University of Jyväskylä | JYX Digital Repository

  • English  | Give feedback |
    • suomi
    • English
 
  • Login
JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.
View Item 
  • JYX
  • Opinnäytteet
  • Pro gradu -tutkielmat
  • View Item
JYX > Opinnäytteet > Pro gradu -tutkielmat > View Item

Mikä tekee työnantajasta houkuttelevan? : työnantajamielikuvan ja sosiaalisen median vaikutus työnhakukäyttäytymiseen

Thumbnail
View/Open
854.3Kb

Downloads:  
Show download detailsHide download details  
Authors
Lehtinen, Elina
Date
2019
Discipline
MarkkinointiMarketing
Copyright
This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.

 
Työnantajamielikuvan rakentaminen on pitkäjänteistä strategista toimintaa, jonka tavoitteena on houkuttelevan työnantajaidentiteetin rakentaminen ja työnantajaan liitettävien mielikuvien hallinta. Erityisesti asiantuntija-aloilla, kilpailijoista erottuminen ja osaavan henkilöstön rekrytointi ja toisaalta olemassa olevien työntekijöiden sitouttaminen organisaatioon on avainasemassa kilpailuedun saavuttamiseksi. Tämä tutkimus tarkastelee työnantajamielikuvaa ja sen vaikutusta työnhakukäyttäytymiseen. Erityisenä kiinnostuksen kohteena on sosiaalinen media. Tutkimuksen tavoitteena on selvittää sitä, mikä tekee työnantajasta houkuttelevan eli mihin työnantajamaineen ulottuvuuksiin työnantajan kannattaa keskittyä työantajamielikuvan rakentamisessa, että se olisi vaikuttavinta työnhakuaikomukseen liittyen. Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajan houkuttelevuuden lisäksi tunnettuuden ja sosiaalisen median vaikutusta sekä työnantajamielikuvaan että työnhakuaikomukseen. Mittausmallit laadittiin tilastollisia menetelmiä hyödyntäen ja tutkimushypoteesit testattiin sähköisellä internetkyselyllä hankittuun (n=193) aineistoon. Tutkimuksen tulosten mukaan työnantajamielikuvalla on vaikutusta työnhakijan työnhakuaikomukseen, mutta sosiaalisen median vaikutus ei ole suora. Sosiaalisen median käyttö vaikuttaa kuitenkin työnantajamielikuvaan, kuten tunnettuuskin, ja sitä kautta voidaan vaikutusta tulkita olevan myös hakukäyttäytymiseen. Tutkimuksen tuloksiin viitaten, työyhteisöön ja kehittymismahdollisuuksiin liittyvät ominaisuudet tekevät suomalaisten korkeakouluopiskelijoiden mielikuvissa työnantajasta houkuttelevan. Tutkimustulosten yleistämisessä on huomioitava käytetty otantamenetelmä, sekä valittu kohderyhmä. ...
 
Employer branding is a long-term Strategy to build an attractive Employer Image and manage the perceptions related to a particular employer. Especially in talent oriented field, differentiating the Employer Brand from competitors and recruiting and retaining the talented workforce is the key factor to achieve Competitive Advance. The purpose of this study is to examine Employer Brand and its relations to potential employees’ intentions to apply a job. Special interest is in Social Media. The aim of the study is to investigate, what makes an attractive employer and which factors of the Employer Image employers should concentrate in Employer branding in order to increase the impact on the intention to apply a job. In this study the impact of Employer Attractiveness, Employer Knowledge and Social Media in both Employer Brand and intentions to apply a job were examined. The Measurement models based on statistical methods and research hypotheses were tested on material (n=193) received from internet-based survey. Based on the results of the study, Employer Brand has a positive relation to intentions to apply a job, but Social Media doesn’t have a direct influence. The use of Social Media has a positive relation to Employer Brand, as well as Employer Knowledge, and therefore the effect can be found on to intentions to apply a job. Based on the findings of the study, Social value and Development value are the factors which Finnish University students value in employers. Sampling Method and Target Group must be taken into an account in generalizing of Research results. ...
 
Keywords
työnantajakuva työnantajamielikuva työnantajabrändäys rekrytointimarkkinointi houkuttelevuus brändäys rekrytointi sosiaalinen media työnantajat tunnettuus markkinointi maine
URI

http://urn.fi/URN:NBN:fi:jyu-201906273496

Metadata
Show full item record
Collections
  • Pro gradu -tutkielmat [23396]

Related items

Showing items with similar title or keywords.

  • Työnantajabrändäys : rekrytointimarkkinoinnin puuttuva palanen? 

    Sillanpää, Aarni (2018)
    Työnantajabrändi on erilaisten etujen kokonaisuus, jonka yritys tarjoaa työnantajana. Työnantajabrändäyksen kaksi perimmäistä tarkoitusta ovat olemassa olevien työsuhteiden ylläpitäminen sekä potentiaalisten työntekijöiden ...
  • Sosiaalisen median vaikutukset kilpaurheilujoukkueen brändipääomaan : tutkimus suomalaisen Lentopallon Mestaruusliigasta 

    Heinonen, Laura (2021)
    Digitaalisuuden ja teknologian kehityksen seurauksena sekä brändäys että markkinointi ovat murroksessa. Brändien strateginen johtaminen ja brändipääoman rakentaminen ovat kriittisiä tekijöitä liiketoiminnan menestyksen ...
  • Työnantajakuvan merkitys työntekijöiden kokemalle houkuttelevuudelle ja organisaatioon identifioitumiselle : case X Henkilöstöpalvelut Oy 

    Jalasaho, Laura (2020)
    Tutkimuksessa tarkasteltiin työnantajakuvan instrumentaalisten ja symbolisten tekijöiden yhteyttä koettuun työnantajan houkuttelevuuteen ja organisaatioon identifioitumiseen nykyisten työntekijöiden keskuudessa. Lisäksi ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen työnantajamielikuvan kehittämisessä 

    Salakka, Matti (2020)
    Kilpailu parhaista työntekijöistä on kovempaa kuin koskaan aikaisemmin. Organisaatiot tavoittelevat pysyvää kilpailuetua rekrytoimalla ja sitouttamalla parempia työntekijöitä. Yrityksen brändin ja maineen arvo ovat tärkeässä ...
  • Sosiaalisen median hyödyntäminen kansainvälisessä opiskelijarekrytoinnissa 

    Pylsy, Soile (2012)
    Pro gradu -tutkielmassa sosiaalista mediaa sekä korkeakoulutusta tarkasteltiin kokonaisuutena ja etsittiin vastausta tutkimuskysymykseen: Miten sosiaalisen median palveluita ja luontaisia ominaisuuksia voidaan hyödyntää ...
  • Browse materials
  • Browse materials
  • Articles
  • Conferences and seminars
  • Electronic books
  • Historical maps
  • Journals
  • Tunes and musical notes
  • Photographs
  • Presentations and posters
  • Publication series
  • Research reports
  • Research data
  • Study materials
  • Theses

Browse

All of JYXCollection listBy Issue DateAuthorsSubjectsPublished inDepartmentDiscipline

My Account

Login

Statistics

View Usage Statistics
  • How to publish in JYX?
  • Self-archiving
  • Publish Your Thesis Online
  • Publishing Your Dissertation
  • Publication services

Open Science at the JYU
 
Data Protection Description

Accessibility Statement

Unless otherwise specified, publicly available JYX metadata (excluding abstracts) may be freely reused under the CC0 waiver.
Open Science Centre