Show simple item record

dc.contributor.authorRanta, Emma
dc.date.accessioned2012-03-27T09:51:16Z
dc.date.available2012-03-27T09:51:16Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://jyx.jyu.fi/handle/123456789/37644
dc.description.abstractRanta, Emma Sofia Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 37 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee verkkosivuston käytettävyyden merkitystä elektronisessa liiketoiminnassa. Tarkastelu on rajattu B2C-kaupankäyntiin, eli yrityksen ja kuluttajan väliseen elektroniseen liiketoimintaan. Tutkielman tarkoituksena on ensinnäkin tarkastella käytettävyyden vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen e-liiketoiminnassa seuraavanlaisesti: vaikuttaako verkkosivuston käytettävyys kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen, ja lisääkö sivuston käytettävyys asiakkaan lojaaliutta verkkokauppaa kohtaan, eli palaako asiakas tällaiseen verkkokauppaan uudelleenkin ostoksille. Toiseksi tutkielman tarkoituksena on tarkastella käytettävyyden merkitystä eliiketoiminnassa yrityksen näkökulmasta: voisiko käytettävyyteen panostamalla lisätä tai parantaa asiakassuhteita, mihin seikkoihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota verkkokaupan sivustojen suunnittelussa käytettävyyden parantamiseksi ja minkälaista hyötyä verkkokaupalle on verkkosivustonsa käytettävyyteen panostamisesta. Tutkielmassa keskitytään siis enemmän kuluttajan näkökulmaan, mutta tarkoitus on sen avulla myös selvittää, miten verkkokauppayritys voisi parantaa menestymismahdollisuuksiaan ottamalla asiakkaat paremmin huomioon. Verkkosivuston käytettävyydellä todella todettiin olevan vaikutusta sekä kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen että lojaaliuteen verkkokauppaa kohtaan. Vaikutusta tapahtuu monien eri tekijöiden kautta, ja tämän havainnollistamiseksi saatiin aikaan kaavio, jossa yhdistyy eri tutkijoiden löytämiä yhteyksiä käytettävyyden ja kuluttajakäyttäytymisen välillä. Käytettävät verkkosivustot herättävät luottamusta ja tyytyväisyyttä asiakkaassa, ja positiivisen käyttökokemuksen ansiosta asiakas palaa todennäköisemmin verkkokauppaan uudelleen. Järjestelmän laadulla havaittiin olevan eniten vaikutusta kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen, kun taas lojaaliuteen pystytään vaikuttamaan parhaiten palvelun laatuun panostamalla. Yritys voi siis vaikuttaa sekä asiakassuhteidensa määrään että laatuun käytettävyyden avulla. Käytettävyyteen investoimalla yritys säästää myös rahaa ja muita resursseja. Verkkosivuston käytettävyydessä tärkeimmiksi osatekijöiksi ilmenivät tehokkaat haku- ja selailutoiminnot ja ylipäänsä navigointi, selkeästi organisoitu ja informatiivinen sisältö ja palvelun laatu.fi
dc.language.isofin
dc.subject.otherkäytettävyysfi
dc.subject.otherverkkokauppafi
dc.subject.otherelektroninen liiketoimintafi
dc.subject.otherTAMfi
dc.subject.otherkuluttajakäyttäytyminenfi
dc.subject.otherostoaikomuksetfi
dc.subject.otherlojaaliusfi
dc.titleVerkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa
dc.identifier.urnURN:NBN:fi:jyu-201203271489
dc.type.dcmitypeTexten
dc.type.ontasotKandidaatintutkielmafi
dc.type.ontasotBachelor's thesisen
dc.contributor.tiedekuntaInformaatioteknologian tiedekuntafi
dc.contributor.tiedekuntaFaculty of Information Technologyen
dc.contributor.laitosInformaatioteknologiafi
dc.contributor.laitosInformation Technologyen
dc.contributor.yliopistoUniversity of Jyväskyläen
dc.contributor.yliopistoJyväskylän yliopistofi
dc.contributor.oppiaineTietojärjestelmätiedefi
dc.contributor.oppiaineInformation Systems Scienceen
dc.rights.accesslevelrestrictedAccessfi
dc.rights.accessrightsThis material has a restricted access due to copyright reasons.en
dc.rights.accessrightsLuettavissa tekijänoikeudellisista syistä vain Jyväskylän yliopiston Tietojenkäsittelytieteiden laitoksella.fi


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record