Näytä suppeat kuvailutiedot

dc.contributor.authorRuokolainen, Eero
dc.date.accessioned2012-04-22T10:05:57Z
dc.date.available2012-04-22T10:05:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.otheroai:jykdok.linneanet.fi:1198609
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37713
dc.description.abstractVieraiden kielien osaamisen merkitys on kasvanut globalisoituneessa maailmassa. Tämän tutkimuksen tarkoitus on selvittää lukion opiskelijoiden asenteita, kokemuksia, odotuksia ja uskomuksia eri vieraita kieliä kohtaan. Toinen kotimainen kieli lasketaan vieraiden kielten joukkoon tässä tutkimuksessa. Englannin kieli on korostetussa asemassa sen kansainvälisen tärkeyden takia, ja siihen paneudutaan tutkimuksessa muita kieliä enemmän. Tutkimusaineisto kerättiin kaksiosaisella kyselylomakkeella syksyllä 2011 Jyväskylässä. Kaikki vastaajat (N= 58) olivat lukion toisen vuosikurssin A1-englannin opiskelijoita. Tulokset osoittivat, että vastaajilla oli ylivoimaisesti kaikkein positiivisimmat asenteet ja odotukset englannin kieltä kohtaan. Vapaavalintaisia vieraita kieliä kohtaan asenteet eivät olleet niin positiivisia, poikkeuksena espanjan kieli, josta suuri joukko vastaajia oli hyvin kiinnostunut. Asenteet ruotsin kieltä kohtaan eivät olleet yhtä positiivisia kuin englantia kohtaan, mutteivät kuitenkaan niin negatiivisia kuin yleisiä, vapaaehtoisesti opiskeltavia kieliä saksaa ja ranskaa koskevat. Vaikka vastaajat opiskelivat enemmän kieliä kuin lukiolaiset keskimäärin, he eivät pitäneet kielien pakollisuutta tärkeänä ja ylivoimainen enemmistö oli sitä mieltä, että englannin tulisi olla ainoa pakollinen kieli. Vain vajaa kolmannes haluaisi säilyttää ruotsin pakollisena opiskeltavana kielenä. Tarkastellessa vastaajien motivaatiota oppia englantia kävi ilmeiseksi, että englantia pidetään tärkeänä ja sitä halutaan oppia nimenomaan sen välinearvon vuoksi. Kaikki vastaajat odottivat englannin kielen olevan hyvin tärkeä tulevaisuudessaan, ja haluavat oppia sitä jotta voisivat käyttää sitä erinäisiin pyrkimyksiin, kuten esimerkiksi opiskeluun tai työllistymiseen. Kiinnostus englantia puhuvia kulttuureita kohtaan ja halu osata kieltä sen itsensä vuoksi olivat motivaation lähteinä paljon vähemmän merkittävässä asemassa.
dc.format.extent98 sivua
dc.language.isoeng
dc.rightsThis publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.en
dc.rightsJulkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.fi
dc.subject.otherbeliefs about SLA
dc.subject.othermotivation
dc.subject.otherlanguage attitudes
dc.titleFinnish upper secondary school students' views of foreign languages : motivation, attitudes and beliefs
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201204221563
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotPro gradufi
dc.type.ontasotMaster’s thesisen
dc.contributor.tiedekuntaHumanistinen tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Humanitiesen
dc.contributor.laitosKielten laitosfi
dc.contributor.laitosDepartment of Languagesen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineEnglannin kielifi
dc.contributor.oppiaineEnglishen
dc.date.updated2012-04-22T10:05:58Z
dc.rights.accesslevelopenAccessfi
dc.contributor.oppiainekoodi301
dc.subject.ysoenglannin kieli
dc.subject.ysomotivaatio
dc.subject.ysoasenteet
dc.subject.ysokielet


Aineistoon kuuluvat tiedostot

Thumbnail

Aineisto kuuluu seuraaviin kokoelmiin

Näytä suppeat kuvailutiedot