Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa
Tekijät
Päivämäärä
2020Tekijänoikeudet
Julkaisu on tekijänoikeussäännösten alainen. Teosta voi lukea ja tulostaa henkilökohtaista käyttöä varten. Käyttö kaupallisiin tarkoituksiin on kielletty.
Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa
verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa
muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata pelkästään
sen sisältämillä tuotteilla, vaan on keskitettävä huomio sivustojen käytettävyyteen
ja sen muodostamaan käyttäjäkokemukseen, joka yksinkertaisimmillaan
mittaa käyttäjän eri tuntemuksia ostotapahtuman kaikissa vaiheissa.
Tässä kirjallisuuskatsauksena suoritetussa tutkielmassa pyritäänkin selvittämään,
miten käytettävyys ja sen sisältämät ulottuvuudet vaikuttavat yhdessä
käyttäjäkokemuksen kanssa verkkokauppojen menestykseen, kuten myös, miten
käytettävyys ja käyttäjäkokemus ovat yhteyksissä toisiinsa. Tutkimus on
rajattu koskemaan ainoastaan verkkokauppoja, jotka harjoittavat kuluttajamarkkinointia
(B2C) ja lähdekirjallisuutena on pyritty käyttämään ainoastaan
vertaisarvioituja tai muuten arvostettuja julkaisuja. Tutkimuksesta kävi ilmi,
että käytettävyys sekä käyttäjäkokemus ovat vahvasti liitoksissa toisiinsa ja
toimivat perustana verkkokaupan menestystä mittaavina tekijöinä. Tutkimuksessa
nostettiin esiin myös paljon suunnitelmallisia seikkoja, jotka vaikuttavat
suoranaisesti käyttäjäkokemuksen syntyyn.
...
Asiasanat
Metadata
Näytä kaikki kuvailutiedotKokoelmat
- Kandidaatintutkielmat [5333]
Samankaltainen aineisto
Näytetään aineistoja, joilla on samankaltainen nimeke tai asiasanat.
-
Verkkokauppojen käytettävyyden ja visuaalisten ominaisuuksien vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen
Kalliokoski, Lauri (2023)Kilpailu verkkokauppojen välillä on tiukkaa, kun suurin osa kuluttajista ostaa tuotteitaan ja palveluitaan verkosta. Verkkokaupan menestykseen vaikuttaa moni tekijä, mutta yksi tärkeimmistä on käyttäjäkokemus, joka vaikuttaa ... -
Asiakkaan ostopolku ja tuotearvostelut : tuotearvostelujen vaikutus asiakkaan ostopolkuun verkkokaupassa
Punkkinen, Toni (2015)Teknologisten kanavien kehitys on kasvattanut tutkijoiden kiinnostusta kuluttajien ostoprosessia kohtaan. Lisäksi verkossa esiintyvien tuotearvostelujen vaikutusta ostopää- tökseen on tutkittu nykyään paljon. Asiakkaan ... -
Verkkokaupan käyttäjäkokemukseen vaikuttavat tekijät
Hannuksela, Emma-Stiina (2019)Kilpailu verkkokauppojen välillä kiristyy verkkokaupankäynnin kasvaessa. Käyttäjäkokemus on yksi verkkokaupan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä ja sen nähdään vaikuttavan asiakkaan ostokäyttäytymiseen. Käyttäjäkokemuksen ... -
Värien aikaansaamat tunteet ja niiden vaikutukset ostoaikomukseen verkkokaupassa
Kaulio, Anna (2021)Verkkokauppojen välinen kilpailu alati kasvavista asiakasmääristä on johtanut estetiikan merkityksen korostumiseen verkkokauppojen verkkosivuilla ja käyttöliittymissä. Verkkosivun estetiikalla on merkittävä vaikutus ... -
Ikääntymisen vaikutus käyttäjäkokemukseen verkkopankissa
Lahtinen, Anssi (2019)Tässä kandidaatin tutkielmassa käsitellään kirjallisuuskatsauksena ikääntymisen vaikutusta käyttäjäkokemukseen verkkopankissa. Tutkielmassa tuodaan myös esille keinoja, jolla käyttäjäkokemusta verkkopankin osalta voidaan ...
Ellei toisin mainittu, julkisesti saatavilla olevia JYX-metatietoja (poislukien tiivistelmät) saa vapaasti uudelleenkäyttää CC0-lisenssillä.