Sosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa
Pro gradu -tutkielmassa sosiaalista mediaa sekä korkeakoulutusta tarkasteltiin kokonaisuutena ja etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten sosiaalisen median palveluita ja luontaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää korkeakoulun kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa? Tutkimuksen motiivina on ollut teknologia- ja korkeakoulumaailmassa tapahtuneet uudistukset ja muutokset, kuten Web 2.0:n kehittyminen ja korkeakoulutuksen kansainvälistyminen.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin Internet-kyselyä, jolla kerättiin aineistoa ulkomaisilta korkeakoulukelpoisilta ja maisteriopinnoista kiinnostuneilta henkilöiltä. Kyselyn aineistoa käsiteltiin kuvailevin tilastotieteen menetelmin.
Tutkielmassa avattiin sosiaalisen median määritelmää, sen erilaisia käyttötapoja ja tarkoituksia, sekä ominaisuuksia ja saatavuutta. Tutkielmassa perehdyttiin myös korkeakoulutuksen kansainvälisyyden merkitykseen henkilökohtaisesta kansalliselle tasolle. Opiskelijarekrytointia tarkasteltiin sekä korkeakoulujen rekrytointikeinojen että hakeutujan päätöksentekoprosessin ja tiedontarpeiden kautta.
Tutkimuksessa todettiin, että sosiaalisen median ominaisuuksia ovat avoimuus, osallistuminen, keskustelu, yhteisöllisyys ja verkottuminen sekä käyttäjien tuottama sisältö ja vuorovaikutus. Nämä ominaisuudet mahdollistavat ja edesauttavat sosiaalisessa mediassa tapahtuvaa suusta suuhun -viestintää ja viraalimarkkinointia. Suositteluiden todettiin tutkimuksen perusteella tärkeäksi osaksi hakeutujan päätöksentekoprosessia. Tutkimuksessa selvisi, että kohderyhmät käyttävät tutkituista sosiaalisen median palveluista Facebookia, YouTubea ja Wikipediaa pääosin ystäviensä kanssa keskustelemiseen ja tiedon etsimiseen. Tutkimuksen lopuksi tehtiin liikkeenjohdollisia johtopäätöksiä ja annettiin korkeakouluille ehdotuksia sosiaalisen median opiskelijarekrytointiin. Ehdotusten linjaus on avoimuus, suusta suuhun -viestinnän ja keskusteluiden tukeminen, hakeutujien varhainen yhteisöllistäminen korkeakoulumaailmaan, kotisivujen tukeminen sosiaalisen median palveluiden avulla sekä koko korkeakoulun mukaan ottaminen rekrytoinprosessiin.
...
Keywords
Metadata
Show full item recordCollections
- Pro gradu -tutkielmat [29561]
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Sosiaalisen median hyödyntäminen IT-alan rekrytointiprosesseissa
Virta, Maiju (2018)Teknologian muutokset ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet erilaisiin liiketoimintaprosesseihin merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Erityisesti sosiaalisen median käyttö on kasvanut huomattavasti ja nykypäivänä ... -
Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen
Lehtinen, Elina (2019)Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot
Paloniemi, Essi (2018)Sosiaalisen median ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuomat mahdollisuudet ovat herättäneet mielenkiinnon myös B2B-markkinoilla. Digitaalisten vuorovaikutusmenetelmien suosion hyödyntäminen on huomioitu myös uusasiakashankinnassa ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajamielikuvan kehittämisessä
Salakka, Matti (2020)Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Organisaatiot tavoittelevat pysyvää kilpailuetua rekrytoimalla ja sitouttamalla parempia työntekijöitä. Yrityksen brändin ja maineen arvo ovat tärkeässä ... -
Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen asiakassuhteiden hallinnassa
Saukonoja, Joel (2018)Sosiaalisen median yleistyminen ja ilmiöiden sosiaalistuminen muokkaavat kuluttajien käyttäytymistä ja tarjoavat yrityksille uudenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia liiketoiminnan strategisessa kehittämisessä. Tässä ...