Pelaa ja opi : räätälöityjä verkkopelejä ammatilliseen oppimiseen
Yhä useammalle ammatillisen koulutuksen oppijalle erilaiset virtuaaliset toiminta- ja peliympäristöt ovat keskeinen osa arkipäivää. Työelämässä puolestaan on asioita, joiden etukäteisharjoittelu on vaikeaa, kallista ja jopa vaarallista. Virtuaaliset peliympäristöt voivat tarjota ratkaisun tähän ongelmaan.
Tutkimukset osoittavat, että parhaimmillaan pelit voivat parantaa oppimisen laatua ja tehostaa toimintaa, luoda kiinnostavia oppimistilanteita, auttaa sitoutumaan tehtävien suorittamiseen, ohjata käyttäytymistä ja ongelmanratkaisua sekä edistää yhdessä toimimisen taitoja. Lisäksi virtuaalimaailmassa pelaamisen avulla voidaan havainnollistaa vaarallisia tai pitkäkestoisia tilanteita sekä auttaa hahmottamaan laajoja kokonaisuuksia.
PedaGames-hankkeessa toteutettiin kolme erilaista 3D-oppimispeliä käytettäväksi ammatillisessa koulutuksessa. Tässä julkaisussa kuvataan toteutettuja pelejä ja niistä saatuja tutkimustuloksia. Lisäksi julkaisussa tarkastellaan myös laajemmin uusien teknologioiden käyttöä apuna ammatillisessa koulutuksessa. Julkaisu kannustaa ja rohkaisee opettajia käyttämään oppimispelejä opetuksen tukena. Jokaisen pelin yhteydessä on kuvattu niiden sisältöjen yhteys ammatillisen koulutuksen opetussuunnitelmiin sekä näyttökokonaisuuksiin. Tämä helpottaa tuotettujen pelien kohdentamista osaksi omaa opetusta. Pelit tarjoavat uuden välineen opettajien "työkalupakkiin".
...
Publisher
Jyväskylän yliopisto, Koulutuksen tutkimuslaitosISBN
978-951-39-3191-9Keywords
Original source
http://ktl.jyu.fi/img/portal/9417/Pelaa_ja_opi_-_verkkoversio.pdfMetadata
Show full item recordCollections
- Elektroniset kirjat [551]
License
Related items
Showing items with similar title or keywords.
-
Game bridge : kohti ammatillisia avaintaitoja
Oksanen, Kimmo; Mannila, Birgitta; Hämäläinen, Raija (Jyväskylän yliopisto, koulutuksen tutkimuslaitos, 2011)Tulevaisuuden työelämässä korostuvat eri alojen välinen moniammatillinen verkottunut yhteistyö sekä jaetun ymmärryksen muodostuminen. Tämän myötä myös vuorovaikutus-, ongelmanratkaisu- ja yhteistyötaitojen kehittäminen ... -
Games for enhancing basic reading and maths skills : A systematic review of educational game design in supporting learning by people with learning disabilities
Lämsä, Joni; Hämäläinen, Raija; Aro, Mikko; Koskimaa, Raine; Äyrämö, Sanna-Mari (Wiley-Blackwell Publishing Ltd., 2018) -
Kielitietoiset käytänteet tukemassa maahanmuuttotaustaisten opiskelijoiden kiinnittymistä ammatilliseen koulutukseen
Mustonen, Sanna; Puranen, Pauliina (Suomen kasvatustieteellinen seura, 2021)Tässä artikkelissa tarkastellaan pedagogisia käytänteitä, jotka tukevat kiinnittymistä sekä kielen ja sisältöjen rinnakkaista oppimista ammatillisessa koulutuksessa. Tiimietnografinen haastattelu- ja havainnointiaineisto ... -
Lääkeaineanalytiikan oppimateriaalin kehittäminen ammatilliseen laboratorioalan koulutukseen
Eriksson, Terhi (2015)Tässä Pro gradu -tutkielmassa on suunniteltu lääkeaineanalytiikan opetusmateriaalia laboratorioalan ammatillisen koulutuksen valinnaisiin opintoihin. Kirjallisuusosaan on koottu tietoja tulehduskipulääkkeistä, niiden ... -
Single-player interactive story videogames and narrative decision making’s correlation to English language learning : views and experiences of English majors who play videogames regularly
Oksanen, Jere (2020)Videopelien ja vieraan kielen oppimisen yhteys on suuresti tutkittu aihe, mutta yksinpeli-videopelien tutkimus on ollut alalla hyvin vähäistä. Viimeisen kymmenen vuoden aikana on ilmestynyt monta menestynyttä yksinpeli-videopeliä, ...