University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Sosiaalisen median hyödyntäminen asiantuntijaorganisaation asiakassuhteissa : case tilitoimistot

Thumbnail
View/Open
563.2Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Paloniemi, Essi
Date
2018
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Sosiaalisen median ja digitaalisen vuorovaikutuksen tuomat mahdollisuudet ovat herättäneet mielenkiinnon myös B2B-markkinoilla. Digitaalisten vuorovaikutusmenetelmien suosion hyödyntäminen on huomioitu myös uusasiakashankinnassa sekä jo olemassa olevien asiakassuhteiden ylläpidossa. Tässä kvalitatiivisessa tutkimuksessa tutkittiin, miten asiantuntijaorganisaatiot hyödyntävät sosiaalista mediaa asiakassuhteissaan. Tämä tutkimus toteutettiin tapaustutkimuksena ja tapaukseksi valikoitui tilitoimistot. Tutkimuksen tavoitteena oli ymmärtää sosiaalisen median asemaa tilitoimistoissa. Tutkimuksessa selvitettiin millainen motivaatio ja millaisia tavoitteita tilitoimistoilla oli lähteä toteuttamaan markkinointia sosiaalisessa mediassa. Lisäksi tutkittiin, millaista suhdearvoa tilitoimistot kokevat saavansa sosiaalisen median avulla. Tutkimusaineisto kerättiin teemahaastatteluilla. Tutkimustuloksissa ilmeni, että tilitoimistojen tavoitteena lähteä toteutta-maan markkinointia sosiaalisessa mediassa ovat uusasiakashankinta, bränditietoi-suuden leviäminen sekä myynnin lisääntyminen. Lisäksi tutkimustuloksista voidaan nähdä, että tilitoimistot saavat sosiaalisen median avulla suhdehyötyjä. Suhdehyötyjen taloudellisena ulottuvuutena voidaan nähdä kustannustehokkuus. Strategisena ulottuvuutena havaitaan bränditietoisuuden kasvaminen sekä sitä kautta tulleet uudet asiakkuudet. Sosiaalisena ulottuvuutena puolestaan korostuu digitaalisen vuorovaikutuksen helppous ja nopeus sekä luottamuksen rakentaminen ja ylläpitäminen. Tutkimuksen johtopäätösten perusteella voidaan todeta, että sosiaalisella medialla on merkitystä tilitoimiston asiakassuhteissa. Erityisen tärkeänä sosiaalista mediaa voidaan pitää potentiaalisten asiakkaiden tavoittelussa. ...
Keywords
tilitoimistot yritysmarkkinointi asiantuntijaorganisaatiot sosiaalinen media
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201809134112

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23424]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Sosiaalisen median hyödyntäminen suomalaisissa yksityisen sektorin suuryrityksissä 

    Berg, Henri (2014)
    Työssä tutkittiin suomalaisen yksityisen sektorin suuryritysten suhtautumista sosiaaliseen mediaan ja sosiaalisen median hyödyntämistä. Suhtautumisesta tutkittiin, millaista se on ja miten se on muuttunut viime vuosina. ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa 

    Pylsy, Soile (2012)
    Pro gradu -tutkielmassa sosiaalista mediaa sekä korkeakoulutusta tarkasteltiin kokonaisuutena ja etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten sosiaalisen median palveluita ja luontaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajamielikuvan kehittämisessä 

    Salakka, Matti (2020)
    Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Organisaatiot tavoittelevat pysyvää kilpailuetua rekrytoimalla ja sitouttamalla parempia työntekijöitä. Yrityksen brändin ja maineen arvo ovat tärkeässä ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen yrityksen asiakassuhteiden hallinnassa 

    Saukonoja, Joel (2018)
    Sosiaalisen median yleistyminen ja ilmiöiden sosiaalistuminen muokkaavat kuluttajien käyttäytymistä ja tarjoavat yrityksille uudenlaisia haasteita ja mahdollisuuksia liiketoiminnan strategisessa kehittämisessä. Tässä ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen IT-alan rekrytointiprosesseissa 

    Virta, Maiju (2018)
    Teknologian muutokset ja digitalisaatio ovat vaikuttaneet erilaisiin liiketoimintaprosesseihin merkittävästi viime vuosikymmenien aikana. Erityisesti sosiaalisen median käyttö on kasvanut huomattavasti ja nykypäivänä ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre