University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Kandidaatintutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Kandidaatintutkielmat > View Item

Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa

Icon
435.7 Kb

Authors
Ranta, Emma
Date
2012
Discipline
TietojärjestelmätiedeInformation Systems Science
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons.
You can request a copy of this thesis here

 
Ranta, Emma Sofia Verkkosivuston käytettävyyden merkitys verkkokaupassa Jyväskylä: Jyväskylän yliopisto, 2012, 37 s. Tietojärjestelmätiede, kandidaatintutkielma Ohjaaja: Salo, Markus Tämä kirjallisuuskatsauksena toteutettu tutkielma käsittelee verkkosivuston käytettävyyden merkitystä elektronisessa liiketoiminnassa. Tarkastelu on rajattu B2C-kaupankäyntiin, eli yrityksen ja kuluttajan väliseen elektroniseen liiketoimintaan. Tutkielman tarkoituksena on ensinnäkin tarkastella käytettävyyden vaikutusta kuluttajakäyttäytymiseen e-liiketoiminnassa seuraavanlaisesti: vaikuttaako verkkosivuston käytettävyys kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen, ja lisääkö sivuston käytettävyys asiakkaan lojaaliutta verkkokauppaa kohtaan, eli palaako asiakas tällaiseen verkkokauppaan uudelleenkin ostoksille. Toiseksi tutkielman tarkoituksena on tarkastella käytettävyyden merkitystä eliiketoiminnassa yrityksen näkökulmasta: voisiko käytettävyyteen panostamalla lisätä tai parantaa asiakassuhteita, mihin seikkoihin tulisi erityisesti kiinnittää huomiota verkkokaupan sivustojen suunnittelussa käytettävyyden parantamiseksi ja minkälaista hyötyä verkkokaupalle on verkkosivustonsa käytettävyyteen panostamisesta. Tutkielmassa keskitytään siis enemmän kuluttajan näkökulmaan, mutta tarkoitus on sen avulla myös selvittää, miten verkkokauppayritys voisi parantaa menestymismahdollisuuksiaan ottamalla asiakkaat paremmin huomioon. Verkkosivuston käytettävyydellä todella todettiin olevan vaikutusta sekä kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen että lojaaliuteen verkkokauppaa kohtaan. Vaikutusta tapahtuu monien eri tekijöiden kautta, ja tämän havainnollistamiseksi saatiin aikaan kaavio, jossa yhdistyy eri tutkijoiden löytämiä yhteyksiä käytettävyyden ja kuluttajakäyttäytymisen välillä. Käytettävät verkkosivustot herättävät luottamusta ja tyytyväisyyttä asiakkaassa, ja positiivisen käyttökokemuksen ansiosta asiakas palaa todennäköisemmin verkkokauppaan uudelleen. Järjestelmän laadulla havaittiin olevan eniten vaikutusta kuluttajan ostopäätöksen syntymiseen, kun taas lojaaliuteen pystytään vaikuttamaan parhaiten palvelun laatuun panostamalla. Yritys voi siis vaikuttaa sekä asiakassuhteidensa määrään että laatuun käytettävyyden avulla. Käytettävyyteen investoimalla yritys säästää myös rahaa ja muita resursseja. Verkkosivuston käytettävyydessä tärkeimmiksi osatekijöiksi ilmenivät tehokkaat haku- ja selailutoiminnot ja ylipäänsä navigointi, selkeästi organisoitu ja informatiivinen sisältö ja palvelun laatu. ...
Keywords
käytettävyys verkkokauppa elektroninen liiketoiminta TAM kuluttajakäyttäytyminen ostoaikomukset lojaalius
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201203271489

Metadata
Show full item record
Collections
  • Kandidaatintutkielmat [4766]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Käytettävyyden vaikutus asiakkaan käyttäjäkokemukseen verkkokaupassa 

    Karhunen, Niko (2020)
    Verkostoituva maailma ja kasvava kilpailu verkkokauppojen välillä asettaa verkkokauppojen suunnittelijoille entistä enemmän haasteita tuoda oma palvelunsa muiden tietoisuuteen. Verkkokauppojen menestystä ei voi enää taata ...
  • Värien aikaansaamat tunteet ja niiden vaikutukset ostoaikomukseen verkkokaupassa 

    Kaulio, Anna (2021)
    Verkkokauppojen välinen kilpailu alati kasvavista asiakasmääristä on johtanut estetiikan merkityksen korostumiseen verkkokauppojen verkkosivuilla ja käyttöliittymissä. Verkkosivun estetiikalla on merkittävä vaikutus ...
  • Vastuullinen kuluttaminen verkkokauppaympäristössä : haastattelututkimus nuorten kuluttajien vastuullisuudesta verkkokaupassa 

    Hyvönen, Oona (2020)
    Tämän tutkimuksen tavoitteena oli lisätä ymmärrystä vastuullisuuden roolista kuluttajan ostopäätösprosessissa verkkokauppaympäristössä. Yhä useampi kuluttaja kokee ympäristöön liittyvät huolenaiheet tärkeiksi ja ajankohtaisiksi, ...
  • Kuluttajan aikomus jakaa tietoja käyttämällä AI-pohjaisia personointijärjestelmiä verkkokaupassa 

    Varjus, Viivi (2023)
    Asiakasdatan keräämisestä ja sen hyödyntämisestä, sekä arvon tuottamisesta asiakkaalle personoinnin avulla on tullut yrityksille elintärkeää. Personoinnin avulla yritys pystyy räätälöimään tarjoaman yksittäiselle kuluttajalle ...
  • Suostutteluun liittyvän ostokokemuksen suunnittelu verkkokaupassa : havaittu suostuttelevuus verkko-ostamiseen liittyvän motivoituneisuuden ja sukupuolen mukaan 

    Pennanen, Iina (2022)
    Tässä pro gradu -tutkielmassa tutkittiin, kuinka verkkokaupan suostuttelevia ostokokemuksia voidaan suunnitella. Lisäksi tutkittiin verkkokaupan suostuttelevien ominaisuuksien havaitun suostuttelevuuden eroja verkkokaupan ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre