University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalisen median hyödyntäminen IT-alan rekrytointiprosesseissa

Icon
619.1 Kb

Authors
Virta, Maiju
Date
2018
Discipline
JohtaminenManagement and Leadership
Access restrictions
This material has a restricted access due to copyright reasons. It can be read at the workstation at Jyväskylä University Library reserved for the use of archival materials: https://kirjasto.jyu.fi/en/workspaces/facilities.
You can request a copy of this thesis here

 
Teknologian muutokset ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet erilaisiin liiketoimintaprosesseihin merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Erityisesti sosiaalisen median käyttö on kasvanut huomattavasti ja nykypäivänä sosiaalisen median sivustoilla vieraillaan internetissä eniten. Sosiaalinen media vaikuttaa paitsi yksilöiden vuorovaikutukseen keskenään, myös yritysten sekä yksityisten henkilöiden väliseen vuorovaikutukseen, minkä vuoksi sitä voidaan pitää merkittävänä ilmiönä tänä päivänä. Tämän myötä sen vaikutus huomioidaan tänä päivänä yhä laajemmin osana myös erilaisten yritysten strategioita ja liiketoimintaprosesseja. Rekrytointiprosessi puolestaan on yrityksille merkittävä taloudellinen investointi myös pitkällä aikatähtäimellä. Sosiaalinen media tarjoaa myös rekrytointiprosesseihin uusia toimintamalleja ja aputyökaluja. Tässä pro gradu-tutkielmassa tutkin sosiaalisen median merkitystä erityisesti osana IT-toimialan rekrytointiprosesseja. Tämän osaamisryhmän valintaan vaikutti erityisesti oma mielenkiintoni sekä lisäksi alan osaajien rekrytoinnin haastavuus tänä päivänä sekä viime vuosien aikana, mikä tekee siitä ajankohtaisen tutkimuskohteen. Tutkielma on kvalitatiivinen ja sen aineisto on kerätty viiden puolistrukturoidun teemahaastattelun avulla Helsingissä alkusyksystä 2017. Aineiston analysointi on tehty teemoittelun menetelmää hyödyntäen ja tutkielmassa aihetta on lähestytty erityisesti alan rekrytoijien näkökulmasta. ...
Keywords
Rekrytointi sosiaalinen media IT-ala rekrytointi tietotekniikka-ala
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201804242349

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [24525]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa 

    Pylsy, Soile (2012)
    Pro gradu -tutkielmassa sosiaalista mediaa sekä korkeakoulutusta tarkasteltiin kokonaisuutena ja etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten sosiaalisen median palveluita ja luontaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää ...
  • IT-alan rekrytointiprosessit : naisten kokemuksia rekrytoinnista ja uramahdollisuuksista 

    Lehtisaari, Jenna (2022)
    Tässä tutkimuksessa tarkastellaan IT-alalla työskentelevien naisten kokemuksia IT-alan rekrytointiprosesseista. Naisten kokemuksia tarkastellaan sukupuolinäkökulmasta ja keskeistä on, miten sukupuoli merkityksellistyy ...
  • Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen 

    Lehtinen, Elina (2019)
    Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä 

    Berg, Henri (2014)
    Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajamielikuvan kehittämisessä 

    Salakka, Matti (2020)
    Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Organisaatiot tavoittelevat pysyvää kilpailuetua rekrytoimalla ja sitouttamalla parempia työntekijöitä. Yrityksen brändin ja maineen arvo ovat tärkeässä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre