kaikkein positiivisimmat asenteet ja odotukset englannin kieltä kohtaan. Vapaavalintaisia vieraita kieliä kohtaan asenteet eivät olleet niin positiivisia, poikkeuksena espanjan kieli, josta suuri joukko vastaajia oli hyvin kiinnostunut. Asenteet ruotsin kieltä kohtaan eivät olleet yhtä positiivisia kuin englantia kohtaan, mutteivät kuitenkaan niin negatiivisia kuin yleisiä, vapaaehtoisesti opiskeltavia kieliä saksaa ja ranskaa koskevat. Vaikka vastaajat opiskelivat enemmän kieliä kuin lukiolaiset keskimäärin, he eivät pitäneet kielien pakollisuutta tärkeänä ja ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että englannin tulisi olla ainoa pakollinen kieli. Vain vajaa kolmannes haluaisi säilyttää ruotsin pakollisena opiskeltavana kielenä.
Tarkastellessa vastaajien motivaatiota oppia englantia kävi ilmeiseksi, että englantia pidetään tärkeänä ja sitä halutaan oppia nimenomaan sen välinearvon vuoksi. Kaikki vastaajat odottivat englannin kielen olevan hyvin tärkeä tulevaisuudessaan, ja haluavat oppia sitä jotta voisivat käyttää sitä erinäisiin pyrkimyksiin, kuten esimerkiksi opiskeluun tai työllistymiseen. Kiinnostus englantia puhuvia kulttuureita kohtaan ja halu osata kieltä sen itsensä vuoksi olivat motivaation lähteinä paljon vähemmän merkittävässä asemassa.
...
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29556]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
ELF in the classroom : Finnish upper secondary school students' attitudes towards ELF
Jokilehto, Emmi (2014)Englannin kielen asema maailmalla on muuttunut merkittävästi viime vuosikymmenten aikana ja se on saavuttanut vahvan aseman kansainvälisenä kielenä. Se toimii myös yhä enenevissä määrin maailmanlaajuisena lingua francana ... -
Foreign language anxiety toward the English language among Finnish primary school third and fourth grade students
Pulkkinen, Ella (2024)Kun ahdistus vierasta kieltä kohtaan tulee esiin oppimistilanteissa, puhutaan ilmiöstä nimeltä vieraan kielen kieliahdistus. Kieliahdistus ilmenee jokaisella oppijalla yksilöllisesti, mutta aiemmat tutkimukset aiheesta ... -
Communication apprehension in the EFL classroom : a study of Finnish and Finnish-Swedish upper secondary school students and teachers
Lahtinen, Lauri (2013)Tämä tutkimus käsitteli suomalaisten ja suomenruotsalaisten englannin kielen viestintäarkuutta kvantitatiivisesta ja kvalitatiivisesta näkökulmasta. Tarkoitus oli ensiksi selvittää, miten paljon eng. viestintäarkuutta ... -
Grammar instruction in Finnish upper secondary school EFL textbooks
Vornanen, Riina (2016)Kieliopin opettaminen on aina ollut iso osa kielten opetusta ja nykyäänkin kielioppi nähdään osana laajempaa kommunikatiivista kompetenssia. Näkemyksiä siitä, kuinka kielioppia tulisi opettaa on runsaasti, mutta nykyään ...